Gå til innhold

Anbefalte innlegg

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skrevet
Det er ikke noe mindre skuddsikkert med o-ringer, og det er litt enklere hvis du må av med toppen engang. Hvis motoren uansett er demontert hadde jeg nok gått for o-ringer. Hvis motoren er montert er det lettere å smelle på cooper-ring pakning. Motoren jag hadde gikk med 640whp i mange år med o-ringer.

Okei ;) Men jeg fikk bare litt gåse hud når jeg leste om en inne her som sleit med å feste pianotråden, smelte på toppen og vannet bare rant ut. Pluss at han smalt pakninga ved et annet tidspunkt. Hvis jeg først O-ringer og blåser pakninga så kan jeg jo ikke bruke copperring pakninga da?

Hva slags trykk kjører du på?`Og har du noen tips til montering av tråden i blokka?

- Hva slags trykk man kjører på er igrunn ganske uinteressant, for det er ikke ladetrykket som blåser pakninga, det er sylindertrykket. Eventuellt tenningsbank, tror det er årsaken i ganske mange tilfeller... Men jeg lada 1,6 bar forøvrig.

- Selve pianotråden/ o-ringen i seg selv tetter ikke noe. Den skaper ekstra press på pakninga, slik at ringen i pakninga må klatre over tråden hvis den vil ut...

Veldig mange som overdriver dette med toppakning igrunn... Ei helt vanlig toppakning sammen med Arp bolter takler MYE effekt.

Når Anders fremdeles hadde den bilen jeg har nå, så kjørte han ei helg på våler UTEN pianotråd i sporene, men noe lavere ladd. Et sted mellom 1.2 og 1.5 tror jeg det var, husker ikke helt. Burda ihvertfall være rundt 500hk i motor, kanskje mer. Det gikk da også knallfint! :)

Skrevet
Det er ikke noe mindre skuddsikkert med o-ringer, og det er litt enklere hvis du må av med toppen engang. Hvis motoren uansett er demontert hadde jeg nok gått for o-ringer. Hvis motoren er montert er det lettere å smelle på cooper-ring pakning. Motoren jag hadde gikk med 640whp i mange år med o-ringer.

Okei ;) Men jeg fikk bare litt gåse hud når jeg leste om en inne her som sleit med å feste pianotråden, smelte på toppen og vannet bare rant ut. Pluss at han smalt pakninga ved et annet tidspunkt. Hvis jeg først O-ringer og blåser pakninga så kan jeg jo ikke bruke copperring pakninga da?

Hva slags trykk kjører du på?`Og har du noen tips til montering av tråden i blokka?

- Hva slags trykk man kjører på er igrunn ganske uinteressant, for det er ikke ladetrykket som blåser pakninga, det er sylindertrykket. Eventuellt tenningsbank, tror det er årsaken i ganske mange tilfeller... Men jeg lada 1,6 bar forøvrig.

- Selve pianotråden/ o-ringen i seg selv tetter ikke noe. Den skaper ekstra press på pakninga, slik at ringen i pakninga må klatre over tråden hvis den vil ut...

Veldig mange som overdriver dette med toppakning igrunn... Ei helt vanlig toppakning sammen med Arp bolter takler MYE effekt.

Når Anders fremdeles hadde den bilen jeg har nå, så kjørte han ei helg på våler UTEN pianotråd i sporene, men noe lavere ladd. Et sted mellom 1.2 og 1.5 tror jeg det var, husker ikke helt. Burda ihvertfall være rundt 500hk i motor, kanskje mer. Det gikk da også knallfint! :)

Jo høyere ladetrykk, jo mer sylindertrykk blir det.

Hvor lenge en orginalpakning tåler er det ingen fasit på, men at den tåler mye mindre enn pianotråd, cooperring, og pyramideringer er det jo ingen som helst tvil om.

Man satser ikke på orginal pakning hvis man skal bygge en motor.

Til trådstarter: Kjør cooperring. PPF gutta er vel de som kan mest om det her, og de skryter av dette.

Skrevet
Jo høyere ladetrykk, jo mer sylindertrykk blir det.

Vel, det er nå kun en faktor i summeringen.

M20 og M30 er også sin egen rase når det kommer til toppakninger, M50 baserte motorer har en helt annen utforming og helt annen metallflukt under høyere temperaturer. MLS er stort sett det som brukes på turboladede 24v rundt om i verden, med god planing av blokk og topp.

Skrevet

Når du tar i betraktning at foreksempel PPF bremsa nesten 500hk i en m20b25 ved 1,1 bar med skikkelig kam og turbo, i motsetning til en m20b25 som gir rundt 300hk med standardkam og en liten turbo så skjønner du at ladetrykket ikke er noe man henger seg opp i så forbanna mye...

Eller som Bäckis sa angående effektøkning fra standardkam til z45 turbokam: "från 50 till 100 hästar på samma ladd, varierar lite"

Nesten samme hva du bruker, men det er som sagt ganske kurant med o-ringer hvis man må av med toppen av en grunn. Slipper å plane toppen, og det er stort sett jævlig lettvint å få tak på ei ny standardpakning. Men jeg bestilte også cooper-ring fra PPF sist jeg bestilte til en m20. :)

Skrevet

Det jeg mener er at det er ganske relativt med turbotrykk når det gjelder å få ned trykket i sylindere.

Det er smart å bruke en turbokam som gir mer effekt, på mindre ladetrykk. Det er jeg enig i.

Fortsatt ville jeg brukt en cooperring.

Skrevet

Det jeg vil fram til er at folk spør slikt som "kan jeg lade 1,5 bar med dette?"

Og iogmed at man bare med en annen kam kan greie samme effekt på under 1 bar så blir ladetrykket ganske uvesentlig i forhold til når ting ryker. Det er som å spørre hvor langt et tau er...

Ladetrykk har aldri tatt livet av motordeler, sylindertrykk og tenningsbank har.. (tenningsbank=syke sylindertrykk)

Skrevet

Jeg forstår deg, men jeg vet ikke helt om du forstår meg.

Ladetrykket i seg selv tar ikke livet av motordeler, men det er en faktor som er med på å øke trykket i sylinderen.

Jeg ville satt på en annen pakning uavhengig om det er med eller uten turbokam.

Skrevet

Okei :) Da har jeg fått litt diverse synspunkter.. Takker for det :)

Men om jeg kjører med O-ring, da bruker jeg org pakning ikke sant? Jeg har 84,50 borring, kan jeg da uansett bruke standard pakningen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...