e30power10 Skrevet November 3, 2011 Skrevet November 3, 2011 Skal til og bygge turbo i en e30 320i 1988 straks, og kunne tenkt meg og fått dette godkjent.. Noen som vet hva som skal til? eller som har en mal på en søknad som er blitt godkjent eller lignende?
BilBruker Skrevet November 3, 2011 Skrevet November 3, 2011 Slenger meg på denne, hvordan går man frem med godkjenning av M50 motorbytte feks?
e30power10 Skrevet November 3, 2011 Forfatter Skrevet November 3, 2011 Slenger meg på denne, hvordan går man frem med godkjenning av M50 motorbytte feks? Ja har ringt biltilsynet og lurt litt på bytte til større motor, foreksempel 325 eller noe. men fikk bare beskjed om og send inn søknad og si litt om hva jeg har tenkt, så ble ikke så me klokere på det akkurat..
Ballder Skrevet November 3, 2011 Skrevet November 3, 2011 Du burde vel ha blitt klokere av det. Skriv rett og slett hva du har tenkt til og gjøre med den tenkte ombygde bilen. Ikke noe mer hokus pokus enn det.
e30power10 Skrevet November 3, 2011 Forfatter Skrevet November 3, 2011 Du burde vel ha blitt klokere av det.Skriv rett og slett hva du har tenkt til og gjøre med den tenkte ombygde bilen. Ikke noe mer hokus pokus enn det. jo, skjønner jo det, men jeg vet jo ikke hvilke bremser å understell som er bra nok for så så mye hk hvis du skjønner.. hvor mange hk er e30 325 understell godkjent til?
D.Toft Skrevet November 3, 2011 Skrevet November 3, 2011 i utgangspungtet 171 hk eller noe slikt.. det vil si du kan kjøre 0.3kg ladetrykk på en org 2liter motor for å komme opp i 170hk
e30power10 Skrevet November 3, 2011 Forfatter Skrevet November 3, 2011 i utgangspungtet 171 hk eller noe slikt..det vil si du kan kjøre 0.3kg ladetrykk på en org 2liter motor for å komme opp i 170hk så 325 understell er ikke godkjent mer enn orginal effekt?
TDV Skrevet November 3, 2011 Skrevet November 3, 2011 er vell ikkje "godkjent" for meir effekt då det er den største motoren som bremsene blei levert på. m20b25. m3 e30 har større skiver.
e30power10 Skrevet November 3, 2011 Forfatter Skrevet November 3, 2011 er vell ikkje "godkjent" for meir effekt då det er den største motoren som bremsene blei levert på. m20b25. m3 e30 har større skiver. ja må vell forhøre meg litt, kunne ha tenkt meg en mal på en søknad som er blitt godkjent eller noe..
D.Toft Skrevet November 3, 2011 Skrevet November 3, 2011 i utgangspungtet 171 hk eller noe slikt..det vil si du kan kjøre 0.3kg ladetrykk på en org 2liter motor for å komme opp i 170hk så 325 understell er ikke godkjent mer enn orginal effekt? i utgangspungtet nei.
e30power10 Skrevet November 3, 2011 Forfatter Skrevet November 3, 2011 i utgangspungtet 171 hk eller noe slikt..det vil si du kan kjøre 0.3kg ladetrykk på en org 2liter motor for å komme opp i 170hk så 325 understell er ikke godkjent mer enn orginal effekt? i utgangspungtet nei. Vet du hvordan det er med hvilke papirer som man må ha da? har hørt mye rart akkurat om det ..
ehrnst Skrevet November 3, 2011 Skrevet November 3, 2011 Du kan vel nå godkjenne 330hk med alpina spec. Schnitzer S3T ble levert med 220hk på helt stock 323/5 understell. 320is med s14 har også 325 understell. Bruk søkefunksjonen
matsrh Skrevet November 3, 2011 Skrevet November 3, 2011 Vet at det var lagt ut et "søknadsskjema" eller eksempel på søknad her for en stund siden. Den så ikke så dum ut
SSM Skrevet November 4, 2011 Skrevet November 4, 2011 Man får godkjent 330hk/350nm i E30/E30M3 uten at en må dokumentere noe som helst om karroseri styrke. Det du må skrive i søknaden din er at du har den type bil med den type motor som du vil bygge om til slik og slik. Du trenger ikke liste opp hver eneste del du skal bruke i motoren. Siden du skriver her at du skal bygge turbo på 320, så regner jeg med det er M20B20 det er snakk om. Da skriver du at du vil bygge turbo på denne motoren og at du søker om godkjent ombygg/trimming på grunnlag av Hartge H35-24v spesifikasjoner. Det du da må tenke på er at bilen og jobben du gjør må vere BRA. Ikke noe som er kasta sammen som ser helt jalla ut, det kan du glemme. Bilen må vere i forskriftsmessig stand. Lys, belter, seter, dekk osv. ALT må vere på stell. I motorrommet må du tenke på varmeutviklingen fra turboen og plassere delene rundt denne med omhu. Lage varmeskjold. Passe på at ingen ledninger ligger åpne, legg ledninger så pent du kan bak deksler, i pølser osv. Olje lekkasje er jo heller ikke aktuelt. Mer en 3 dråper på gulvet under kontrollen var for mye sa han som godkjente min. Jeg hadde vert uheldig når jeg bytta olje på min, så kobber pakningen på bunnpluggen lakk litt. Jeg forklarte til han at jeg visste om det (det gjorde jeg også), men jeg hadde lite lyst til å tappe av 8l med helt ny dyr olje bare for den lille lekkasjen der. Det forstod han, men jeg måtte love å fikse det ved neste oljeskift. Når jeg sier at du må bygge etter Hartge H35-24v spesifikasjoner så inneberer det at du MÅ ha minimum 325 understell med bremser som er større enn 295mm forran. Har du ikke dette, kan du glemme det. Du MÅ også ha stiver over støtdempertårn forran og bak. Det er mulig å få godkjent med bremser som er levert med braketter i kittet. Som f.eks Willwood, AP-Racing, Brembo. Men tviler på de godtar K-Sport, XYZ, D2 og andre donald bremser. Nå skal jo ikke du ha noe serlig mye mer vekt i bilen, men du på jo passe på at total vek og aksellaster er innenfor tallene som står i vognkortet. Dette inneberer at du regner med 75kg i hver seteplass. Eventuelt senkesett må også ha rette pappirer og vekt grensene i TÜV pappirene må vere høyere eller lik det som allerede står i vognkortet ditt. Dekk og felg er jo også et tema. Jeg bare satte på orginale felger. Skal man ha godkjent andre felger nå i dag så MÅ TÜV pappiret inneholde informasjon om at DE felgene er godkjent til DEN bilen. Ikke bare at felgen er TüV godkjent i seg selv, men den er godkjent til bruk på den bilen. De jobber med å få løyst litt på den regelen der ble jeg fortalt av min kontakt når jeg godkjente. Enkleste er da å sette på noe som er orginal BMW felg, da kan de ikke si noe. Siden du skal godkjenne trimming på din orginal motor må du bremse bilen. Med turbo er det hovedsakelig Newtonmeter MAX du må holde deg innenfor (350nm). Putter du 330hk på den M20en så har du langt over 350nm. Da bremser/mapper du bilen til det som du skal ha, så kjører dere et par pull med mindre ladetrykk for å komme under 350nm. Pass på at bremsepappir inneholder info om bilen og navnet ditt, gjerne rammenummer også. Slik at han som tar kontrollen vet at det er din bil som er bremsa og ikke at du har fått pappiret fra noen andre. Tror jeg har fått med det meste her. Lykke til!
GoldPearl_E30 Skrevet November 4, 2011 Skrevet November 4, 2011 Jeg fikk godkjent en M3 s14 motor i ett 320 karosseri med bremser fra en 325, hos BT på Risløkka i Oslo. Var ikke mer enn 20hk forskjell sa de, så da gikk d greit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå