Bayerfun Skrevet Oktober 22, 2011 Skrevet Oktober 22, 2011 Hei alle sammen, Jeg trenger litt tips og råd til en massiv understellsjobb på bilen min. Jeg har allerede gjort noe, men det har ikke blitt mye bedre. Bakgrunn: Når jeg kjører på jevn og fin vei (de få stedene vi faktisk har det i Norge) så er alt stort sett rolig, med unntak av litt generell risting uten å bremse og ganske kraftig risting ved bremsing - dette er nok trolig kast i bremseskivene foran som er litt over et år gamle (slissede skiver + RedStuff klosser). Noen ganger i små dumper eller ved litt kraftigere svinger (rundkjøringer) så får jeg en merkelig metallisk lyd, omtrent som man kjører over en flat brusboks, ganske sær lyd. Jeg vet godt at det ikke er noe jeg kjører over, men jeg kan ikke fatte hva som lager lyden. Merker det spesielt godt når jeg kjører over litt korte fartsdumper. Jeg har sjekket alle varmeskjold under bilen, men kan ikke se noe galt her heller. I litt høyere hastigheter som f.eks. på motorvei så er det som om hekken på bilen hopper litt til høyre i halvskarpe dumper (bruskjøter o.l.), dette kjennes ikke spesielt normalt ut. Har kikket på foringer i bakstillingen, men kan ikke se noen visuelle defekter, men har ikke forsøkt å bevege så mye på ting (er ikke helt vant til bakstillingen på BMW, mye rart baki der). Generelt sett så kjennes bilen litt "lealaus" ut og jeg vil at alt skal være 100% uten å måtte bytte altfor mye unødvendig. Må også legge til at jeg sliter litt mye dekk både foran og bak, så en firehjulskontroll må uansett til etter ting er skiftet. Bilen er senket noe (vet ikke hvilket merke eller hvor mye) og det sitter 245 foran og 275 bak på 19-toms felger. Har også litt risting og klunking i drivverk, noen som trolig er hardykobling. Det som er gjort til nå: Pga. kraftig dunking foran så skiftet jeg casterstag og bærearm på venstre side foran for et par måneder siden (høyre kjentes helt tight ut), men tror det begynner å bli slitent igjen, sikkert pga. de bremseskivene. Jeg har deler til høyre side liggende samt endeledd til begge sider. Har også byttet venstre motorfeste da dette var helt i filler. Høyre vet jeg ikke helt tilstanden på akkurat nå. Har dere noen tips om hva som må/bør byttes uten at jeg kjøper rubbel og bit til understellet? Det blir greit dyrt.. Kan legge til at jeg kjører ca. 50000-55000km i året og bør vel da regne med at sliter ting greit mye å løpet av et år, men å bytte hvert år eller oftere er vel neppe normalt? Bilen er en 2003 E39, 525d Touring. Gode tips mottas med takk
fredrik andrew Skrevet Oktober 22, 2011 Skrevet Oktober 22, 2011 Den klunkinga di bak kommer ikke fra Fjærbeinslgwret på demperen da? under hattehylla? jeg bytta det når jegbytta dempere bak, og vips så var det borte. Men å ha jeg samme problemet som deg med drivverket. gir gass og slipper så kommer det klunkelyd av det :S Ikke funnet utav det enda jeg heller
Bayerfun Skrevet Oktober 22, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 22, 2011 Klunkingen er mest fra forstillingen, er den sære "kjøre-over-metall"-lyden jeg har bak. Jeg kan vel egentlig bare sette bilen hos noen BMW-guruer for å finne ut av dette, får nemlig ikke bilen min inn på verkstedet mitt pga. altfor bratt kant inn porten og opp på bukken Tror jeg ryker på opptil flere 10-tusenlapper for å skifte alt, så her bør jeg velge med omhu.
Bayerfun Skrevet Oktober 24, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 24, 2011 Update: I går kveld, etter en knøttliten dump i en slakk venstresving så startet et begredelig spetakkel fra undersiden. Lyden hørtes nesten ut som at et varmeskjold hadde brettet seg rundt mellomakselen, à la "klype og papp i sykkelhjulet" som man gjorde når man var liten, bare at dette var perverst høyt. Jeg stoppet for å se om jeg kunne se noe under, men det er komplett umulig å få sett noe til mellomakselen når bilen står på veien. Jaja tenkte jeg, fikk vel bare kjøre hjem så lenge det går.. Et par hundre meter senere ga lyden seg, men hører fortsatt at noe rasler under der. Kjører den ekstremt mykt og forsiktig frem til jeg kommer under den og får sett hva dette spetakkelet er for noe. Kikket på en del utenlandske fora, men blir ikke klokere av dette. Hører om flere med tilsvarende symptomer, men aldri noen konklusjon
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå