goggentess Skrevet August 6, 2012 Skrevet August 6, 2012 ventilene som ikke er helt bra kanskje ? hadde jeg vært deg hadde jeg tatt en tur til bmw værksted og hørt kjapt, de har sikkert en god forklaring
Thewiz Skrevet August 15, 2012 Forfatter Skrevet August 15, 2012 Jeg skal åpne motoren snart nå, så da kommer jeg muligens med en update / bilder hva jeg finner. Problemet med å kjøre til verksted er at da rekker bilen å bli varm, da hører man ikke problemet i det hele tatt. Kun når bilen er kald.
Rabies Skrevet August 15, 2012 Skrevet August 15, 2012 Ta nå i hvertfall å sjekk etter slark i reimhjulene dine. Jeg hadde omtrent samme lyd i min gamle M43 og det var reimhjulet til vannpumpa som ikke var skrudd til skikkelig;)
JTS77 Skrevet August 15, 2012 Skrevet August 15, 2012 tipper registerkjedet ditt har strekkt seg såpass at strammeren ikke klarer å stramme det mer.. (stammeren bunner)har bytta motor på en slik bil med AKORATT samme lyd. prøvde å bytte kjedestrammeren uten nytte. når du holder hånda på dekselet foran på motoren "kjenner" du lyden der.. er jo "kjent" at på disse motorene ryker/strekker registerkjedet seg i ny og ne.. hvorfor lyden forsvinner når den er varm er ikke godt å si. men jeg ville ikke ha kjørt med bilen. +1.. Dette er (nesten) garantert ett strekkt kjede! Må bytte kjede og evt strammer for å bli friskmeldt..
Thewiz Skrevet August 16, 2012 Forfatter Skrevet August 16, 2012 Så løsningen kan være å bytte kjede? Er dette noe man kan gjøre selv? Hvordan fungerer det, samme som registerreimbytte?
JTS77 Skrevet August 16, 2012 Skrevet August 16, 2012 Så løsningen kan være å bytte kjede? Er dette noe man kan gjøre selv? Hvordan fungerer det, samme som registerreimbytte? Det er vel det eneste en kan gjøre ja. Det er registerkjede bytte, så egentlig ganske likt som registerreimbytte. Om du kan bytte dette selv kommer jo an på hvilken kompetanse du har. Det er jo helt individuelt hva den enkelte kan men i utgangspunktet er det fullt mulig å få dette til selv ja. Ville ha bytta strammer og skinner i samme rennet når du først har det oppe.
Thewiz Skrevet August 16, 2012 Forfatter Skrevet August 16, 2012 Jeg har gjort noen registerreimbytter opp gjennom, så jeg skal vel klare å bytte kjede også. Det fungerer vel på samme måte mtp stramming. Det blir å bytte kjede, strammer og skinner. Jeg regner med GS / koed har alt jeg trenger for denne operasjonen. Bør vel kanskje handle ny toppdekselpakning, termostatpakning og litt diverse også.
Thewiz Skrevet Oktober 2, 2012 Forfatter Skrevet Oktober 2, 2012 Oppdaterer litt her. Jeg skal av med toppdekselet til helga og jeg lurer på noen småting. Etter hva jeg har tenkt meg til er det en rekke forklaringer på dette problemet. Forløpig har jeg satt opp denne listen: Vannpumpe Reimhjul Kjede / strammer / skinner Oljetrykk Noen som kan hjelpe meg med hva jeg skal se etter angående vannpumpe, reimhjul og oljetrykk? Noe spesielt jeg kan undersøke / sjekke tilstanden på?
RoaldJ Skrevet Oktober 2, 2012 Skrevet Oktober 2, 2012 om du skal være 100% sikker på at du friskemelder motoren helt bør du bytte "alt" på dette bildet.. med alt mener jeg kjede, glideskinner m/bolter og tannhjul på kammer og veiv (da disse har en tendens til å bli "runde") Angående pakninger ville jeg gått for toppdeksel, termostat og pakningene til dekslene foran på motoren (registerdekslene).... kanskje tillogmed simmering på veiv siden du har av alt.
Thewiz Skrevet Oktober 2, 2012 Forfatter Skrevet Oktober 2, 2012 Når jeg skal av med toppdekselet, skal jeg se om kjedet har slakk eller lignende. Det blir en ganske omfattende jobb å bytte alle deler til registrert, og ikke minst kostbart. Du er ganske sikker på at dette er problemet, Roald? Hva med pakningene du nevner, kan disse skape problemer? Jeg vet ihvertfall at jeg ikke hadde original pakning når jeg byttet termostat, så jeg lagde en egen pakning med pakningsmasse. Hmm.
RoaldJ Skrevet Oktober 2, 2012 Skrevet Oktober 2, 2012 pakning som lager ulyd? hehe.. heller lite sansynlig ... jeg nevner disse pakningene fordi det er like greit å bytte dem når du har alt av.. men ja, dette er identisk lyd som den jeg bytta motor i, så er ganske sikker på det.. men det får du evt bekreftet når du demoterer å sjekker kjedet.
Thewiz Skrevet Oktober 2, 2012 Forfatter Skrevet Oktober 2, 2012 Nei, tenkte ikke at det var pakninger som lagde ulyd ( ), men kanskje det førte til tap av oljetrykk eller lignende. Nå vet jeg ikke om du hadde av toppdekselet på denne motoren du bytte ut, men hvordan var kjedet? Kunne du kjenne stor slakk i det? Hvor stor slakk skal det egentlig være?
MaWeRiCk Skrevet Oktober 3, 2012 Skrevet Oktober 3, 2012 Hei igjen Du må nok skru av Toppdekselet og registerdekslene forran 2 stk. for å se hva som er skjedd med registeret ditt. Enig med han som sier at du burde skifte alt når du først skrur der, men det kan bli kostbart på en gammel motor. Har noen bilder fra da jeg skrudde opp min. Her er radiatoren og vifta/viskoskobling toppdekselet Registerdekslene skrudd av Her ser du dekslene som må av Dette er det beste bildet jeg fant. Du ser at sleiden til venstre er intakt, den til høyre er helt borte:( den skranglet løst tilslutt og tullet seg rundt tannhjulet på krontappen slik at registeret rapet over og stuket ventilene. Dette kunne hver unngått hvis jeg hadde skiftet plastsleidene.. Tips, Skru opp å sjekk først, bestill deler etterpå ! dette trenger ikke bli så dyrt
Thewiz Skrevet Oktober 3, 2012 Forfatter Skrevet Oktober 3, 2012 Takk for svar folkens. Jeg skal av med toppdekselet og kanskje noen deksler til helga. Jeg oppdaterer med bilder
RoaldJ Skrevet Oktober 7, 2012 Skrevet Oktober 7, 2012 jeg hadde ikke av toppen nei. eigeren av bilen fikset ny motor selv. hadde jeg vert smart så hadde jeg beholdt den gamle og brukt litt penger på nye deler og solgt den videre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå