Gå til innhold

" Guide " / Hjelp M5 E34 "S38 B38" / Getrag 280 i E30

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har en 535 E34 med motor, gir, og drivverk fra M5 ( s38b38, getrag280 ) . 535 bremser.

Nå har jeg tenkt at dette skal inn i en E30 6ér.

Har lest mye på forskjellige forumer, men finner ikke noe konkret i hht hva mer jeg trenger.

Spm:

- Går motor, gir og drivverk rett inn? Hva må modifiseres ( torpedovegg, girkassetunnel, drivledd)

- Hva må jeg skaffa av deler utenom det jeg har?

Skal sies at E34`n er fullt kjørbar og at jeg kan plukke alt som skal over.

ALL hjelp, til forslag av deler, hva jeg trenger etc er til stooor hjelp da jeg er ny i konverteringsgamet! :D Skrur selv, og har bistand, men ikke fra noen som har gjort dette før.

Personer som evt kan ta på seg konverteringen, skrik ut. Bor i Oslo området.

Skrevet

I den forbindelse skal også E34 karosseriet og alt jeg ikke trenger selges.

M5 speedometer

Sportsseter i skinn fra M5 (ikke el.) foran, skinnsete fra 535 bak.

Vinterhjul (8x17 E60 M5 replika m/gode 215/45/17 Toyo piggfridekk).

Sommerhjul: BBS RX 209 8,5x18 ET10 m/235/40/18 (2 gode Toyo, 2 slitte Federal).

Original M-Tech (Bilstein) senk 15-20 mm (ikke EDC).

Huthmann glassfiberfront (rep.objekt) og originalfront

Rieger bakrutesenke

Karosserideler skal også selges, alt jeg ikke trenger til konvertering

Oppskriften på 338 bygg ønskes:)

Skrevet

Det er vel ikke så mye fra understellet fra E34 som kan brukes på E30, men du må bruke freme delen av mellomaksel fra M5.

Det sitter stor type hardykobling mellom girkasse og mellomaksel, liten på E30.

Bør bruke f.eks E30 325i diff, den er lik M3 i størrelse.

Girøverføring på kortes inn.

Tror Jørgen-A her på forumet kan lage motorfester til M30/S38 i E30.

Om du kjøper ifra Jørgen eller ikke, så vet ikke jeg hvordan det blir med travers og torpedovegg. Noen må sveise om/banke litt i torpedoen, andre må senke traversen med avstandsskiver.

Selv trengte jeg ikke å shimse ned travers, men litt banking måtte til, særlig på grunn av hvordan eksosrøret ut fra sylinder 6 er utformet.

Bremsekraftforsterkeren som sitter der orginalt vil nok komme i konflikt med innsug/plenum.

Mange henter fra golf 1, men tror også andre har brukt E30ix eller dobbel fra E34 M5.

Vannsystemet kommer også litt an på hvor motoren havner, men har du plass til orginalt termostathus, vil jeg anbefale det. Er også en mulighet å bruke eksternt termostathus fra M88 motoren (E28 M5). Finnes kit på Koed.no.

Legg penger i skikkelig el.vifte, ikke kina-vare...

M88 termostathuset tar mindre plass en S38 termostathuset, dermed kan du kjøre med større radiator. E28 med M30 motor er en stor radiator som passer så og si rett ned i E30, må kun lage noen enkle fester.

Jeg måtte kappe rørene inn på varmeapparatregisteret på innsiden av torpedo for å få på vannslangene.

Å koble opp motorledninsnett er veldig lett om du kan grunnleggende bruk av multimeter, finnes masse koblingskjemaer på nettet. Det skjemaet jeg brukte stemte ikke helt, så måtte finne ut det meste selv.

Eksos må sveises om litt.

Husker ikke hvilken gasswire jeg bruker, men mulig orginal M20 kan brukes.

Sikkert noe jeg gar glemt her, men bare å spørre om du lurer på noe. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...