Bollis69 Skrevet Oktober 23, 2011 Skrevet Oktober 23, 2011 Heisann Jeg er på utkikk etter en E39 eller en E61 touring, men jeg er blitt advart mot å kjøpe diesel siden de har en tendens til å sote ved småkjøring og de da byr på en rekke problemer. Jeg kjører en del småkjøring til/fra jobb, butikk o.l. Er det noen som vet hvilke problem som kan oppstå ved soting??? Det ble nemt store verkstedutgifter uten at det ble utdypet.
gica Skrevet Oktober 23, 2011 Skrevet Oktober 23, 2011 jeg vil fraråde deg i å kjøpe en Diesel bil om du småkjører mye, mye pgr en diesel motor trenger mer tid på å bli varm kontra en bensin motor, men også som du sier, motoren vil sotes ned etter en stund. Har en kamerat, dog med en volvo v50 som jeg frarådet å kjøpe med diesel, men han kjøpte alikevel denne bilen med denne motoren. Han småkjører utrolig mye, noe som endte med at partikkelfilteren aldri vikk regenerere seg. Han har til nå brukt over 50 000 kr på verkstedet. Nytt partikkelfilter, ny egr samt rens ++ på denne bilen. Så ja, mitt råd. Kjøp deg bensin bil om du kjører lite.
Bollis69 Skrevet Oktober 23, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 23, 2011 jeg vil fraråde deg i å kjøpe en Diesel bil om du småkjører mye, mye pgr en diesel motor trenger mer tid på å bli varm kontra en bensin motor, men også som du sier, motoren vil sotes ned etter en stund. Har en kamerat, dog med en volvo v50 som jeg frarådet å kjøpe med diesel, men han kjøpte alikevel denne bilen med denne motoren. Han småkjører utrolig mye, noe som endte med at partikkelfilteren aldri vikk regenerere seg. Han har til nå brukt over 50 000 kr på verkstedet. Nytt partikkelfilter, ny egr samt rens ++ på denne bilen. Så ja, mitt råd. Kjøp deg bensin bil om du kjører lite. Hmm... Høres ikke bra ut nei.. Det blir nok prioritert en bensiner ja.. Hvilken funksjon har den egr-en da? Det var noen her inne som sa at en kunne koble ut/speile egr-en og dermed verte kvitt problem med at motoren går tregt.. Jeg må no si at jeg er skeptisk til et sånt tiltak.. Men uansett så liker jeg best rekke6-er lyden fra bensineren..
mbruer Skrevet Oktober 23, 2011 Skrevet Oktober 23, 2011 EGR'n resirkulerer eksos pga utslipp osv.. Det gjør så innsug og alt kokser igjen over tid.. Man får kjøpt deler til å blende den med.. Gjorde det på min E39 igår.. Skjøner ikke hvorfor man skal han bensinbil om man småkjører mye, aldri hørt? Jeg har en 01mod VW Caddy, som jeg bruker til og fra jobb.. Den blir KUN brukt til småkjøring, bare 10-15 min turer hele tiden. Har blendet EGR for 3 år siden, og den soter INGENTING, uansett hvor smålig jeg kjører for så å dra den ut av og til... Så vil du ha dieselbil, så kjøper du det. Har kjørt 50 000 med den siden blending.. Men derimot kjøper du en med dieselpartikkelfilter så er ikke småkjøring bra. Den trenger minst en 20min tur for å få varmen i partikkelfilteret, ellers tetter det seg over tid. Uansett, bruk motorvarmer når det er kaldt. Harde kaldstarter sliter mer enn småkjøring om du bruker motorvarmer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå