Icebreaker8888 Skrevet November 14, 2011 Skrevet November 14, 2011 Når bilen min står en stund på tomgang blir den veldig varm,men når jeg begynner å kjøre litt går det en liten stund så blir motor temperaturen normal igjen..........jeg testet dette litt i sta,lot bilen stå en god stund på tomgang og fulgte godt med på temp måleren,trodde kanske tempen ville gå ned når termostaten åpner,det skjedde ikke så jeg skrudde av motoren når jeg så det lyste rødt i lampa.........men dette skjer ikke når jeg kjører...hva kan problemet være her ? Termostaten er nylig byttet.... Bilen er en BMW 520iA E39 1996 modell...... Takker for svar
Morty999 Skrevet November 14, 2011 Skrevet November 14, 2011 bytt viskosekoblinga.. den sitter i midten av kjølevifta (propellen)
oleo Skrevet November 14, 2011 Skrevet November 14, 2011 Vannpumpa er nok gåen her. E39 har en vannpumpe med skovlehjul i plast. Dette hjulet løsner og den pumper dermed dårlig. Ny pumpe med metallhjul koster ca. 5-600,- på koed.no
Morty999 Skrevet November 14, 2011 Skrevet November 14, 2011 hadde vannpumpa vært dårlgi så hadde den ikke kokt når han kjører
Icebreaker8888 Skrevet November 14, 2011 Forfatter Skrevet November 14, 2011 Morty999 skrev: hadde vannpumpa vært dårlgi så hadde den ikke kokt når han kjører Den koker ikke når jeg kjører,men når jeg står stille på tomgang,da blir den MEGET varm
Morty999 Skrevet November 14, 2011 Skrevet November 14, 2011 jepp. og da virker ikke kjølevifta som sitter foran på motoren. så du må bytte viskosedelen. dra på gs så skjønner di hva problemet er og di veit hva du trenger =)
Morty999 Skrevet November 14, 2011 Skrevet November 14, 2011 2, 11521740962 Viskosekobling (fire skruer) (BEHR) org (BEHR)
Bmw318is turbo Skrevet November 14, 2011 Skrevet November 14, 2011 hei er det noen av dere som vet om 3 stk. 18" felger med dekk på passer i bagasjerommet i en bmw e36 coupe ?? men uten å måtte ta ut reserve dekket !! vet også at dette innlegge ikke passer helt her inne , men får ikke noe svar andre steder på det tekniske så da prøver jeg her .
Morty999 Skrevet November 14, 2011 Skrevet November 14, 2011 hva i all verden har det med denne tråden å gjøre ?
Bmw318is turbo Skrevet November 14, 2011 Skrevet November 14, 2011 jeg bare spør om et er plass til 3 stk 18" felger i bagasjerommet på en e36 couper kan dere ikke bare si det eller ei ??? trenger et svar nå siden jeg skal hente noen felger i morgen .
oleo Skrevet November 14, 2011 Skrevet November 14, 2011 Morty999 skrev: jepp. og da virker ikke kjølevifta som sitter foran på motoren. så du må bytte viskosedelen. dra på gs så skjønner di hva problemet er og di veit hva du trenger =) Selvsagt kan det være viskosen, men det er neppe det som forårsaker kokingen her. Det er et meget kjent E39 problem at pumpa svikter med nøyaktig denne problemstillingen.... den blir varm når den står på tomgang fordi pumpa ikke lenger klarer å dra vannet slik den skal. Med litt høyere turtall så klarer den likevel å holde en nogenlunde sirkulasjon... nok til at den ikke koker. Det er liksom opplest og vedtatt at når man bytter termostat på en e39 så bytter man samtidig også vannpumpa, så fremt man ikke er sikker på at den tidligere er byttet til metallskovle hjul. Så uansett bør denne byttes... selv om det (mot formodning) skulle vise seg at det faktisk er viskosen som ikke slår inn.
Morty999 Skrevet November 14, 2011 Skrevet November 14, 2011 vil nå tro att når vannpumpa er deff så vil den ha motsatt virkning av det du sier.. att når akslingen går sakte så kalrer den henge med, men når den går fortere så virker den ikke.. har selv kjørt bil med deff vannpumpe.. og di koker så fort du kjører...
Joachim_M5 Skrevet November 14, 2011 Skrevet November 14, 2011 Slutt å tull og bytt både viskosekoblinga og vannpumpa, det er ikke mer å lure på!
ealoken Skrevet November 14, 2011 Skrevet November 14, 2011 viskosekobling ja, om det plasthjulet på vannpumpa er knekt så koker den uansett!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå