TorErik Skrevet Oktober 11, 2011 Skrevet Oktober 11, 2011 Hei! Min bror har nylig kjøpt seg en bmw 324td e30 92mod som starter helt fint når den er kald, men så fort den er driftsvarm blir den umulig og starte kun ved kjinning. Starter med en gang om den blir tatt på gir. Har lest litt rundt og funnet ut at det er pumpa som er slitt, og derfor gir den ikke riktig mengde diesel til oppstart ved driftstemperatur. Men har funnet en guide som kan "lure" ecu til og tro at motoren ikke er så varm som den egentlig er og vil derfor fungere ei stund til uten og bytte pumpa. Så da lurer jeg på om noen her har testet denne metoden? Guiden jeg snakker om er denne : http://www.landyzone.co.uk/lz/f10/diese ... 21995.html Lurer også på hvordan dieselpumpa blir drevet på denne motoren? er jo regreim så ville trodd at denne gikk på samme? Eller om det er egen reim for dieselpumpa? Skal ta av dekselet og sjekke i morgen men kan jo hende noen her har byttet ei sånn pumpe før Har ei mekanisk pumpe for hånd men er litt usikker på hvordan den er og bytte. Mvh Tor Erik
Forbiss Skrevet Oktober 11, 2011 Skrevet Oktober 11, 2011 Blir drevet av regreima ja og er forsåvidt kurant å bytte. Men det er ikkje bare tempgiveren til motorstyringa som er defekt da? Akkurat sånn var den gamle 524'n min og. Ville starta med den trur eg. Sitter vel inn i toppen under innsuget. Husker ikkje hvilken av dei som er til motorstyringa men.
TorErik Skrevet November 10, 2011 Forfatter Skrevet November 10, 2011 Fikk feil tempsensor så den har ikke blitt byttet enda. Men er ikke helt sikker på om det er denne lenger. Bilen starter ikke når den er kald heller nå. Kun når den blir tatt på gir. Til gjenngjeld starter den med en eneste gang på gir. Kan kjinne tom batteriet uten at den så mye som er i nærheten av å tenne. Men starter med en gang den blir tatt på gir som sagt Byttet regreima sist helg og stilte inn registeret på nytt. 99% sikker på at dieselpumpa stod ei tann feil. Bilen går iallefall mye reinere på tomgang nå etterpå så det er nå et pluss. Men tilbake til problemet, har lest litt rundt på nettet og har sett at flere snakker om en solenoid ventil som ofte blir dårlig. Kan denne skape problemer med oppstart? Fikk et tips om å prøve vatn på pumpa når bilen var varm i tilfelle pumpa var slitt. Dette fungerte når vi prøvde, men har tenkt i ettertid at kanskje dette vatnet mot varm pumpe løsnet en fastlåst ventil eller noe sånt? Mulig jeg er helt på bærtur her men håper noen har flere tips til hva jeg kan sjekke. Har liggende ei mekanisk pumpe som vi hadde planer om å montere, men denne var tydligvis ikke bolton da det var wiretilkobling på denne(?). Så vil gjerne være helt sikker på at vi har fått utelukka alt annet før registeret demonteres igjen og vi bygger om til den nye pumpa. Takker for alle svar Tor Erik
Forbiss Skrevet November 10, 2011 Skrevet November 10, 2011 Den er bolt on på motoren men grunnen til at det heiter mekanisk pumpe er at den er styrt av gasswire, ikkje elektronisk som den som sitter der;)
TorErik Skrevet November 11, 2011 Forfatter Skrevet November 11, 2011 Ok, da får jeg ta en ny kikk på det senere idag. Rekner med at det er gasswire fra pedalen til en plass som styrer den elektroniske pumpa no også? eller må jeg bygge om til wire isåfall? Jeg har prøvd og kikket litt etter denne wieren men har ikke helt funnet den igjen
Forbiss Skrevet November 11, 2011 Skrevet November 11, 2011 Må bygge om til wire. Sitter potensiometer på gasspedalen som styrer pumpa elektronisk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå