Gå til innhold

97' E36 320i koker. Luft i systemet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hello alle sammen :)

Snøen falt i dalen jeg bor i nå, og måtte selvfølgelig ut på en parkeringsplass og ha det litt gøy :)

Desverre er det ikke så lenge siden jeg fikk lappen så er vel sikkert en litt nybegynnerfeil o gbli litt for gira.

Men vertfall,

Motoren min overkokte og ble rød på måleren. Mista da masse køleveske så måtte kjøre og kjøpe ny og fylle på.

fylte på og startet og kjøre hjemover. Mens jeg kjørte lente den seg mot rødt og nådde rødt, så så meg nøtt til og kjøre ca 700-900 meter med den på rødt før jeg stoppa ved en sidelomme og lot den kjøle. fylte på mere kjøleveske og greide og komme de få meterne hjem til huset mitt og fikk parkert.

Hørte noe greier om at jeg måtte lufte systemet i en bratt bakke med snuta oppover og at det da skal komme kjøleveske ut av den lufte skura som er ved siden av radiator. Det kom kjøleveske til og begynne med men til slutt kom det bare masse varm luft. (noe jeg har hørt det ikke skal komme?)

Prøvekjørte den etter jeg hadde gjort dettem og det tok veldig mye lengre tid før det ble varmt men det ble det til slutt. :(

Varmeapparatet blåser heller ikke varmt etter den koka 1 gang.

Det er ikke kjøleveske i olja og motoren går veldig fint på tomgang!

Det kommer ikke noe særlig mere eksos en det det kom før. har jo alltid kommet littegran men det regner jeg med at er normalt ;)

Håper dette ikke ble alt for langt skrevet men prøvde og få med alt jeg vet og har gjort.

Har foresten en BMW e36, 320, 1997 modell.

Kan ikke så alt for mye om bil, men håper virkelig noen her kan hjelpe meg :)

Moderatoredit (S.Hafsmo): Endret topic for å inkludere spørsmål og biltype

Skrevet

Mange som sier m50 av og til er litt vanskelige å lufte, men jeg har aldri hatt problemer med det og jeg har aldri satt den i oppover bakke med snuta opp. Har den kun på flat bakke. Lufta selv min egen idag etter å ha tappa alt av vann for å få på mere frostvæske. Og jeg gjør som følgende:

Sett på tenninga, sett varmeaparatet på full varme og vifta på fult. Ta av lokket på ekspansjonstanken og skru opp lufteskruen rett ved siden av. Fyll så på vann/frostvæske kontinuerlig frem til det slutter å komme luft ut av lufte nippelen. Skru så på lokket til radiator, men la lufteskruen stå åpen litt til. Start motoren, gi den noen kjappe gasspådrag opp til 4-5000rpm og siste rest av luft vil komme ut hvis det er noe igjen. Skru så igjen lufteskruen og du burde være klar for å kjøre :)

Dette fungerer for meg hver gang. Lykke til :)

Skrevet
Mange som sier m50 av og til er litt vanskelige å lufte, men jeg har aldri hatt problemer med det og jeg har aldri satt den i oppover bakke med snuta opp. Har den kun på flat bakke. Lufta selv min egen idag etter å ha tappa alt av vann for å få på mere frostvæske. Og jeg gjør som følgende:

Sett på tenninga, sett varmeaparatet på full varme og vifta på fult. Ta av lokket på ekspansjonstanken og skru opp lufteskruen rett ved siden av. Fyll så på vann/frostvæske kontinuerlig frem til det slutter å komme luft ut av lufte nippelen. Skru så på lokket til radiator, men la lufteskruen stå åpen litt til. Start motoren, gi den noen kjappe gasspådrag opp til 4-5000rpm og siste rest av luft vil komme ut hvis det er noe igjen. Skru så igjen lufteskruen og du burde være klar for å kjøre :)

Dette fungerer for meg hver gang. Lykke til :)

Takk for ett bra svar :D Blir litt beroligga når jeg får noe forslag til hva jeg kan gjøre!

Skal jeg tappe tanken min helt før jeg gjør dette ? isåfall skal jeg gjøre det med den tappe pluggen helt nederst på radiatoren ?

Skal gi dette ett forsøk til :)

Skrevet

Neida, du trenger ikke å tappe noe hvis det ikke er behov for det. Bare å begynne å fylle. Grunnen til at jeg tappa var fordi jeg nesten ikke hadde noe frostvæske på motoren i det hele tatt :-) Og hvis du skulle ha tatt topp pakningene så trenger det ikke nødvendigvis å ryke masse ut bak. Du kan også få eksos inn i kjølevannet. Og da vil det mest sansynlig se slik ut:

Her hadde jeg tatt topp pakningen på min :)
Skrevet

Hvor lang tid burde det ta før det starter og komme vann ut av den lufte skruen ?

Er ved bilen nå og kjører etter den guiden som ble linket i tråden her.

Skrevet

Takk for alle svar som har kommet!

Nå gjorde jeg alt etter guiden som er linket her!

- Skrudde bilen på tenningshakk nr 2.

- Vifta på fult og full varme.

- Fylte tanken full med vann og satt rett og slett hageslangen med en svak stråle på sånn at det kontinuerlig skulle komme vann.

- Først kom det mye luft men til slutt så begynte det og bli en blanding så kom det bare vann til slutt. (varmt vann)

- Så skrudde jeg først på påfyllningstank lokket, så lufte skruen.

Tok en tur ut med bilen for og se om dette hjalp.

Kjørte relativt lenge mens måleren sto rett opp! Siden den hadde holdt seg så lenge stabil tenkte jeg at jeg skulle kjøre den opp på litt høyere turtall og girte ned og kjørte forbi en trailer. var ikke over 5000 rpm. og like etter det begynte måleren og tippe oppover igjen!

Har noen noe ideer ? Gjorde jeg noe feil iløpet av denne prosessen ?

EDIT: Fikk heller ikke varme i varmeapparatet!

Skrevet
Fikk du varme i varmeapparatet da?

Du bør egentlig fylle kjølevæske da. Hvertfall nå på vinteren.

Fader, sorry, tenkte at jeg måtte skrive det...

Nei, Jeg fikk heller ikke varme i varmeapparatet :(

Ja, vet man egentlig bør fylle med kjøleveske, men det blir så helvettes dyrt når det koker og fordamper mye av det :P

Skrevet

Da er det ikke tilstrekkelig / ingen sirkulasjon. Da må du begynne å feilsøke videre. Start bilen med lokket av, så ser du om det kommer en tynn stråle med væske fra hullet øverst i tanken.

Det er ikke noe for seg å kjøre en tur med mindre du får varme i varmeapparatet.

Jeg ville også kontrollert at sirkulasjonspumpa går. Den sitter på venstre side av torpedoveggen, ved innsuget.

Skrevet
Da er det ikke tilstrekkelig / ingen sirkulasjon. Da må du begynne å feilsøke videre. Start bilen med lokket av, så ser du om det kommer en tynn stråle med væske fra hullet øverst i tanken.

Det er ikke noe for seg å kjøre en tur med mindre du får varme i varmeapparatet.

Jeg ville også kontrollert at sirkulasjonspumpa går. Den sitter på venstre side av torpedoveggen, ved innsuget.

Hvor lite vann må det være for at jeg skal se den strålen ? Er hullet helt øverst inn i tanken ?

Om det er en tydelig stråle som man burde se bare ved og lyse ned i tanken og se rett ned i den har jeg ikke sett noe til den! Hva kan problemet være da ?

Har ikke så mye peilig rundt dette så er litt vannskelig og vite hva jeg skal begynne og feilsøke på.

Takk for tips :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...