Gå til innhold

Forhåndsbetaling eller ikke?

grimfer
 Share

Anbefalte innlegg

Har handlet en del via nett både mot firma og privat, har også vært medlem i ulike forum på nett, og har lagt merke til en interessant detalj:

På bimmers.no virker det som om regelen er at man nesten alltid betaler på forhånd for ting man kjøper. Samtidig har jeg ikke sett mange steder som har så mange klager på dårlige handler som her!

Selv har jeg tapt ganske mye penger på å forhåndsbetale. Jeg mener det er å legge absolutt all risiko på kjøper, og det synes jeg virker urettferdig.

Jeg pleier å strekke meg til å betale porto (2 veier) på forhånd, som et slags depositum. Men ikke tale om jeg betaler tusenvis uten å ha sett varen! Her på forumet virker det som om mange insisterer på forhåndbetaling, noe som er stikk i strid med alt som heter "nettvett ved handel"...

Hva mener dere andre her på forumet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ser på meg selv som seriøs, og har ALLTID sendt rett vare til rett tid, derfor vil jeg ha hele beløpet med en gang.

har opplevd nok ganger at varen blir sendt i retur på min regning.

selv ser jeg an brukeren om jeg skal kjøpe noe, om jeg skal betale alt, frakt eller få det i oppkrav..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

combatkit: Ja, jeg forstår det du sier, men det er jo akkurat det jeg mener, det går an å gjøre en avtale som er ca midt imellom! Hvis jeg skal kjøpe lykter av deg til 3000 kr, synes ikke du det er urimelig at jeg skal betale deg 3200 inkl frakt FØR du i det hele tatt pakker inn varene?

Hva om noe skjer med deg som gjør at du ikke får til å sende? Skal det liksom være en rimelig risiko for meg?

Hva er galt med å sende i postoppkrav mot at jeg betaler deg portoen på forhånd, da taper du NULL kroner, men mister litt tid, siden i varen i verste fall blir liggende et par uker.

Hvis jeg betaler både portoen og det returportoen evt blir, og tar resten på postoppkrav, da skjønner ikke jeg at det skal være et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forresten, jeg mener ikke at dette bare handler om å se på noen som seriøs eller useriøs, det KAN skje ting som gjør det vanskelig å fullføre en handel. BÅDE for selger og kjøper. Jeg er bare overrasket over at det virker som om det er en gjengs praksis her på forumet, og jeg er skeptisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du søker litt rundt på forumet er det ganske mange tråder om folk som er/føler seg svindlet pga mislykkede forhåndsbetalinger.

Personlig betaler jeg alltid på forskudd, sett at jeg føler jeg kan stole på selger. Man har og "Liste over Seriøse/Useriøse selgere"tråden under "BMW deler selges". Denne kan være grei å se igjennom før man gjennomfører handel, dersom man er usikker.

Jeg liker forøvrig ideen om å betale 2xfrakt for en del, og sende den i oppkrav dersom man er usikker på selger.

Kjøper man større/dyrere deler, hender det at jeg sjekker opp selger ved å kontakte folk selger kjenner på forumet, og forhøre meg litt om vedkomne er troverdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant. Så i utgangspunktet er man f*cked uansett..

Eneste er at dersom du åpner pakken på Posten, med de ansatte som vitner, har du en mye sterkere sak når du går til politiet.

Da gjelder det at kjøper har gjort seg oppmerksom på hvem selger faktisk er på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man usikker så gi f i å betale forskudd.

Jeg handler stortsett bare med forskuddsbetaling og det har gått greit, men har vert borti at jeg nermest måtte ha reist å hentet delene 2-3 ganger, men det har ordnet seg til slutt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...