Exhaust Skrevet Oktober 29, 2011 Skrevet Oktober 29, 2011 Hei! Opplever at motoren "bobler" og klarer ikke øke på turtall med mindre jeg gir flatt jern. Det er verst når motoren får belastning. Den bobler og går urent på tomgang også. Når jeg kjører og den begynner å tulle så er det noen ganger nok at jeg tråkker inn clutchen og ruser den et par ganger, men det tar som regel ikke mer enn et minutt eller to før den er like jævlig igjen. Trenger sårt hjelp siden jeg har liten eller ingen peiling på motorer. Takker for tips.
KrHeLl Skrevet Oktober 29, 2011 Skrevet Oktober 29, 2011 "Bobler" som i koker? som i at kjølevannet koker??? Hvordan er fargen på eksosen?
Exhaust Skrevet Oktober 30, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 30, 2011 Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, den fjusker fælt og vil ikke øke på turtall med mindre jeg gir flatt jern. Eksosen er litt hvit/grå. Har funnet ut at problemet har en sammenheng med ladingen. For hver periode den fjusker har jeg under 12 volt lading fra dynamoen.(Har voltmeter i bilen). Med en gang den lader over 13 volt går den klokkerent.
KrHeLl Skrevet Oktober 30, 2011 Skrevet Oktober 30, 2011 hmm.. sjekk jordingen til motoren (ved høyre motorfeste), sjekk etter irr, i så fall rens kontakten med en stålbørste. sjekk også jordingen til coilene, samt sjekk etter sprekker i hetta mellom coil og tennplugg (kanskje du har overslag?) sjekk da også fargen på pluggene. De skal være lysebrune. Er de annet kan det muligens være Luftmengdemåler eller lambdasensoren. Du kan prøve å koble fra kontakten på luftmengdemåleren (sette den i nødmodus) og høre om turtallet endrer seg. Vil også anbefale deg å få tatt en diagnosetest av bilen.
Exhaust Skrevet November 1, 2011 Forfatter Skrevet November 1, 2011 Problem løst!! Takk for tipset KrHeLi! Jeg sjekket alle jordingspunkter under panseret for irr, og eventuelt dårlig tilstrammede koblingspunkter. Ved ren flaks kom jeg borti jordingen til hjernen(ved høyre dempertårn), den satt ikke fast i det hele tatt. Hjernen har derfor kun hatt jord ved fullt pådrag eller ved hard nebremsing. Takker for alle gode tips og ikke minst takk for hjelpen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå