KKise Skrevet Oktober 10, 2011 Skrevet Oktober 10, 2011 Tenningslåsen har gått i vranglås på e34 min. Jeg får akkurat av rattlåsen og må "tjuvkoble" bak på selve bryteren når jeg skal starte den. Hva gjør jeg, hva er enklest å bytte og hvordan ?
KKise Skrevet Oktober 17, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 17, 2011 Ingen som har fikla med tenningslås til E34 ?
S.Hafsmo Skrevet Oktober 17, 2011 Skrevet Oktober 17, 2011 Er det fortsatt "kontakt" mellom tenningslås og den elektriske bryteren da? Hvis du vrir på nøkkelen, og holder igjen på den delen som normalt sett går inn i den elektriske bryteren, klarer du å vri dem litt uavhengig av hverandre? Det er nemlig ikke uvanlig at akslingen mellom tenningslås og el-bryter knekker, og da får man symptomer slik du beskriver. Koster vel rundt 1200,- på Koed.no for en ny rattlås (kan ikke bytte bare akslingen). Er det ikke denne akslingen, er det selve tenningslåsen. Denne må du til BMW for å få en ny, tilpasset din bil. Koster ca. 1000,-
KKise Skrevet Oktober 17, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 17, 2011 Hvorfor må det være tilpasset min bil, kan jeg ikke bare sette over hele greiene fra en annen bil ?
S.Hafsmo Skrevet Oktober 18, 2011 Skrevet Oktober 18, 2011 Det kan du gjøre, men vil jo påstå det er lettere å bytte tenningslåsen for en tusenlapp, istedet for å bytte alle låser på bilen. Evt. går rundt med en nøkkel ekstra. Har du EWS i tillegg (95 modell) blir det enormt mye arbeid å flytte over elektronikken som må til for å få det til å fungere.
KKise Skrevet Oktober 18, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 18, 2011 Saken er jo den at jeg allerede har en nøkkel til tenningslåsen og en annen til dørene, det blir ikke noe stort problem for meg. Er 88 modell uten EWS. Det jeg lurer litt på er hvordan det er å få av tenningslås+rattlås osv fra rattstammen, om en må kunne vri om nøkkelen osv for å få det av.
S.Hafsmo Skrevet Oktober 18, 2011 Skrevet Oktober 18, 2011 Du må kunne vri nøkkelen til hakk nr. 1 (hvor radioen slår seg på), for så å stikke inn f.eks en 1.5mm umbrako, eller annen lang spiss gjenstand, for å løsne tenningslås fra rattlåsen. Dette tar litt tid, og kan være litt vanskelig. Her har du en DIY http://www.bimmerboard.com/forums/posts/331655
KKise Skrevet Oktober 18, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 18, 2011 Da sliter jeg vel litt som ikke får den ordentlig til hakk 1 engang. Får akkurat tenningslåsen til å gå av, men ikke ordentlig over i hakket.
S.Hafsmo Skrevet Oktober 18, 2011 Skrevet Oktober 18, 2011 Da blir du vel nesten nødt til å borre den i stykker?
KKise Skrevet Oktober 19, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 19, 2011 Ja det ser sånn ut. Hvordan er det å få av selve rattlåsen fra rattstammen ?
S.Hafsmo Skrevet Oktober 19, 2011 Skrevet Oktober 19, 2011 Det skulle ikke være nødvendig om du bare skal bytte ut tenningslåsen, men det kan jo selvfølgelig gjøre ting lettere når du skal borre ut innmaten i låsetønna. Personlig har jeg faktisk tatt ut løsetønna bare ved å ta hele rattlåsen, og klemme låsetønna sønder og sammen i skrustikka. da var det bare å plukke ut delene. Dog var dette ikke noe jeg skulle ta vare på, så det var ingen risk involvert. Her har du en DIY på å ta ut rattlåsen: http://www.bimmerboard.com/forums/posts/566688
KKise Skrevet Oktober 20, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 20, 2011 Da skal jeg se litt på hvordan jeg skal gjøre det, takk for hjelpen !
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå