Gå til innhold

Autmatgir 1998 320iA - trøbbel!

Anbefalte innlegg

Skrevet

PROBLEMER MED AUTOMATGIRKASSE, E36

Jeg vet jeg er langt ifra alene i verden med disse problemene, men jeg fant ingen gode tråder om det på dette forumet. Jeg har heller ikke funnet noen som har akkurat mitt problem.

Bilen:

1998 320iA Cabriolet med 152'000 kilometer på telleren. Bilen er bruktimportert i 2002 og er formentlig godt vedlikeholdt. Servicer er fulgt. Det foreligger ingen indikasjoner på at bilen er herjet med eller har vært kræsjet(dette ble sjekket opp av tidligere eier)

Problem #1:

Det første, og kanskje værste, prolemet oppstår ved godt pådrag(tilnærmet kickdown). Da drar bilen fint ut første gir. Girskifte til andre gir går også smooth, men her begynner marerittet. Har jeg skiftet gir med godt pådrag 'stopper' det i starten av registeret på andre giret. Etter 1 - 2 sekunder ruser motoren opp til turtallsperra og hvis jeg ikke slipper gasspedalen smeller den inn i gir igjen og fortsetter vandringen gjennom girene helt normalt.

Dette er naturligvis veldig irriterende og har av og til ført til at nødgirlampen har tent seg. Den slukker igjen etter 10 - 30 minutter med avslått strøm.

Problem #2:

Videre opplever jeg problemer dersom jeg også her med godt pådrag akselererer oppover til overdrive(femte gir) er det ikke alltid bilen vil legge seg i giret. Men pendler mellom overdrive og fjerde gir med intervaller på 2 - 3 sekunder.

For å motvirke dette må jeg slippe gasspedalen i 2 - 3 sekunder for at girkassen skal gire opp og jeg igjen kan gi gass. Etter dette ligger den fint i overdrive frem til jeg trykker på gassen og girer ned. Problemet repeteres.

Supplerende opplysninger:

Problem #1 er tilstede på varm og kald girkasse, men er langt mer fremtredende når girkassen er varm. Da blir problemet veldig irriterende og jeg kan knapt kjøre ut av lyskryss på normalt vis uten at girkassen slipper etter første girskifte.

Problem #2 derimot dukker ikke opp før girkassen er varm, og er i så måte mulig å leve med.

Tiltak:

Jeg har spurt tidligere eier av bilen, som naturligvis ikke hadde merket noe til dette i hans eie, og han anbefalte å skifte girolje. Jeg gikk derfor til BMW i Tønsberg og fikk skiftet olje, pakning og sil på girkassen(Nei, dette var ikke billig). Resultatet av dette var ikke imponerende. Det kan godt hende det ble en forbedring, men den er i så tilfelle minimal!

Videre hadde jeg bilen på samme sted for å lese av feilkoden som dukket opp sammen med nødgirlampen. Da fikk jeg Feilkode nr. 16: Turtallsgiver Turbin. Utbedring av denne ville komme på nette 6'900 hos BMW. Og dette var uten garanti for at problemet ville forsvinne da det kunne være en mekanisk feil på kassen.

Mulige løsninger:

- Overhale girkassen (nei)

- Skifte girkasse ( :( )

Så, kjære bimmervenner, er det noen der ute som har noen gode råd? Jeg har hatt såååå mange problemer og så mye påkost med denne bilen som tilsynelatende var "strøken" at jeg snart graver den ned i hagen...

Setter stor pris på hjelp!

Skrevet

Takk for innspill! :) Har du en anelse om jeg på noen måte kan finne ut hva som 100% er årsaken? Eventuelt hvor mye det koster å få utført arbeidet du her nevner?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...