kimmen12 Skrevet Oktober 26, 2011 Skrevet Oktober 26, 2011 Hei. Kjøpte meg bmw for rundt en måneds tid siden. Har ikke så veldig mye peiling på disse bilene så jeg trenger litt hjelp fra dere =) Bmw 728i E38 1997 modell. km stand. ca. 230 000. Problem 1: Vindusviskere. Disse kommer og går. Når bilen kommer opp i drifts temperatur må jeg ta bryteren helt opp for at de skal skru seg på. Etter de har gått på full fart i et par minutter kan jeg bruke de andre intervallene også. Av og til fungerer ikke vindusspyleren heller før vindusviskerene fungerer. Problem 2: Bakluken åpner seg og lukker seg igjen når jeg prøver å åpne den. Når jeg trykker på knappen, enten på luken eller på nøkkelen åpner luken seg, motoren fortsetter å gå og lukker luken igjen. Tiltak og konklusjon på problem 1: Jeg har byttet de to relèene som styrer viskerene. Jeg tenkte siden ikke vindusspyleren ikke fungerte før vindusviskerene funket tenkte jeg at det var en mulighet for hendelen var gåen, så jeg kjøpte en ny en. Ingenting av dette fungerte og problemet var der fremdeles. Jeg leverte bilen inn på et verksted i håp om at noen som var litt mer kyndig på bmw kunne se på dette. Det som verkstedet konstaterte var at når de koblet forbi relèt så gikk motoren. De trodde kanskje at det kunne vært produksjonsfeil på relèt (de hadde vært ute for det før). Ble bestilt inn 2 nye relè uten store endringer. Bryteren ble målt og konstantert ok. Det ble så tatt opp for å se på viskermotor og sakene der inne. Det som var sagt da var at stagene var veldig slitt og en motor som skulle løfte stagene opp for girinnkobling var ikke helt god (slik jeg forstod mekanikeren). Det ble laget et pristilbud for å få alt på stell, tilbudet ser slik ut: Skifte viskeroverføring med motor - 3 timer - 3.640,- KONSOL - 4472,- DRIVSTÅNG - 123,- Motoraxelarm - 123,- Wischermotor - 2499,- nml stællmotor - 2745,- + et par små beløp og moms. Total pris: 17 387,- For meg var dette en liten overraskende pris for å få i gang et par vindusviskere. Ville dere gått for dette eller er det en relativ grei jobb å gjøre selv? Spørsmål ang. problem 2: Finnes det noen innstillings muligheter for hvor langt den lille pinnen skal gå? div spm: Ifølge utstyrslisten min står det 676 HIFI LOUDSPEAKER SYSTEM. Hvordan kan man se at det er et HIFI system på bilen? Forrige eier har byttet ut org. spiller med en ny moderne radio/cd.. Skal det være flere høyttalere? nå er det 2 i hver dør (4stk 5.25" (tror jeg) og 4 stk diskant). Det er 2 moduler som står i bagasjerommet på venstre side, den ene er for GSM mottak, er den andre for "HIFI" systemet? Slik som dette spiller kan jeg ikke tro at dette er noe skikkelig HIFI.... Noen som har vært borte i at innstillings mulighetene for førersete ikke fungerer? Slik det er nå fungerer kun den korsrygg støtten. Sikring? dårlig kontakt? Har lagt merke til at det er en gul kontakt som ikke er plugget i noe under sete. Har ikke forsket noe særlig på dette, men hvis noen kan hjelpe meg med dette også så hadde det vært kjempeflott=)
kimmen12 Skrevet Oktober 26, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 26, 2011 bumper denne i håp om at noen kan svare meg. Noe dritt å vente på viskerene i Bergen...
D.Toft Skrevet Oktober 27, 2011 Skrevet Oktober 27, 2011 Hei kimmen. har samme problem som deg ang bakluken. jeg har selv prøvd å skru på dem 2 knottene som er på hver sin side av koffertlokket, uten hell. har nå bestilt meg ny pakning til bakluken, da min er slitt, og eg tror den har innvirkning på dette problemet.
kimmen12 Skrevet Oktober 28, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 28, 2011 Du får si i fra hvis det ordnet seg.. Litt irriterende at man må dra luken samtidig som man trykker på knappen :]
Sjøbuse Skrevet Oktober 28, 2011 Skrevet Oktober 28, 2011 bagajeluka kan du sette nøkkelen i og vri nøkkel mot venstre til den står horisontalt i hullet. luken skal da åpne seg. dette kan løse problemet ditt. når du gjør dette må luken lukkes litt opp før dun kan lukkes igjen. får ikke lukket den før den er løftet 20 cm opp ca.
D.Toft Skrevet Oktober 28, 2011 Skrevet Oktober 28, 2011 ja det skal jeg, om jeg husker det ja det er grådig irriterendes. du kan jo evt bygge om til hydraulisk bakluke åpner da http://www.bimmerboard.com/forums/posts/436427
D.Toft Skrevet Oktober 28, 2011 Skrevet Oktober 28, 2011 oisann Sjøbuse. DETTE var nytt for meg, skal pinade prøve det
Sjøbuse Skrevet Oktober 28, 2011 Skrevet Oktober 28, 2011 om det ikke hjelper så kan du åpne luken. bruk et skrujern og trykk in låsemekanismen som skal lukkes og holde luken når man lukker igjen luka. (IKKE LUKK BAGASJELUKA) trykk på lukeknappen på nøkkel og se låsemekanismen i bilen rotere. denne skal da finne sin nullpossisjon. har ikke min bil lenger så får ikke testst nå. men om låsen i luka ikke åpner når du trykker på knappen så må den åpnes manuelt med den svarte saken på låsen i luka. den til venstre for under den hvite ringen på siden av sporet den roterende pinnen skal passe inn i.
Sjøbuse Skrevet Oktober 28, 2011 Skrevet Oktober 28, 2011 den saken i luka er litt hard og åpne. den skal vris til siden. den roterende saken skal jo egentlig skru borti denne knapen og åpne luken.
kimmen12 Skrevet Oktober 29, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 29, 2011 takker så mye for tips. Jeg ser at motoren går. På min virker det som om at den åpner seg opp, også tror den at den skal lukke igjen, men skal se mer på dette senere. Har akkurat fått demontert de fleste deksler for å komme til vindusvisker motor, men har ikke riktig torx på for venstre visker. Er det noen som vet hvilken størrelse det er på denne? Den var veldig stor.... !
D.Toft Skrevet Oktober 29, 2011 Skrevet Oktober 29, 2011 jeg prøvde å vru nøkkel 90grader til venstre i dag. ser ut som det funker bra med bakluken nå får prøve på nytt i morgen, er etter en del timer uten bruk min luke låser seg med en gang..
D.Toft Skrevet Oktober 29, 2011 Skrevet Oktober 29, 2011 takker så mye for tips. Jeg ser at motoren går. På min virker det som om at den åpner seg opp, også tror den at den skal lukke igjen, men skal se mer på dette senere. Har akkurat fått demontert de fleste deksler for å komme til vindusvisker motor, men har ikke riktig torx på for venstre visker. Er det noen som vet hvilken størrelse det er på denne? Den var veldig stor.... ! ser koed har dette verktøyet, står desverre ikke noe om str. Værktøj, til afmontering af venstre viskerarm www18163 NOK 377,00 / NOK 471,251 stk. Til følgende modeller: Alle modeller Information: - Dette stykke værktøj benyttes til afmontering af selve viskerarmen, i førersiden (Venstre) - Det er ikke nødvendigt at bruge dette hvis der bare skal skiftes viskerblade
kimmen12 Skrevet Oktober 30, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 30, 2011 Takker for det. Kan dele at man kan kjøpe t80 torx fra Biltema. Tok litt tid å få tak i da for betjeningen sa de ikke hadde så store, men etter litt leting i katalogen fant jeg et sett som har fra t8 eller 10 til t80 for 799,-... Jeg hev litt x4 på armen som sier at luken er åpnet. Den fungerte bra da:) får se i morgen om det er like bra
kimmen12 Skrevet Oktober 30, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 30, 2011 Hjalp ikke med x4 på den bakluken nei.. hehe... Har hvertfall funnet ut at vindusviskermotoren er gåen da.. Målte +12V i pluggen når relè'ene ble trekt så får nok handle inn en ny en. Hva gjør den andre motoren der egentlig? Har sett kun på beskrivelse på GSBildeler, men noen som vet noe mer om hva den gjør? Bare nysgjerrig =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå