BmOle Skrevet Oktober 9, 2011 Skrevet Oktober 9, 2011 heisann Er nå snart ferdig i og skifte motor i min 518. den gamle motoren var toppakningen gåen og ganske så slitt, Så jeg kjøpte en annen 518 med God motor og gjorde donorbil ut av den. Motoren starter fint og går kjempebra, selv om bensinen er snart 3 år gammel og hadde stått i 3 år før jeg kom og kjøpte den, Og da startet det med en gang.. Men oljen er litt gammel og dårlig. Å jeg vil helst ha fått vekk det meste av den, så her kommer spørsmålet! er det Fy fy og kjøpe seg noen liter med Biltema Olje og kjøre noen timer på for så og skifte til Kvalitetsolje etter? Selfølgelig blir oljefilter skiftet også
hanskr Skrevet Oktober 9, 2011 Skrevet Oktober 9, 2011 heisannEr nå snart ferdig i og skifte motor i min 518. den gamle motoren var toppakningen gåen og ganske så slitt, Så jeg kjøpte en annen 518 med God motor og gjorde donorbil ut av den. Motoren starter fint og går kjempebra, selv om bensinen er snart 3 år gammel og hadde stått i 3 år før jeg kom og kjøpte den, Og da startet det med en gang.. Men oljen er litt gammel og dårlig. Å jeg vil helst ha fått vekk det meste av den, så her kommer spørsmålet! er det Fy fy og kjøpe seg noen liter med Biltema Olje og kjøre noen timer på for så og skifte til Kvalitetsolje etter? Selfølgelig blir oljefilter skiftet også de e berre å hive på me biltema olje - den e kvalifisert så motoren tar ingen skade av den, vertfall ikkje under normal kjøring/ belastning
BmOle Skrevet Oktober 9, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 9, 2011 heisannEr nå snart ferdig i og skifte motor i min 518. den gamle motoren var toppakningen gåen og ganske så slitt, Så jeg kjøpte en annen 518 med God motor og gjorde donorbil ut av den. Motoren starter fint og går kjempebra, selv om bensinen er snart 3 år gammel og hadde stått i 3 år før jeg kom og kjøpte den, Og da startet det med en gang.. Men oljen er litt gammel og dårlig. Å jeg vil helst ha fått vekk det meste av den, så her kommer spørsmålet! er det Fy fy og kjøpe seg noen liter med Biltema Olje og kjøre noen timer på for så og skifte til Kvalitetsolje etter? Selfølgelig blir oljefilter skiftet også de e berre å hive på me biltema olje - den e kvalifisert så motoren tar ingen skade av den, vertfall ikkje under normal kjøring/ belastning Okey, er jo "bare" en 1.8 som kommer til og bli brukt av kjæresten, og så mye som jeg vet tror jeg ikke hun kommer til og råkjøre med den , spesielt nå som Vinteren snart trer inn ! så og la motoren bare få biltema olje vil ikke være så spesielt Fy Fy? Vil egentlig slippe billigst mulig unna, men alikevel være sikker på att motoren ikke tar skade av det .Har hørt så mye domt om Biltemaoljen, Ville selfølgelig ikke slengt på Biltemaolje på min mb50, Der blir det skikkelig olje!
Simpel Skrevet Oktober 9, 2011 Skrevet Oktober 9, 2011 Nei, dette er ikke fyfy i det hele tatt. Biltemaoljens egenskaper har blitt mye diskutert, at noen mener den er dårlig er nå en sak. Men til å flushe ut en motor er den helt sikkert bra nok til. Selv tror jeg det er en bra olje. Kjører Fuchs på mine motorer, blir feil feeling med Biltema greier.
BmOle Skrevet Oktober 9, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 9, 2011 Nei, dette er ikke fyfy i det hele tatt. Biltemaoljens egenskaper har blitt mye diskutert, at noen mener den er dårlig er nå en sak. Men til å flushe ut en motor er den helt sikkert bra nok til.Selv tror jeg det er en bra olje. Kjører Fuchs på mine motorer, blir feil feeling med Biltema greier. Okey Da føler jeg meg litt tryggere på Biltema Oljen. Da slenger jeg det på i morgen og er fornøyd med det:) Selv bruker min far og jeg Castrol, noe som vi er fornøyd med, og han kjører MYE hardere en meg , så er ikke bekymra:P
Hauso Skrevet Oktober 13, 2011 Skrevet Oktober 13, 2011 Har kjørt med biltema sin 10w 40 delsyntetiske olje på e30'en min i over 3 år nå, bytter olje ofte, hver 5.000 km, og har ikke noe å utsette på den. Den er billig, og fungerer utmerket på en gammel bil. Har forøvrig brukt biltema mc olje på motorsykkelen min i et par år, og på min Bmw 2002 touring, ikke noe å utsette på noen av dem. Hadde biltema olja vært dårlig og forårsaket motorhavari, så hadde biltema vært long gone for lengst. Kan godt anbefale biltema olja jeg, mine erfaringer er bare positive! Selvfølgelig hadde jeg ikke brukt biltemaolje om jeg hadde hatt en bil av nyere dato, som var verdt en del kronasjer, men det har jeg jo ikke;)
Hauso Skrevet Oktober 13, 2011 Skrevet Oktober 13, 2011 "Har hørt så mye domt om Biltemaoljen, Ville selfølgelig ikke slengt på Biltemaolje på min mb50, Der blir det skikkelig olje!" Fortell meg hva du har hørt som er så dumt med biltema olja, og fortell meg forskjellen på biltema halvsyntetisk 10w 40 olje, og castrol (feks) halvsyntetisk 10w 40 olje. Bortsett fra prisen, og at Castrol sine kanner er finere å se på
ISBjörn Skrevet Oktober 13, 2011 Skrevet Oktober 13, 2011 Hvis du noengang har åpnet en motor med noe kilometer så ser du fort om noen har hvert kjipe på oljeskiftene iform av slagg og dritt (spessielt under toppdeksel, eller i bunnpanne). Det er bedre å bytte ofte med "dårlig olje", enn å kjøre for langt med "god olje". Kjør på med Biltema. Du kan også blande inn litt parafin i gammelolje (5-10% innblanding) og la den svive på tomgang i ca 20-30 min. Skift så oljefilter. Så tar du i flushe olja og kjører 50-100 mil med den, og skifte oljefilter igjen. Så tar du på den beste olja du tar deg råd til. Gjor dette på en gammel E36 motor som hadde kjørt 40.000km på gammel olje, så innvendig i toppdeksel før vi tok i parafin, og da var det stort kokslag/sotlag/drittlag. Etter denne prosessen så var 70-80% av dritten borte. Etter uttapping av flushe olja (som var blitt veldig forrurenset etter 50 mil) så var det mer eller mindre 100%. Mye rimeligere enn dyre "engine flush" osv
Simpel Skrevet Oktober 13, 2011 Skrevet Oktober 13, 2011 For mer Biltemaoljediskusjon: viewtopic.php?f=1&t=95724
heatstroke Skrevet Oktober 14, 2011 Skrevet Oktober 14, 2011 Ville ikke hatt noe problem med å bruke biltema olje for å flushe. Spesifikasjonene på den er jo laaaangt og vel innenfor kravene til din motor. Smart å skylle ut litt dritt.
joachim sørlie Skrevet Oktober 14, 2011 Skrevet Oktober 14, 2011 Kjenner en som kjører capri med choswort motor, benka 400+ hk ellerno, han kjører på Biltema olja og har ikkenoe problemer med den hvertfall!
BmOle Skrevet Oktober 14, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 14, 2011 Da er det ikke noe og utsette på Biltema Oljen, Da kjører jeg på!
BmOle Skrevet Oktober 14, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 14, 2011 "Har hørt så mye domt om Biltemaoljen, Ville selfølgelig ikke slengt på Biltemaolje på min mb50, Der blir det skikkelig olje!" Fortell meg hva du har hørt som er så dumt med biltema olja, og fortell meg forskjellen på biltema halvsyntetisk 10w 40 olje, og castrol (feks) halvsyntetisk 10w 40 olje. Bortsett fra prisen, og at Castrol sine kanner er finere å se på Tja, er jo ingen oljeekspert, så derfor jeg spør her. Hadd jeg hatt mer peiling hadde du fått vite mer:) Har hørt mye dumt om biltemaoljen som att den soter mye, dårlig smørning osv. Men jeg kan jo ikke bekrefte noen ting som helst, derfor jeg spurte her:) Men jeg har jo fått mange gode svar! og takker alle sammen:)
Espen02E30 Skrevet Oktober 14, 2011 Skrevet Oktober 14, 2011 Haha, høres ut som noen tror Biltema står på en gård i Sverige å lager egen olje! Nei den er mer enn bra nok. Før var det jo statoil som leverte til Biltema( dvs samme raffeneri), vet ikke hvem det er nå. Er veldig enig med ISbjørn, disse "longlife" oljene er vel det smarteste motorprodusenter har funnet opp hvor mange kammer har ikke blitt byttet f eks på BMW pga tette smørekanaler.....? De selger slitedeler som f...
BmOle Skrevet Oktober 14, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 14, 2011 Hvis du noengang har åpnet en motor med noe kilometer så ser du fort om noen har hvert kjipe på oljeskiftene iform av slagg og dritt (spessielt under toppdeksel, eller i bunnpanne). Det er bedre å bytte ofte med "dårlig olje", enn å kjøre for langt med "god olje". Kjør på med Biltema. Du kan også blande inn litt parafin i gammelolje (5-10% innblanding) og la den svive på tomgang i ca 20-30 min. Skift så oljefilter. Så tar du i flushe olja og kjører 50-100 mil med den, og skifte oljefilter igjen. Så tar du på den beste olja du tar deg råd til. Gjor dette på en gammel E36 motor som hadde kjørt 40.000km på gammel olje, så innvendig i toppdeksel før vi tok i parafin, og da var det stort kokslag/sotlag/drittlag. Etter denne prosessen så var 70-80% av dritten borte. Etter uttapping av flushe olja (som var blitt veldig forrurenset etter 50 mil) så var det mer eller mindre 100%. Mye rimeligere enn dyre "engine flush" osv Da prøver jeg den oppskriften, Takker:)!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå