Gå til innhold

E34 M20B25 tenningsfeil ? Coil ?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Bilen er en 88-modell E34 med M20B25 automat.

Her om dagen begynte vinterbilen å oppføre seg litt snodig, kjørte en litt lang tur med den, også begynte den smått en gang innimellom å "kutte" tenningen et halvt sekund på ca mellomgass.

Kom hjem å tok en diagnose, og den sa lambda og dyse på sylinder 1 og 5.

Byttet kun lambda (ny original Bosch) her om dagen å alt fungerte bra, ingen feilkoder.

I dag på vei til jobb skjedde noe annet rart isteden, da begynte den igjen å dø ut et halvt sekund som tidligere, men også kombinert med smelling fremme i eksosmanifolden.

Det kom også mye hyppigere, og nå nesten på samme åssen turtall/gass jeg kjørte på. (Gøy med det og automat i tillegg til rushtrafikk).

Byttet plugger på den, men er fortsatt samme feil.

Det er værst på driftsvarm motor, når den er kald skjer det nesten ikke.

Tok en diagnose når jeg kom hjem omsider i dag, og fikk opp følgende:

15 - Knock sensor 1 (DME 1.7 & 3.3)

Ignition system fault (DME 1.7.2)

3 - Injection valve

Please check the valves:

- in 6 og 8 cylinder engines on cylinder 1 and 5.

M20B25 har vel ikke bankesensorer(knock sensor) så utelukker det.

Er det noen kjente svakheter i tenningssystemet til M20B25, eller ting som lønner seg å sjekke enn annet ?

Coil, rotor/fordeler, ledninger, selve hjernen ?

Må vel også kikke over dysene ?

Skrevet

Hmm, ja det kan jo kanskje forklare problemet med "ignition system failure".

Eneste som skurrer er at det er værst når motoren når driftstemperatur.

Skrevet

Prøvde meg litt i dag igjen, tok av rotor og fordeler.

Tappene i fordeleren samt på rotoren var sotet/kokset litt, så pusset det reint og hadde elektronikkrens på alt som kommer i kontakt der.

Skrudde alt på igjen å var ute å kjørte en tur og alt var tilsynelatende i orden, motoren ble driftsvarm og alt gikk som smurt.

Så plutselig etter ca 20min med ordentlig driftsvarm motor begynte det igjen.

Først et lite rykk og smell i eksosen, så gikk det et minutt så kom det ett til, og deretter hyppigere og flere smell og rykk på rad.

Edit: Nå får har jeg ikke feilkodene nevnt i første post lengre, nå får jeg kun opp :

22 - Ignition fault on cylinder 7.

Ignition final stage or feeder defective !

Kan det være coilen ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...