Gå til innhold

M20 eller M30??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal nå innhandle et nytt prosjekt som enten vil bli en sen E12 eller en tidlig E28. Dette fordi jeg gjerne vil ha den som veteran.

I den forbindelse har jeg sett på en del biler med henholdsvis M20 og M30 motorer.

Jeg har aldri hatt bil med slike motorer, så lurer litt på hva folk mener om disse?

Har dere noen favoritt, og i så tilfelle HVORFOR?? :)

Takker for innspill!

Skrevet

M30 har register kjede mens M20 har reim.

Det er jo noe å tenke på kansje ?

Hvem har billigste delene? Brukte/nye?

Mest økonomisk å kjøre vis det er aktuelt.

Skrevet
M20 eller M30 er jo avhengig av motorstørrelse. Hva stor motor har du tenkt deg? 2,0l 2,5l 2,8l 3,0l 3,5.....

Glemte å presisere det i første post, men motorstørrelse er ikke det viktigste i denne sammenhengen.

For min del er det mye viktigere at bilen er i bra stand. 2,0 utgår da jeg gjerne vil ha noe som går sånn nogenlunde greit. Så alt fra 525 opp til 535 er aktuelt. Samtidig så ser jeg at fine originale biler med 3,5 liter ligger i en noe høy prisklasse, så da står vi vel i utgangspunktet igjen med 2,5 og 2,8.

Grunnen til at jeg spør er at jeg har to biler på hånd nå, nettopp en 525i og en 528i.

Skrevet
M30 har register kjede mens M20 har reim.

Det er jo noe å tenke på kansje ?

Hvem har billigste delene? Brukte/nye?

Mest økonomisk å kjøre vis det er aktuelt.

Er klar over at M20 har reim, så det trekker definitivt i M30`s favør.

Forbruk blir ikke noe særlig tema da dette blir en kosebil på sommerstid.

Men regner med at M30`n er noe tørstere enn M20....?

Skrevet
M30.. Ganske enkelt fordi den er en M30. :P

Tåler mye mer enn M20 generelt, og er hundre ganger sterkere..

Så en 528i er såpass mye kvassere enn en 525i, altså?

Har sett litt på dataene og det skiller ikke voldsomt i ccm/hk. Nå har jeg i og for seg ikke sett på NM...skiller kanskje mer der?

Skrevet

Om valget står i mellom 525 eller 528 hadde jeg nok valgt en 528. Veldig morsom bil med 2,8l. Da får du hakket større motor og M30.

Broder hadde en 528, og mener å huske at den i hvert fall gikk under liter'n på mila. Var vel rundt 0,8 på pen langkjøring.

Skrevet
Ehem. 525 e28 har da m30 den og da.m30b25 med 150hk.

Akkurat, ja....da lærte jeg noe nytt i dag også :)

Jeg trodde faktisk E28 525i var M20 hele veien.

Da er nok sjansene store for at jeg havner på en M30!

Skrevet
Om valget står i mellom 525 eller 528 hadde jeg nok valgt en 528. Veldig morsom bil med 2,8l. Da får du hakket større motor og M30.

Broder hadde en 528, og mener å huske at den i hvert fall gikk under liter'n på mila. Var vel rundt 0,8 på pen langkjøring.

Jeg heller nok mot 528 nå.

At det er litt grommere gjør jo heller ingenting :)

Og om man klarer å få den ned mot 0,8 på langkjøring, så syns jeg det er ganske pent mtp motorstørrelse og alder.

Skrevet

Jeg heller nok mot 528 nå.

At det er litt grommere gjør jo heller ingenting :)

Og om man klarer å få den ned mot 0,8 på langkjøring, så syns jeg det er ganske pent mtp motorstørrelse og alder.

gå for 528!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...