frekka Skrevet November 15, 2011 Skrevet November 15, 2011 Noen sted man kan få lest ut tempen på motor? Tenkte vi OBC eller OBD2 kobling? Eller hvordan finner man temperatur på motoren? Har ikke luft i systemet, varm luft i apparat, men "nåla" kommer ikke opp, den ligger typ en kvart opp når jeg har kjørt en halvtime, men da burde den stått rett opp!? Fredrik
Bellen Skrevet November 15, 2011 Skrevet November 15, 2011 Då må du sikkert nok skifte termostat. Når nåla akkurat kommer opp til midt på, så er vanntemperaturen 74 grader. Der står den til temperaturen kommer opp til 102 grader (trur eg), før nåla går vidare oppover.
2000Touring Skrevet November 15, 2011 Skrevet November 15, 2011 Tror du kan få ut tempen med Carsoft på live data. Hva vet du om termostaten? Har du noen gang byttet den, evt vet du når den er byttet sist?
frekka Skrevet November 15, 2011 Forfatter Skrevet November 15, 2011 Fant ut å holde inn den "tripteller" nullstillern på dash'n, holde den inne og gå til meny 19, og trykke OK på den for å aktivere, gå videre til meny 7 og så starte bilen, da fikk jeg opp motortemp. Den fikk jeg ikke høyere enn 52grader...hva er det mest sannsynlig da? Termostaten eller temp følern som sitter i blokka?
2000Touring Skrevet November 15, 2011 Skrevet November 15, 2011 Termostat vil jeg tro. Vil anta at føleren enten virker eller ikke virker...
frekka Skrevet November 16, 2011 Forfatter Skrevet November 16, 2011 Er det skadelig for motoren å kjøre med for lav temp?
flonoen Skrevet November 16, 2011 Skrevet November 16, 2011 Sliter vel en del på stempler og slikt internt, når det ikke får opp temperaturen skikkelig. Olja blir tjukkere og seigere rekner jeg også med. Har selv kjørt altfor lenge med gåen termostat på bilen min, men handla meg ny i går på biltema, håper jeg får tid til å bytte i dag.
frekka Skrevet November 16, 2011 Forfatter Skrevet November 16, 2011 Åssen BMW har du? Fant ingen på biltema, må isåfall ut med 1100kr for en orginal, evt bestille fra schmiedmann sverige, der den kosta 500kr. Bruker bilen syke mengder med bensin når termostat er gåeen? Har jo i tillegg en gåeen lambda som er på vei til postkassa. Bilen bruker godt over 2litern på mila nå......ikke bra....
flonoen Skrevet November 16, 2011 Skrevet November 16, 2011 Audien min som har gåen termostat nå. Om den bruker mer vet jeg ikke, men om hjernen tror motoren er kald (og det er den jo også), så spruter den vel kanskje inn ekstra bensin for å varme den opp. Omtrent som choke? Kjører litt rikere til den er varm? 1200 for termostat? Steike!
frekka Skrevet November 18, 2011 Forfatter Skrevet November 18, 2011 termostaten kom på 790kr etter mye pruting og rabatter....men var termostaten da:) Takk for hjelp
flonoen Skrevet November 18, 2011 Skrevet November 18, 2011 Latterlig dyrt da! Bytta termostat på audien i går, det var latterlig tungvint å komme til. Sto rett under innsuget og bak termostaten. Hjalp ikke at jeg ikke hadde skikkelig verktøy heller. Og når jeg endelig hadde fått den av, bytta termostat og montert den igjen, så lakk den som en sil! Hadde satt o-ringen innenfor termostaten! Hardt å være dum altså, medfører mye ekstraarbeid! Men komt på stell igjen nå da, temperaturen holder seg fint på 90 grader.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå