Gå til innhold

E30 S54 prosjekt - 2024 update


jorg1s1
 Share

Anbefalte innlegg

Har sendt deg PM Marius_e30 ;)

HypeTraxX: Ja, det er synd det der. Kommer sikkert til å kjøpe et sett gromme felger til show/veikjøring etter hvert. Men jeg tror de GS felgene blir bra når jeg får lakket de hvite, og spacet de ut helt i kant med hjulbuene rund baut (har 65mm spacere på bestillingslista til hjula bak...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig lyst til det selv, men jeg har nok ikke råd til flere sett nå før jeg får i gang bilen min. Blir bilen din bane bil? Eller kombinert med skilt? Bremser er jo viktig, men jeg satser på feite felger å cruising første sommeren da understellet mitt ikke er gromt nok enda :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaller det bare leikebil :P Er skilter på den ja, kommer til å bli brukt som kosebil på sommeren som forhåpentligvis skal få lufte seg på bane regelmessig. Skulle jeg bygget ren banebil hadde jeg heller gjort noe lignende som Lars Kvissels siste prosjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Kan ta en update til helga. Er alt for glad i å bestille deler i forhold til hvor mye jeg skrur for dagen. Har igrunn ikke skjedd noe siden i høst med selve bilen. Men driver å samler sammen deler til skottsäker bakvagn nå. Har bestilt E34 M5 3.91 210mm diffbrems som blir overhalt og shimset til 75 % sperre. Har skaffet sviktstålaksler, modifisert travers for E34 diff, forsterkede bærearmer samt. nav/medbringer/drivledd. Har en utfordring med navene, de må fylles med sveis for så dreies ned til 63mm diameter (er ca 72,5 org). I tillegg må de jo bores om til 4x100, er ikke akkurat noe man gjør med drill og øyemål heller. Håndbrekket må også ofres her, så det blir hydraulisk. Drivleddene blir byttet ut til fordel for CrMo 128mm drivledd fra PPF, de grommeste man får (ikke bestilt enda). Venter også på opphengsbrakketter til bakkant av diffen, med hylser, samt. urethan E36 diff-foringer fra AKG. Skal snart bestille oljepumpe, oljekjøler, filter + stålomspunnede slanger fra Summit til diffen. Blir VDO målere til temp på både diff og gir. Bakre delen på den splitter nyoverhalte/innkortede mellomakselen må byttes til en med samme flens som E34 M5 diffen og kortes inn, før jeg i det heletatt har brukt den... Bare å rope ut om du har en mellomaksel med slik flens som E34 M5 liggende (billig).

I tillegg har jeg kjøpt meg ett sett til med felger, det er Ståle sine gamle Compomotive-felger.

Fikk tak i noe billige spacere til banehjula også, 35mm foran og 65mm bak. Det tidligere problemet med at de står langt inn i hjulbuene er altså løst, kan du si... Ellers har jeg kjøpt Sparco bøttestoler, skal kjøpe meg 4 punkts belter og må ha stolunderstell også.

Edit: Har et bilde av ene bærearmen liggende på PC'en, lite interessant kanskje men det er i hvert fall et bilde :P

DSC00821.jpg

Må flytte både fjær-"kukken" og demperfestet også, da fjær og demper vilgå i knutene siden disse er vesentlig større enn E30-knuter (på bilde er det 110mm M5 knutene, men skal som sagt har 128mm CrMo knuter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enormt fett bygg! Har du noe budsjett?

Takk takk. Har ikke noe budsjett nei, stoppet opp med å regne sammen da 2.7l M20 motoren fortsatt sto i - allerede da hadde jeg passert 100 000 i hvert fall. Nå er vi vel snart oppe i det tredobbelte. Har tatt vare på alt av kvitteringer, men mye dyre ting er også kjøpt brukt som ikke kommer med i regnskapet. Er heldigvis snart ferdig med innkjøp for denne gang, har deler og arbeid for ca 50 000 kr som står igjen på vårens planer. Vil bygge drivverk skuddsikkert og understell skikkelig gromt før jeg gjør noe mer med motoren, men langsiktige planer (neste år og framover) er at den enten får pustehjelp av noe slag, eller blir sugetrimmet. Sugetrim er helt klart det grommeste, men også det dyreste og det som gir minst for pengene (litt avhengig av hvordan man ser det)... Ble ganske frelst av S54-turbo-E30'n til Kvissel, og er meget imponert over holdbarheten, men vet ikke om jeg tørr det selv (men bilen min blir bygget for å takle slike effekter). Men nå er det jo ikke nødvendigvis høyere effekt, jo bedre heller. Må jo lære meg å kjøre også, skal ikke legge skjul på at jeg kun har kjørt på bane en gang tidligere, så ikke folk får noe høye forventninger her :P

Ble det felger på deg ja?:)

Jepp, møtte han som avtalt i Oslo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enormt fett bygg! Har du noe budsjett?

Takk takk. Har ikke noe budsjett nei, stoppet opp med å regne sammen da 2.7l M20 motoren fortsatt sto i - allerede da hadde jeg passert 100 000 i hvert fall. Nå er vi vel snart oppe i det tredobbelte. Har tatt vare på alt av kvitteringer, men mye dyre ting er også kjøpt brukt som ikke kommer med i regnskapet. Er heldigvis snart ferdig med innkjøp for denne gang, har deler og arbeid for ca 50 000 kr som står igjen på vårens planer. Vil bygge drivverk skuddsikkert og understell skikkelig gromt før jeg gjør noe mer med motoren, men langsiktige planer (neste år og framover) er at den enten får pustehjelp av noe slag, eller blir sugetrimmet. Sugetrim er helt klart det grommeste, men også det dyreste og det som gir minst for pengene (litt avhengig av hvordan man ser det)... Ble ganske frelst av S54-turbo-E30'n til Kvissel, og er meget imponert over holdbarheten, men vet ikke om jeg tørr det selv (men bilen min blir bygget for å takle slike effekter). Men nå er det jo ikke nødvendigvis høyere effekt, jo bedre heller. Må jo lære meg å kjøre også, skal ikke legge skjul på at jeg kun har kjørt på bane en gang tidligere, så ikke folk får noe høye forventninger her :P

Artig lesning for min del hvertfall. Vi er akkurat i den samma gata! Hehe :) 50 lapper til, så er vel jeg i boks til sommeren også. Men jeg ligger litt etter på understell som disse store gutta sier! :P Jeg vurderte samme bak aksling til neste sesong igjen som du driver med nå. Er det vrient og få det til? Leste du måtte ofre brekk, sveise forsterkninger osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg bygger også understell før motor. Derfor jeg bare har en m20b25 i enda. Tenker også å få den mest elementere baneerfaringen med denne motoren. Jeg har bare en helg på Sigdal i erfaringsbanken, så noen Petter Solberg er ikke jeg heller..

Det blir ikke noe grommere på meg enn e36m3 bremser nå i første omgang. Ellers prøver jeg å handle mest mulig brukt for å holde prisene nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • jorg1s1 changed the title to E30 S54 prosjekt - 2024 update

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...