Kekkonen Skrevet Oktober 14, 2011 Skrevet Oktober 14, 2011 Hola compadres;) Var ute en tur igår nedi Lier og på vei hjem så tenkte jeg at det kunne være moro å sjekke litt hva slags toppfart jeg kunne oppnå på vei opp lierbakkene og la pedalen i gulvet. Begynte ganske umiddelbart å høre en slags raslelyd som kunne minne om tenningsbank ved pådrag i motbakke. Slapp jeg gassen så ble denne lyden litt svakere og tilslutt borte. Mente å huske at jeg hadde lest på forumet her inne et sted om en eller annen som fikk panikk av en heeelt heslig lyd i motoren og verkstedet hadde her funnet ut at det var drevet til starteren som lå inntil kransen og lagde litt lyder. Dette kan minne om det for lyden kommer bare ved pådrag i motbakker og belastning, og da er det for meg nærliggende å tro at det er dette drevet som sklir tilbake og treffer startkransen som har en omdreining på 3-5K. Noen her som har no erfaring med startere på disse? ...hvordan de er satt sammen og hva som gjør at drevet sklir tilbake slik? ....holdes drevet i nullposisjon av solonoid når bilen går eller er det en fjærbelastning som skal holde det tilbake når innslaget ikke er aktivert? Trenger å vite litt sammensettinga på starteren så jeg har ett bilde av hva som kan ha gått galt inni der før jeg skrur den ut...for jeg må vite at jeg har det jeg trenger og får den sammen igjen etterpå fordi jeg er LITT avhengig av bil og ikke har mulighet for å la den stå med ihjelskrudd starter over helga Andre innspill på hva som kan være galt tas også imot med takk...men jeg er ganske sikker i min sak på hva som har gått galt her. Er ikke første bilen jeg har eid og skrudd på
haakon85 Skrevet Oktober 15, 2011 Skrevet Oktober 15, 2011 Det aller enkleste ville vel vært å bare skaffet en ny starter og satt inn. Koed har til ca. 1000-lappen.
Kekkonen Skrevet Oktober 15, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 15, 2011 Det er jeg vel også helt inneforstått med, men er vel litt håpløst å koste på ny starter om innslaget er styrt i nullstilling av strømtilførsel og denne er brutt..men er vel fjærbelasta som allt annet vel?
hao Skrevet Oktober 15, 2011 Skrevet Oktober 15, 2011 Det er jeg vel også helt inneforstått med, men er vel litt håpløst å koste på ny starter om innslaget er styrt i nullstilling av strømtilførsel og denne er brutt..men er vel fjærbelasta som allt annet vel? Du nevner solenoid også Ta en titt på denne. http://bmwfans.info/parts/catalog/E34/S ... rts_1_4kw/ Som du ser av denne linken er det samme starter til de fleste motorene så jeg ville skaffet meg en starter før du skrur ut den gamle http://www.realoem.com/bmw/partxref.do? ... +1+740+379 Uansett får du solgt den senere. Men jeg har liten tro på at det er starter som er årsaken da. Gi tilbakemelding i tråden din da
Kekkonen Skrevet Oktober 15, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 15, 2011 Det som gir meg grunn til å tro at det er starteren er fordi jeg har vært borti det samme problemet tidligere på amerikanske biler, og lyden inntreffer KUN ved sterk aksjellerasjon eller i bratt motbakke...noe som tyder på at det er noe som skyves/flytter seg bakover i/ved motoren og lager en raslelyd som hvis man vet hvordan en motor er satt sammen høres ut som ett lite tannhjul som prøver å synkroniserer med ett stort ett som går rundt med flere tusen omdreininger i minuttet... Jeg er ganske overbevist om hvor feilen sitter, jeg var bare nyskjerrig på starterens sammensetting. Blir nok å smelle inn en ny fra koed på mandag jah;)
hao Skrevet Oktober 15, 2011 Skrevet Oktober 15, 2011 I tilfelle du vil bruke brukt, har jeg til salgs.
Kekkonen Skrevet Oktober 15, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 15, 2011 Pris? Koster vel litt å sende fra levanger til gardermoen...så pris+frakt kontra nytt fra koed som ligger 2 mil unna får bli en vurderingssak:)
hao Skrevet Oktober 15, 2011 Skrevet Oktober 15, 2011 Du har også http://www.schmiedmann.no/3_serie/E46/r ... 5.htm#1749 der du ikke trenger å returnere den gamle. Men forstår det slik at du bor like ved Koed så... Har vel lite bruk for den gamle da. Kan sende deg brukt for 600.- inkl frakt
Kekkonen Skrevet Oktober 15, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 15, 2011 Tja...nå er jeg nesten redd for at jeg må bøye meg i støvet og innrømme at jeg muligens kanskje har tatt feil *kremt* Var ute å kjørte noen mil nå og syns at jeg hadde så rar rasling på tomgang når jeg sto forran bilen og åpna panseret. Prøvde å lytte meg frem til no dårlig lager/løpehjul no sted eller lignende men lyden var mer "boblende" og jeg oppdaga at den bygger trykk på kjølesystemet. Var mørkt ute så jeg lyste litt rundt og fulgte multireima til jeg fant en åpenlys feil for å si det sånn..hele akselen med reimhjul og vifte og det hele vandrer ut og inn på vannpumpa med nesten fem! millimeter...så den er ferdig! Lurer på om det ikke er den som har vandret litt frem og tilbake og lagd merkelige lyder ved pådrag....så jeg skulle vel ikke vært så sikker i min sak ....men, innrømmer gjerne en feil. Pumpa må skiftes iallefall så poster videre når det er gjort for å se om problemene blir borte
hao Skrevet Oktober 15, 2011 Skrevet Oktober 15, 2011 Det var jo en grei feil da. Hadde vært kjedelig med starter og kanskje svinghjul også da. Bra du fant feilen da. Synd jeg ikke fikk solgt deg starteren før du fant feilen da
Kekkonen Skrevet Oktober 16, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 16, 2011 Hehe...joda, greit å ha funnet feilen:) Sikker på at om du legger ut starteren så blir du kvitt den alikevel:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå