Ronny M Skrevet November 13, 2011 Skrevet November 13, 2011 Hei! Jeg har kjøpt Eibach Sportline senkefjærer til bilen min. Eibach markedsfører fjærene som progressive, det samme gjør H&R. Men er egentlig alle fjærene progressive? I TUV papirene til Eibachfjærene står dette: Vorderachse, kennung: Linear Hinterachse, kennung: Progressiv Det betyr vel at kun bakfjærene er progressive, gjør det ikke det? Jeg ville jo ha progressive fjærer hele veien, det var det jeg trodde jeg hadde kjøpt. Men finnes det egentlig? Er det vanlig at det kun er bakfjærene som er progressive når det snakkes om progressive senkesett? Overalt hvor jeg ser de selger disse fjærene så nevnes det at de er progressive, det samme med H&R. Da er det naturlig å tro at de er progressive hele veien rundt. Kanskje jeg har misforstått TUV papirene, men for meg så ser det ut som framfjærene er lineære. Det står også at framfjærene er 13,25 mm tykke, altså en konstant tykkelse, men bakfjærene har variabel tykkelse 10,25/16,4/11.0 mm. Mulig jeg spør dumt nå, men er det kun ved å variere tykkelsen man oppnår progressive egenskaper? Eller finnes det andre metoder/teknikker for å gjøre fjær med lik tykkelse hele veien til å bli progressiv?
TM custom Skrevet November 13, 2011 Skrevet November 13, 2011 vanlig med bare progressive fjærer bak. det er jo bak du trenger det for det er jo der du har feite kompiser i baksetet og bagasjerommet fult av svenske varer. det er flere metoder å lage springfjærer proggresive som f.eks: variere tykkelsen på stålet gjennom fjæren, ha fjæren tettere på et sted en på et annet, kone fjæren. poenget er bare at fjæren skal ha forskjellig harhet på forskjellige steder på fjæren så når du laster veldig tungt så går den myke delen helt sammen så fjærer du bare på den hardeste delen. så du har myk fjæring når bilen ikke er lastet også får du stiv fjæring når bilen blir tungt lastet.
Ronny M Skrevet November 13, 2011 Forfatter Skrevet November 13, 2011 vanlig med bare progressive fjærer bak. det er jo bak du trenger det for det er jo der du har feite kompiser i baksetet og bagasjerommet fult av svenske varer. det er flere metoder å lage springfjærer proggresive som f.eks: variere tykkelsen på stålet gjennom fjæren, ha fjæren tettere på et sted en på et annet, kone fjæren. poenget er bare at fjæren skal ha forskjellig harhet på forskjellige steder på fjæren så når du laster veldig tungt så går den myke delen helt sammen så fjærer du bare på den hardeste delen. så du har myk fjæring når bilen ikke er lastet også får du stiv fjæring når bilen blir tungt lastet. Det er logisk å ha progressive fjærer bak, men jeg har inntrykk av at de aller fleste (meg selv inkludert) har en oppfatning av at senkefjærer er progressive foran også. Er de aldri det? I så fall så synes jeg produsentene er dårlige på å informere om dette. Både Eibach og H&R markedsfører fjærene som progressive uten et ord om at dette gjelder kun for bakfjærene. Hva mener du med koning av fjærene? Vil det si at de for eksempel er smalere oppe og nede, slik som fjærene på bildet? Får man en progressiv fjær hvis den er konet på denne måten uten å ha en variert tykkelse (hardheten) på stålet?
TM custom Skrevet November 13, 2011 Skrevet November 13, 2011 fjærene på bildet er et eksempel av å lage progressive fjærer ved å kone de ja. stivheten og lengden på fjæren er jo beregnet for belastningen på framakselen så vis du ikke driver og lagrer tunge ting i motorrommet trenger du ikke progressive fjærer forran. produsenten tar vel kanskje dette som en selvfølge når de selger settet som progressivt når bare bakfjærene er det
Ronny M Skrevet November 13, 2011 Forfatter Skrevet November 13, 2011 Hehe, ingen store planer om å lagre ting i motorrommet nei. Men hvis man fyller opp bilen med folk så belaster man fjærene foran også i stor grad, så jeg ser nytten av å ha progressive fjærer foran også. Jeg trodde faktisk at hovedpoenget med progressive fjærer er at man har litt mykere fjæring (god komfort) ved normal kjøring. Så blir de stivere jo mer man presser fjærene sammen ved sportslig kjøring i svinger. Hvis koning gjør fjærene progressive, så er jo fjærene på f.eks e46 progressive både foran og bak, orginalfjærene også.
TM custom Skrevet November 13, 2011 Skrevet November 13, 2011 fjæringen blir jo stivere når man presser den myke delen i bånn. vet ikke helt om en brå sving er nok for å presse de i bånn men er jo kanskje mulig. aldri tenkt på det fra det synspunktet
Ronny M Skrevet November 13, 2011 Forfatter Skrevet November 13, 2011 Det som forundrer meg litt er at ingen fjærprodusenter nevner noe om at det kun er bakfjærene som er progressive. Hvis man tar Eibach for eksempel, så snakker de veldig mye om hvor bra det er med progressive fjærer. Man skulle tro det ikke dreier seg om å ha progressiv fjæring kun bak. Det må ligge noe mer i dette enn å holde oppe feite kompiser og noen kasser pils vel? Sport Performance Springs Extreme performance meets extreme style Race-Car like handling Progressive spring design Excellent ride quality Eibach Sportline is the extreme-performance spring set created for the extreme enthusiast—the one who craves a racecar attitude for maximum street performance—with the lowest possible drop, but with the exceptional ride quality you expect from Eibach. Engineered with the same care as our Pro-Kit springs, Eibach Sportline springs achieve legendary handling by aggressively lowering your car’s centre of gravity, using our precision-engineered progressive spring rates. By radically lowering your car’s centre of gravity, our Sportline springs dramatically reduce squat during acceleration, body roll in corners and nose-dive under braking. By using our proprietary, progressive spring design, our Sportline springs provide the ultimate balance between high performance, extreme lowering and comfortable ride quality. http://performance-suspension.eibach.de ... _sportline
Ronny M Skrevet November 13, 2011 Forfatter Skrevet November 13, 2011 H&R sier stort sett det samme.. H&R Sport Springs lower the vehicle center of gravity and reduce body roll for better handling. The progressive spring rate design provides superb ride quality and comfort. Man får jo et inntrykk av at ikke det bare er bakfjærene som er progressive, men at de snakker om at progressive fjærer hele veien rundt gir god kjørekvalitet og komfort.
TM custom Skrevet November 13, 2011 Skrevet November 13, 2011 ja skulle jo tro det er progressive både forran og bak på måten fabrikanten forklarer det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå