atlee Skrevet Oktober 14, 2011 Skrevet Oktober 14, 2011 Har en 99mod 520i som har begynt å bare blåse kaldt,selv om klima`n står på 32 grader og tempnåla står rett opp.Merket litt av dette i sommer,men har nok blitt værre nå.Av og til kan det komme en liten "gufs" av varmluft, men ikke i nærheten av så varmt som det skal blåse med klima`på fullt. Har tatt ut og blåst rein klimaenheten med trykkluft,men til ingen nytte.Har ikke sett noen lekkasjer fra kjølesystemet. Trenger noen tips her....
Simpel Skrevet Oktober 14, 2011 Skrevet Oktober 14, 2011 Sirkulasjonspumpe varmeapparat? Dårlig vannpumpe?
dejavu Skrevet Oktober 14, 2011 Skrevet Oktober 14, 2011 Sliter med det samme på en -97 mod. Merket at det kom kun kaldluft forleden dag,selv med varmeapparat på fullt. Så gikk det et kvarter,og så kom det plutselig varme. Men så begynte den å koke,noe den aldri har gjort så lenge jeg har hatt den(3 år). I dag måtte jeg ha Falken til å taue meg hjem,og kjøpte med termostat og vannpumpe,som Falkenmannen mistenkte burde skiftes. Og det blir en historie for seg selv... Har du tenkt å gjøre skifte disse?
atlee Skrevet Oktober 14, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 14, 2011 Får vel skifte det da.... hvis det er det som skal til. Men min har ikke kokt enda,nåla står rett opp selv etter en halvtime på tomgang.Hold meg gjerne oppdatert hvis du skulle finne ut noe..
dejavu Skrevet Oktober 14, 2011 Skrevet Oktober 14, 2011 Får vel skifte det da.... hvis det er det som skal til. Men min har ikke kokt enda,nåla står rett opp selv etter en halvtime på tomgang.Hold meg gjerne oppdatert hvis du skulle finne ut noe.. Jeg har hatt dette temp.problemet i lengre tid. Kun lunken luft ut av varmeapparatet. Men sommerstid så gjør det liksom ikke så mye. Så var det frost onsdag morgen,og da kom problemene. Og i dag kokte den,for første gang. Jeg har kjøpt vannpumpe og termostat. Og begynt arbeidet. Men ting sitter fast,og jeg strever med å få løs vifta. Den må av, for å komme til vannpumpa. På Youtube fant jeg denne,som beskriver en "reparasjonsteknikk" som ikke er omtalt i Haynes:
atlee Skrevet Oktober 14, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 14, 2011 Haha,funka det der! Skader vel ikke å skifte vannpumpe,har hatt bilen i over 9år nå og har ikke byttet vannpumpe enda. Håper det løser seg for deg,og si fra da hvis det er vannpumpa som er "syndern"
Random Hero Skrevet Oktober 14, 2011 Skrevet Oktober 14, 2011 Når bilen bare blåser kald luft, men ikke koker så er det mest sannsynlig bare luft i kjølesystemet. Hadde prøvd å ordne det før jeg bytta vannpumpe osv. - Sett bilen en plass der den står mest mulig vater, skru opp lufteskruen på radiatoren, rett ved siden av påfyllings lokket. Skru opp med et stort flatt jern. - Skru nøkkelen i posisjon 2 (rett før start), skru på cupe vifta på full guffe. (Da vil vannet sirkulere) -Fyll på med vann helt til alt luft er ute. (når det slutter å boble opp fra lufteskruen. Er lettest å gjøre dette på en kald motor. Etter du har lufta så starter du bilen å skrur varmen på bånngass. Får du varme så er problemet ute av verden, men følg med på tempraturen på motoren. Visst den begynner å koke så er det ikke lufta godt nok. Da prøver du igjen, fynker det ikke da heller så kan eventuelt vann pumpa være gåen.
Random Hero Skrevet Oktober 14, 2011 Skrevet Oktober 14, 2011 Får vel skifte det da.... hvis det er det som skal til. Men min har ikke kokt enda,nåla står rett opp selv etter en halvtime på tomgang.Hold meg gjerne oppdatert hvis du skulle finne ut noe.. Jeg har hatt dette temp.problemet i lengre tid. Kun lunken luft ut av varmeapparatet. Men sommerstid så gjør det liksom ikke så mye. Så var det frost onsdag morgen,og da kom problemene. Og i dag kokte den,for første gang. Jeg har kjøpt vannpumpe og termostat. Og begynt arbeidet. Men ting sitter fast,og jeg strever med å få løs vifta. Den må av, for å komme til vannpumpa. På Youtube fant jeg denne,som beskriver en "reparasjonsteknikk" som ikke er omtalt i Haynes: For å få av vifta så gjør du slikt som vist på videoen. Bare husk at det er links gjenger på vifta. Det vil si at du må slå den motsatt vei enn vanlig når du skal ha den av. Å bruk en 32mm fast nøkkel, IKKE skifte nøkkel. Så er det bare å slå løst til den løsner, sitter en del. Bare pass på at du ikke slår i stykker noe rundt, feks termostathus. Ha fastnøkkelen klar fra alt før du hamrer Men før du gjør dette så hadde jeg prøvd å luftet systemet slik jeg beskriver i posten over.
atlee Skrevet Oktober 14, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 14, 2011 Takker for svar! men lurer på en ting til...Hvordan kan det komme luft inn i kjølesystemet helt plutselig? har vel aldri skiftet en slange,eller åpnet systemet så lenge jeg har hatt bilen. Prøver uansett å lufte i morgen...er greit at varmen virker på denne tiden av året...
Random Hero Skrevet Oktober 14, 2011 Skrevet Oktober 14, 2011 Nei si det.... men husk samme prosess med lufting hver gang du fyller på radiatoren med vann eller kjølevæske. Kan ikke tenke meg at det er noe annet så lenge bilen ikke koker heller så du får bare prøve
jorg1s1 Skrevet Oktober 14, 2011 Skrevet Oktober 14, 2011 Setter en finger på varmeventilen. Hadde nøyaktig samme problem selv og da var det synderen.
atlee Skrevet Oktober 15, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 15, 2011 Setter en finger på varmeventilen. Hadde nøyaktig samme problem selv og da var det synderen. Hvor sitter varmventilen? er det samme som en magnetventil på feks e30?
atlee Skrevet Oktober 15, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 15, 2011 prøv det billigste først, skift termostat Tror ikke det er termostaten,da bilen fort kommer opp til riktig temp(nåla rett opp) og holder seg stabil der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå