Gå til innhold

kjennetegn ved at lamdasonden er gåen på 320i E36?


Anbefalte innlegg

Skrevet

det kan være så mangt.

det letteste er å måle den, mellom to av ledningene rød-hvit? skal det våre 3-5 ohm, varme element, frakoblet

når bilen er varm skal spenningen mellom de to andre variere mellom 0,2-1 volt

Skrevet
det kan være så mangt.

det letteste er å måle den, mellom to av ledningene rød-hvit? skal det våre 3-5 ohm, varme element, frakoblet

når bilen er varm skal spenningen mellom de to andre variere mellom 0,2-1 volt

Har ikke vært borti noen M50 som har rød ledning enda, kun 2x hvite og 1x sort og 1x grå.

Dette vil si man har 4 leders lambda, med et par til regulering og et par til oppvarming.

Om feilen er i oppvarmingen på lambdaen vil du også ha feil med selve reguleringen til lambdaen.

Her kan både varmeelementet i selve lambdaen ha tatt kvelden, eller så kan det være reléet i sikringsboksen.

Det enkleste er å koble fra lambdaen imens motoren er i gang å høre om det er noen merkbar forskjell i motorgangen i det du drar ut stikket.

Om det såvidt forandrer seg, eller ikke forandrer seg i det hele tatt er lambdaen gåen.

Deretter kan en prøve å kjøre litt uten lambdaen tilkoblet, og om bilen går merkbart bedre er dette også et sikkert tegn på gåen lambda.

En motor som kjører på nødprogram vil som regel gå bedre enn om den kjører med feil regulering.

Du finner også ut om lambdaen er gåen og evt andre feil ved å ta en diagnose.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...