Gå til innhold

1997 525 TDS E39 automat stoppet +++

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

var ute og tok en liten rolig kveldstur i sentrumen. Etter ca en times kjøring stoppet bilen helt plutselig uten noen forvarsel. Svingte inn til siden og la merke til at jeg hadde fått opp et lys i dashen. Ikonet viser et tannhjul-lignende sirkel med et utropstegn inne i sirkelen. Gul av farve.

Tok så da å skrudde tenningen helt av, så for å prøve å starte bilen på nytt. Bilen startet, men ruste seg opp på turtall uten at jeg hadde foten i nærheten av gasspedalen. Stoppet umiddelbart motoren og klødde litt hue mens jeg bare måtte prøve på nytt igjen. Andre forsøk - samme greiene.

Etter en liten stund, ca 10 minutter, gjorde jeg et nytt forsøk. Nå startet bilen og gikk som normalt på tomgang. Dro så da girspaka i D og tok rolig av for å komme meg hjem. Etter ca. 100m stoppet bilen, igjen, og ikonet kom så opp i dashen på nytt. Fikk dytta bilen til en parkeringsplass og nappa ut batteriet. Ventet omtrentelig 15-20 minutter før jeg koblet batteriet til. Fyra opp maskinisten, lot den stå på tomgang for å se om den ville dø ut igjen, men denne gangen gikk det bra. Jeg kjørte bare spaken rett i 2. og tok det rolig resten av turen hjem, helt problemtfritt.

Det var historien, så kommer spørsmålet:

Hva i alle dager kan dette være fornoe rart? Har aldri hatt andre problemer med bilen i mitt eie, helt til nå. Til opplysning, så har'n akkurat runda 240.000km på tellern.

Skrevet

Lampa indikerer nødmodus. Jeg opplevde nesten det samme for en tid tilbake... Lampen lyste opp og motor stoppet ved turtall høyere enn ca. 1800rpm...jeg nappet ut lmm og bilen startet helt fint. Plugget inn lmm på nytt og da gikk den som den skulle. Dette er ca 2-3mnd siden og har ikke tullet siden.

Skrevet

Det at den gikk i selvrusing er ikke noe kjekt...

I og med at du har Turbo så kan det jo være at turbo sugde olje fra veivhuset... har du sjekket oljeventilasjonen?

Napp ut oljepeilepinnen mens motor går og legg øret ned til røret... hvis du hører en surklete lyd fra peilerøret så er det på tide å bytte ventilasjon!

Skrevet
Takker for tipset!

Har ikke sjekket ventilasjonen, nei. Motoren bruker heller ikke olje, men kan dette skje likevel?

Ja det kan det. Den trenger ikke "bruke" olje ....enda! Hvis ventilasjon begynner bli tett så øker trykket i veivuset og oljedamp kan da trenge inn/suges inn i turbo... og olje kan også bli presset ut toppakningen og gi en stygg lukt når denne olja drypper ned på manifolden.

Skrevet

Hvor mye drivstoff hadde du når det skjedde?

Hadde du på varme ned mot fotan mens du kjørte?

Vist det var selvrusing av olje å blir det svært mye svart røyk..

Skrevet

Hadde halv tank og varmeapparatet sto på halv guffe, men full temperatur. Det er jo et must her i Trøndelag til dags... :P så lenge jeg kan huske, så kjører jeg luftstrømmen ned til fothusene og opp til frontruta. Har dette noen betydning, altså?

Det var mørkt i området jeg kjørte, så kunne ikke ha lagt merke til om det røykla mer enn vanlig pådragsrusning, kan du si.

Skrevet
Takker for tipset!

Har ikke sjekket ventilasjonen, nei. Motoren bruker heller ikke olje, men kan dette skje likevel?

Ja det kan det. Den trenger ikke "bruke" olje ....enda! Hvis ventilasjon begynner bli tett så øker trykket i veivuset og oljedamp kan da trenge inn/suges inn i turbo... og olje kan også bli presset ut toppakningen og gi en stygg lukt når denne olja drypper ned på manifolden.

Har ikke merket noe fæl lukt, ei heller olje rundt toppdekselet. Helt tett med andre ord.

Hvor skal jeg titte etter veivhusventilasjonen?

Skrevet
Hadde halv tank og varmeapparatet sto på halv guffe, men full temperatur. Det er jo et must her i Trøndelag til dags... :P så lenge jeg kan huske, så kjører jeg luftstrømmen ned til fothusene og opp til frontruta. Har dette noen betydning, altså?

Det var mørkt i området jeg kjørte, så kunne ikke ha lagt merke til om det røykla mer enn vanlig pådragsrusning, kan du si.

Opprusing og at den stoppet kan også var gasspedal stillingsføleren. Når man bruker varme ned mot fotan da blir det en varme forskjeld på pedalstillingsføleren så kan man få en sånn feil vist den er halv veis defekt.

Men er bilen din tungstartet når den er halv varm og varm?

Skrevet

Opprusing og at den stoppet kan også var gasspedal stillingsføleren. Når man bruker varme ned mot fotan da blir det en varme forskjeld på pedalstillingsføleren så kan man få en sånn feil vist den er halv veis defekt.

Men er bilen din tungstartet når den er halv varm og varm?

Takker for svar!

Ja, jeg vet ikke helt.. Men absolutt noe jeg kan ta en titt på. For det er vel bare et ordinært potmeter? Uten at jeg skal si noe for sikkert. For jeg har absolutt ikke skrudd eller forsket noe på bilen, siden da jeg ikke har hatt noe som helst problemer med den.

Bilen starter lett både lunken og varm. Gløder to gangen om mårran før jeg drar rundt på starteren, og kan ikke si noe på at den er tungstartet da heller.

• 1 year later...
Skrevet

Hallo. Drar fram en gammel tråd, da datteren har fått de samme symptomene på sin 98" 525TDS.

Først ruste den opp ved oppstart. Etter et par forsøk, gikk den over til normal tomgang. Men da sperrer turtallet på knappe 2000 rpm.

Etter mine ringe kunnskaper heller mistanken mot bryteren som styres av gasspedalen. Det merkelige er at det ikke kom opp noen lampe om nødmodus.

Prøvde å slette feilkoder med carsoft, men fikk slettet kun 3 av 5 feil i motorstyring.

Pumpa i tanken har kranglet en stund, men tanken er over halvfull, så tror ikke dette er årsaken.

Bilen har også hatt problemer med utlading av batteri i det siste, så noe elektronikktull er det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...