Gå til innhold

Trøbbel med tomgangsturtallet på M50 motor, E36

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har nettopp byttet motor i min e36 320i, 1991 mod. til samme motor, men 1993 mod. Alt funker, bortsett fra at når kontakten til luftmengdemåleren er innkoblet går bilen på tomgang på rundt 1300-1400 rpm, før den ruser opp til 2500-3000rpm. Om jeg tråkker på gasspedalen, reagerer den, men går saktere enn normalt tilbake.

Kan kjøre uten denne kontakten innkobet, men da går selvsagt forbruket opp.

Jeg har byttet luftmengdemåler, gasspjeldet, lamdasonden, trykkregulatoren, tomgangsregulatoren, styrehjerne og skjekket alle slanger for falskluft. Hadde bilen inne til diagnose, og fant to feilkoder, 54 og 12, en på 4. coil og en på gasspjeldet. Har byttet coilen og plugger uten hell, samt kontaken på gasspjeldet.

Om det e noen som har vært borti noe lignede, eller har en idé om hva det kan være, kom med tips! Jeg er gått tom for idéer...

Skrevet

Hadde lignende på tds'n. Men da fungerte ikke turteller, gjør din? Men turtall gikk opp etter noen sekunder, og ble der.

Problemet mitt var sensoren inn på clutchhuset, som registrerer turtallet, var ikke riktig inn på svinghjulet. Lånte en plast dummy av sensoren av Bilia :)

Bare tenkte det var greit å nevne :)

Sent from my Desire HD using Tapatalk

• 1 month later...
Skrevet

jeg har ikke feilsøkt all verden enda. men tps'n har jeg lurt litt på. for noen ganger når den har stått på 3000 så har den detti ned på 1400 når jeg drar ut den pluggen. men jeg har aldri sett den dette ned på 700. men bortsett fra det så fungerer motoren utmerket. frisk og rask i pådrag. men turtallet går veldig sakte ned igjen.. har jeg dratt motoren helt ut tar det mye lengere tid en normalt før den detter ned på turtall.

Skrevet

Ser du har skiftet gass-spjeld med det er en tydelig indikasjon på at spjeldet ikke tetter helt.

Ta det ut og se. Det skal tette helt hele kanten rundt. Bare en liten glippe kan være årsaken.

Du har også justering på hvor lavt spjeldet kan gå ned.

En liten skrue på spjeldet. Slakk denne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...