Gå til innhold

Voldsom tikking ved oppstart / kald motor - Youtube klipp s1


Anbefalte innlegg

Skrevet

ventilene som ikke er helt bra kanskje ? hadde jeg vært deg hadde jeg tatt en tur til bmw værksted og hørt kjapt, de har sikkert en god forklaring :)

  • 2 weeks later...
  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Jeg skal åpne motoren snart nå, så da kommer jeg muligens med en update / bilder hva jeg finner. Problemet med å kjøre til verksted er at da rekker bilen å bli varm, da hører man ikke problemet i det hele tatt. Kun når bilen er kald.

Skrevet

Ta nå i hvertfall å sjekk etter slark i reimhjulene dine.

Jeg hadde omtrent samme lyd i min gamle M43 og det var reimhjulet til vannpumpa som ikke var skrudd til skikkelig;)

Skrevet
tipper registerkjedet ditt har strekkt seg såpass at strammeren ikke klarer å stramme det mer.. (stammeren bunner)

har bytta motor på en slik bil med AKORATT samme lyd. prøvde å bytte kjedestrammeren uten nytte.

når du holder hånda på dekselet foran på motoren "kjenner" du lyden der.. er jo "kjent" at på disse motorene ryker/strekker registerkjedet seg i ny og ne..

hvorfor lyden forsvinner når den er varm er ikke godt å si. men jeg ville ikke ha kjørt med bilen.

+1.. Dette er (nesten) garantert ett strekkt kjede! Må bytte kjede og evt strammer for å bli friskmeldt..

Skrevet

Så løsningen kan være å bytte kjede? Er dette noe man kan gjøre selv? Hvordan fungerer det, samme som registerreimbytte?

Skrevet
Så løsningen kan være å bytte kjede? Er dette noe man kan gjøre selv? Hvordan fungerer det, samme som registerreimbytte?

Det er vel det eneste en kan gjøre ja. Det er registerkjede bytte, så egentlig ganske likt som registerreimbytte. Om du kan bytte dette selv kommer jo an på hvilken kompetanse du har. Det er jo helt individuelt hva den enkelte kan :wink: men i utgangspunktet er det fullt mulig å få dette til selv ja.

Ville ha bytta strammer og skinner i samme rennet når du først har det oppe.

Skrevet

Jeg har gjort noen registerreimbytter opp gjennom, så jeg skal vel klare å bytte kjede også. Det fungerer vel på samme måte mtp stramming. Det blir å bytte kjede, strammer og skinner.

Jeg regner med GS / koed har alt jeg trenger for denne operasjonen. Bør vel kanskje handle ny toppdekselpakning, termostatpakning og litt diverse også.

  • 1 month later...
Skrevet

Oppdaterer litt her. Jeg skal av med toppdekselet til helga og jeg lurer på noen småting. Etter hva jeg har tenkt meg til er det en rekke forklaringer på dette problemet. Forløpig har jeg satt opp denne listen:

Vannpumpe

Reimhjul

Kjede / strammer / skinner

Oljetrykk

Noen som kan hjelpe meg med hva jeg skal se etter angående vannpumpe, reimhjul og oljetrykk? Noe spesielt jeg kan undersøke / sjekke tilstanden på?

Skrevet

om du skal være 100% sikker på at du friskemelder motoren helt bør du bytte "alt" på dette bildet.. med alt mener jeg kjede, glideskinner m/bolter og tannhjul på kammer og veiv (da disse har en tendens til å bli "runde")

rotxapoplq5efy6f5mvl.gif

Angående pakninger ville jeg gått for toppdeksel, termostat og pakningene til dekslene foran på motoren (registerdekslene).... kanskje tillogmed simmering på veiv siden du har av alt.

Skrevet

Når jeg skal av med toppdekselet, skal jeg se om kjedet har slakk eller lignende. Det blir en ganske omfattende jobb å bytte alle deler til registrert, og ikke minst kostbart. Du er ganske sikker på at dette er problemet, Roald?

Hva med pakningene du nevner, kan disse skape problemer? Jeg vet ihvertfall at jeg ikke hadde original pakning når jeg byttet termostat, så jeg lagde en egen pakning med pakningsmasse. Hmm.

Skrevet

pakning som lager ulyd? hehe.. heller lite sansynlig :) ... jeg nevner disse pakningene fordi det er like greit å bytte dem når du har alt av..

men ja, dette er identisk lyd som den jeg bytta motor i, så er ganske sikker på det.. men det får du evt bekreftet når du demoterer å sjekker kjedet.

Skrevet

Nei, tenkte ikke at det var pakninger som lagde ulyd ( :lol: ), men kanskje det førte til tap av oljetrykk eller lignende.

Nå vet jeg ikke om du hadde av toppdekselet på denne motoren du bytte ut, men hvordan var kjedet? Kunne du kjenne stor slakk i det? Hvor stor slakk skal det egentlig være?

Skrevet

Hei igjen :) Du må nok skru av Toppdekselet og registerdekslene forran 2 stk. for å se hva som er skjedd med registeret ditt.

Enig med han som sier at du burde skifte alt når du først skrur der, men det kan bli kostbart på en gammel motor.

Har noen bilder fra da jeg skrudde opp min. Her er radiatoren og vifta/viskoskobling toppdekselet Registerdekslene skrudd av

3rqjzsf7tuxjrcufa10r.jpg

Her ser du dekslene som må av

j5l7assj78cviiy7uhac.jpg

Dette er det beste bildet jeg fant. Du ser at sleiden til venstre er intakt, den til høyre er helt borte:( den skranglet løst tilslutt og tullet seg rundt tannhjulet på krontappen slik at registeret rapet over og stuket ventilene. Dette kunne hver unngått hvis jeg hadde skiftet plastsleidene..

2f6p45oa8jysgjhwcma0.jpg

Tips, Skru opp å sjekk først, bestill deler etterpå ! dette trenger ikke bli så dyrt :)

Skrevet

Takk for svar folkens. Jeg skal av med toppdekselet og kanskje noen deksler til helga. Jeg oppdaterer med bilder :)

Skrevet

jeg hadde ikke av toppen nei. eigeren av bilen fikset ny motor selv. hadde jeg vert smart så hadde jeg beholdt den gamle og brukt litt penger på nye deler og solgt den videre :-P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...