Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å kjøpe en BMW 525D E61 2006-modell som har gått som kjøreskolebil. Den har gått hele 240 000 km. Er dette et dårlig kjøp? Er kjøreskolebiler generelt dårlige fordi clutchen og andre deler slites ut fort? Hvilke andre deler er det som vanligvis ryker på en kjørekskolebil?

Skrevet

Personlig tror jeg det er _bedre_ å kjøpe en kjøreskolebil, større sjanse for at de har levert bilen til forhandler når de skal utføre service og slikt. Sjekk serviceheftet :)

Skrevet

Takk for svar fra både spaix og Scampi :)

Ja, jeg mener også at bilen blir bedre fulgt opp når det er kjøreskolebil kontra en drosje eller en privatperson. Selgeren sa jo at bilen er ukentlig på oppkjøring og at sensor nekter å kjøre opp med en bil som har feil.

Privatpersoner (inkludert meg selv dessverre) har kjørt rundt med feil uten å ha merket det selv.

Skrevet
Takk for svar fra både spaix og Scampi :)

Ja, jeg mener også at bilen blir bedre fulgt opp når det er kjøreskolebil kontra en drosje eller en privatperson. Selgeren sa jo at bilen er ukentlig på oppkjøring og at sensor nekter å kjøre opp med en bil som har feil.

Privatpersoner (inkludert meg selv dessverre) har kjørt rundt med feil uten å ha merket det selv.

Drosjer blir nok også fulgt opp ganske bra, men de blir nok kjørt hardere, vil jeg tro.

Da jeg tok lappen, hadde kjøreskolen min E46, og jeg tittet på de den dagen de ble solgt. Bilen jeg tok oppkjøring med hadde totalt 285k på telleren, og virket som ny - nettopp fordi den ble skikkelig fulgt opp med servicer hos BMW.

Skrevet

Enig i det meste som blir sagt her. Har selv en kjøreskolebil. Min 1999 320d kjøpte jeg i 2005, da hadde den gått 280.000km. Nå har den gått over 440.000km. Når jeg kjøpte den var det eneste som indikerte at den hadde gått så lang var at skinnrattet var litt "matt" /slitt. Utenom det så den bedre ut enn de fleste andre e46-biler rundt omkring - spesielt med hensyn på alder og kilometer kjørt.

MEN den har tross alt gått lenger mange andre biler også, så feil og slitte deler andre kanskje aldri får eller som kommer mye senere på andre biler kan man forvente seg å få.

En av de første tinga jeg byttet på min bil var dynamoen. Har også byttet alt av foringer/kuler osv i understellet. Her for en stund siden tok kupevifta kvelden(tror ikke den kvelder på så mange biler)

Foruten merslitasje for lenger km-stand har jeg ingen skrupler med å kjøpe kjøreskolebiler. De to siste MCene jeg har kjøpt har også vært kjøreskoleeid. (faktisk tilfeldig alle gangene jeg har kjøpt bil/MC fra kjøreskoler - antagelig grunnet prisen...)

Skrevet

Det var godt å høre :) Grunnen til at jeg ville ha akkurat denne bilen er fordi den var den eneste som hadde alt utstyret jeg ønsket meg. Blant annet har den head-up display, Bi-Xenon, night vision, helskinn, panoramatak, fjernstyrt dieselvarmer, M-pakke, cruisekontroll, nivåregulering, professional lydanlegg og mye mer. Kanskje jeg om noen uker legger ut bilder av min nye BMW da :)

Når det gjelder slitasje så er det litt slitte skinnseter på førersiden. Men det er ganske lite med tanke på hvor mange personer som har gått inn og ut av den. Ellers er M-listene i dørene ikke helt strøkne. Disse kan jeg vel få byttet ut uten at det koster for mye? Utvendig er bilen nesten helt strøken. Bakskjermen har blitt byttet ut et par ganger.

En kjøreskolebil blir vel som regel kjørt god og varm i løpet av en dag? Han bruker jo dessuten dieselvarmeren om morgenen. Jeg ser for meg at en vanlig bilist som kaldstarter bilen hver dag vil slite motoren mer enn denne. Kjøres det korte turer om vinteren blir den jo nedsotet også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...