Gå til innhold

E39 520i 1998 vil ikke starte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har en 520i 1998 mod som ikke vil starte. (M52 motoren)

Jeg parkerte bilen og var borte i om lag 4 timer. Når jeg skulle starte den virka alt som normalt. Alt virka, men på siste hakket skjedde det ingenting. Har prøvd å bytte batteri, prøvd reservenøkkel, sjekka alle sikringer til ingen nytte.. Eneste jeg stusser litt over er at den knappen inni bilen man låser dørene med virker ikke...

Noen som har vært borti det her før, eller har noen som helst aning om hva som kan være feil?

Takk på forhånd!

• Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Jeg tipper på bensinpumpa.

Få en kamerat til å sitte ved pumpa i baksetet (med baksetet fjernet) for å høre om pumpa går når du setter på tenninga.

Evt. kan du måle om denne får spenning, da kaputte releer ikke er usannsynlig.

Litt info her:

http://www.bimmerfest.com/forums/showthread.php?t=46183

Til 528 riktignok, men fremgangsmåten vil være stort sett den samme.

Ellers kan det være f.eks veiv/kamsensor som ikke gir korrekt signal hjernen.

og ca. 11 000 andre ting. ;)

Skrevet

Jeg var visst litt rask når jeg skrev det her! Starteren slår ikke inn .. ikke et pip...

EWS-enheten som hadde kvelda ja... regna med at det er noe startsperre-greier som er feil...

En kompis av meg har et feilsøkingsverktøy til pc.. fikk opp feill på DME/DDE.. stod på tysk, men fikk det oversatt.. Da stod det at jeg burde sjekke batteriet i nøkkelen og kontaktpunktene mellom noen styreenheter jeg ikke husker navnet på i farten... Jeg prøvde med den andre nøkkelen, noe som ikke funket...

Skrevet
Jeg var visst litt rask når jeg skrev det her! Starteren slår ikke inn .. ikke et pip...

EWS-enheten som hadde kvelda ja... regna med at det er noe startsperre-greier som er feil...

Ahh.. nei hvis ikke starteren slår inn er det ihvertfall ikke pumpa. ;)

Ville startet med å bytte batteri i nøkkelen, er dog ikke sikker om denne må synkroniseres med bilen etter å ha vært byttet batteri i.

På noen modeller er det et lite kort i nøkkelen som må settes i en mottaker under baksetet for å synkronisere nøkkel med bil.

Dog finner du helt sikkert ut av dette ved å google litt rundt "E39 + EWS" eller "change key battery E39" osv.

Skrevet
Bakstykket på tenningslåsen muligens.

Ser ikke noe sammenheng med en eventuell pumpefeil her i hvertfall.

computeren skrur seg på.. så får satt limit og alt det der, men ikkeno liv i radio

*EDIT* Var visst en kompis av meg som ikke hadde fått satt inn sikringen skikkelig :P Radioen virker igjen. Dørlåsknappen inni bilen virker også igjen.

Ergelige greier ettersom jeg ikke skjønner alt for mye av det her...

Skrevet

Ahh.. nei hvis ikke starteren slår inn er det ihvertfall ikke pumpa. ;)

Ville startet med å bytte batteri i nøkkelen, er dog ikke sikker om denne må synkroniseres med bilen etter å ha vært byttet batteri i.

På noen modeller er det et lite kort i nøkkelen som må settes i en mottaker under baksetet for å synkronisere nøkkel med bil.

Dog finner du helt sikkert ut av dette ved å google litt rundt "E39 + EWS" eller "change key battery E39" osv.

Har prøvd med den andre nøkkelen, så tviler på at det er batteriet... Har søkt en deeeel på google ang. emnet, men har ikke funnet noe som har hjulpet meg noe spesielt... Fikk kodet nøkkelen riktig, låsene gikk opp og ned, noe som viste at jeg gjorde det riktig.. Bilen starter fortsatt ikke :(

Skrevet

Den vil ikke trillstarte heller nei..

og alle sikringene er i orden?

mao. er det ikke det andre problemet som ble nevnt i linken?

09-21-2008, 07:59 PM

E39's are know not to start because of the oil level sensor. Stick the key in the ignition and turn to engine start...see if the transmission position indicator is present in the dash, if not check all fuses, I mean all fuses! If you have one fuse blown out (Inspect fuse 15 or 30), replace it with a lower amp grade, then try to start again. If it blows that fuse again, replace the oil level sensor.

No Start Caused by Faulty Oil Level Switch

Model:

BMW E39 (5series) with M52 engine, BMW E46 (3 series)

Complaint:

The vehicle will not start, there is no crank. It may also be noticed that there is no transmission range display in the Instrument Cluster. The charge indicator lamp flickers or is permanently on. The oil level switch is stored in the Instrument Cluster (E46). Fuse 15 or Fuse 30 is blown.

This is due to a faulty oil level switch which causes the fuse to blow so there is a loss of input to EWS from the Transmission Range Switch.

Remedy:

-If Fuse 15 or Fuse 30 is blown then install a new fuse (7.5A), turn the ignition to attempt to start the engine.

-If the fuse blows again, disconnect the Oil Level Switch at the plug connector.

Install a new fuse and start the engine.

-If the engine starts, and the range display is shown in the Instrument Cluster then replace the Oil Level Switch.

In order to confirm a defective switch then use a DVM to check the resistance between the pins of the 3 pin connector. If the switch is good it should measure infinite resistance between any 2 pins in the connector.

Evt. kan det være kaputt clutchbryter, slik at den tror du ikke holder clutchen inne.

Får du tatt diagnose på bilen får du bekreftet om det er EWS relatert problem.

Ballder: Er bakstykket på tenningslåsen som på f.eks E34, altså at der er en elektrisk bryter drevet av rattlåsen?

Skrevet

Ballder: Er bakstykket på tenningslåsen som på f.eks E34, altså at der er en elektrisk bryter drevet av rattlåsen?

Har sjekket alle sikringene jeg kan finne både i hanskerom og i bagasjen og alle ser tilsynelatende hele ut...

Jeg vet ikke om det er en elektrisk bryter som er drevet av rattlåsen, men det kan godt hende det er det

Skrevet

Har du funnet "Fuse 15" og "Fuse 30" ?

Evt. kan det være kaputt clutchbryter, slik at den tror du ikke holder clutchen inne.

Får du tatt diagnose på bilen får du bekreftet om det er EWS relatert problem.

Det skjer altså ingenting whatsoever når du vrir på nøkkelen?

Edit:

Har du prøvd å holde nøkkelen i "start" posisjon en stund (5-10sek) for å se om startmotoren slår inn?

Edit 2:

Du kunne jo tatt denne "ignition switch testen" som nevnes her:

http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... ?t=1205148

Skrevet

Vi kan vel kalle det for et elektronisk sluttstykke.

Er samme opplegget som på e34 ja.

Den clutchbryteren tror jeg kun jobber sammen med cruiskontrollen, og er vel ikke en mulig feilkilde i saken her.

Min 97 520 kan ihvertfall flyttes på starter i gir, startes uten clutch inne osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...