Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når bilen min står en stund på tomgang blir den veldig varm,men når jeg begynner å kjøre litt går det en liten stund så blir motor temperaturen normal igjen..........jeg testet dette litt i sta,lot bilen stå en god stund på tomgang og fulgte godt med på temp måleren,trodde kanske tempen ville gå ned når termostaten åpner,det skjedde ikke så jeg skrudde av motoren når jeg så det lyste rødt i lampa.........men dette skjer ikke når jeg kjører...hva kan problemet være her ?

Termostaten er nylig byttet....

Bilen er en BMW 520iA E39 1996 modell......

Takker for svar :)

Skrevet

Vannpumpa er nok gåen her. E39 har en vannpumpe med skovlehjul i plast. Dette hjulet løsner og den pumper dermed dårlig. Ny pumpe med metallhjul koster ca. 5-600,- på koed.no

Skrevet

jepp. og da virker ikke kjølevifta som sitter foran på motoren. så du må bytte viskosedelen. dra på gs så skjønner di hva problemet er og di veit hva du trenger =)

Skrevet

hei er det noen av dere som vet om 3 stk. 18" felger med dekk på passer i bagasjerommet i en bmw e36 coupe ??

men uten å måtte ta ut reserve dekket !!

vet også at dette innlegge ikke passer helt her inne , men får ikke noe svar andre steder på det tekniske :P så da prøver jeg her .

Skrevet
  Morty999 skrev:
jepp. og da virker ikke kjølevifta som sitter foran på motoren. så du må bytte viskosedelen. dra på gs så skjønner di hva problemet er og di veit hva du trenger =)

Selvsagt kan det være viskosen, men det er neppe det som forårsaker kokingen her.

Det er et meget kjent E39 problem at pumpa svikter med nøyaktig denne problemstillingen.... den blir varm når den står på tomgang fordi pumpa ikke lenger klarer å dra vannet slik den skal. Med litt høyere turtall så klarer den likevel å holde en nogenlunde sirkulasjon... nok til at den ikke koker.

Det er liksom opplest og vedtatt at når man bytter termostat på en e39 så bytter man samtidig også vannpumpa, så fremt man ikke er sikker på at den tidligere er byttet til metallskovle hjul.

Så uansett bør denne byttes... selv om det (mot formodning) skulle vise seg at det faktisk er viskosen som ikke slår inn.

Skrevet

vil nå tro att når vannpumpa er deff så vil den ha motsatt virkning av det du sier.. att når akslingen går sakte så kalrer den henge med, men når den går fortere så virker den ikke.. har selv kjørt bil med deff vannpumpe.. og di koker så fort du kjører...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...