ohmohm Skrevet November 11, 2011 Skrevet November 11, 2011 Hei hei, Har en e39, å jeg må si jeg begynner å bli ganske lei hele opplegget. Jeg har aldri funnet ut skikkelig av problemet på bilen min, å har vel hatt den i 3-4 år nå, aldri til å stole på.. Nå stoppet den langs veikanten igjen! Jeg har fått kjøpt eget diagnoseKit som jeg kan nå selv kjøre på bilen, istedet for å frakte bilen på verksted, så finner de aldri feilen uansett, for den kommer å går akkurat som det passer. Men det som kom opp på instrumentet var dette : Coolant tempreature sensor Throttle vale potentiometer Er noen av disse ett problem for at bilen kan fjuske, gå merkelig? Plutselig går den mye dårligere etter ett "lugg" mitt i kjøringa (523i). I tillegg til å stoppe, for å så kunne starte igjen etter 5-25 min? Takker for svar! Trenger all den info som er mulig angående bilen..
eiolsen Skrevet November 11, 2011 Skrevet November 11, 2011 Hei! Diagnosen gir deg litt info om hva som kan være galt. Throttle valve potentiometer, her har ecu'en feil verdier fra gasspjeldet som sitter rett ved innsuget. Denne verdien er vital for injection systemet, og det kan godt være grunnen til problemet. Sjekk denne delen. Værdt et forsøk å bytte. http://nettbutikk.gsbildeler.no/part_info.php3?itemid=1045798&type=new Coolant temperature sensor. Denne sensoren kan du like så greit bytte hvis den blir meldt som feil. Sitter på siden av radiatoren.
ohmohm Skrevet November 11, 2011 Forfatter Skrevet November 11, 2011 Takk så mye for hjelpen, har lest litt rundt. Men en ting til : Hvorfor har det seg sånn at bilen ikke starter igjen med en gang? Hvorfor trenger den noen ganger 5 min hvile, andre ganger 25 min.Noen ganger starter den med en gang! Er det noe mekanisk jeg må skru av for å rense, bytte? Av og til har jeg på følelsen at disse elektriske impulsene kan "feiltolke" og sende "feil" signaler. Takk
eiolsen Skrevet November 11, 2011 Skrevet November 11, 2011 Dette vil jeg tro henger sammen med potmeteret som ikke er helt friskt. Vil tro at det skifter mellom å virke og ikke å virke, det kan være dårlig kontakt og slikt. Er nok tilfeldig. Delen er nok ikke vanskelig å bytte, når det er sagt, har aldri byttet den. Men det ser ut som det kun sitter festet med et par skruer. Har du forsøkt å slette feilkoden, kjøre en kort tur og lese ut feil igjen? Feil blir liggende i minnet selv om de ikke er gyldige nå.
ohmohm Skrevet November 11, 2011 Forfatter Skrevet November 11, 2011 Jeg slettet feil når bilen sto i ro etter at den hadde stopt, pga feilen. Så slettet jeg den, men ville da ikke starte igjen, å feilen kom opp på diagnosekittet igjen.. Men nå har jeg nå bestilt den delen. Så hvis det slår ut feil igjen, så må jeg vel bare skru av hele dette innsuget? Kan vel være slik at ting "kjiler" seg fast eller trenger avkjøling?? Men det irriterer meg at bilen ikke starter igjen med en gang, å at jeg må vente x antall minutter. Jeg kjører ikke denne bilen i rush-trafikken for å si det sånn...
Random Hero Skrevet November 11, 2011 Skrevet November 11, 2011 Sjekk at alle slanger er tette og at de er på der de skal. Kan komme vakum lekasjer osv. Har hatt problem med det på min. Startet ikke og når den startet så sveiv den ureint. Fant ut at kam og veivsensor måtte byttes og at det var en del vakum lekasjer, utette slanger.
eiolsen Skrevet November 11, 2011 Skrevet November 11, 2011 At du ikke tar med denne i rushen er veldig forståelig. Helt enig med Random Hero, sjekk slike ting også! Lett å henge seg opp i en feil og en del, spesiellt når man ser det ved diagnose. Man kan lett bli litt "blind" og glemme andre kilder til feilen. Bytt potmeteret, slett feilen å prøv igjen. Er jo en enkel fix, og hadde vært fint om den gikk ordentlig igjen da. Du trenger ikke demontere noe for å bytte den delen, du tenkte på hvis bytte potmeter ikke løser problemet? Ta en kikk i motorrommet så ser du lett hvor den sitter. På toppen av gasspjeldet, du ser waieren fra gass'pedalen også da er du på rett sted. Gi beskjed her når du har byttet delen og si hvordan det gikk.
Random Hero Skrevet November 11, 2011 Skrevet November 11, 2011 Membranen inni røret fra veivhuset til ventilen under innsuget tåler lite, ofte vakum lekasje der. den skal være hard og stiv. gå over disse tingene med en lommelykt å sjekk nøye. Problemet kan være enkelt å koste bare et par hundre kroner. så får håpe du er heldig og finner fort utav det. lykke til
Pittball Skrevet November 11, 2011 Skrevet November 11, 2011 Hadde problemer som kan minne om dine, bilen lugget til tider i god fart (dropp i turtall for så å være helt normal igjen), videre hadde bilen en tendens til å stoppe når jeg bremset opp slik at den gikk på tomgang. Når bilen stoppet var det også slik at den som regel måtte stå en stund før den ville starte igjen. Slettet alle feilmeldinger - no go Byttet bensinfilter - no go Byttet bensinpumpe - no go Byttet kam sensor - no go Byttet veiv sensor - problem solved!
ohmohm Skrevet November 20, 2011 Forfatter Skrevet November 20, 2011 Igår oppsto samme problem, bilen stoppet. Ville ikke starte igjen, da sto bilen i ro 2-3 timer uten start. Startet igjen neste morgen som om ingenting skulle vært feil på det. Jeg har gått vekk ifra hvorfor bilen stopper. Hvorfor starter ikke bilen? Hva er det som trenger å hvile fra 20 min til opptil flere timer? Skal prøve å få snakket med noen pensjonerte bavaria folk imorgen som har litt holdt litt på med disse bilene. Det skal bli spennende å finne ut av feilen en dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå