Ekis Skrevet November 17, 2011 Skrevet November 17, 2011 Hei, ny på forumet her. Etter å ha vært innom litt forskjellige BMW opp igjennom, så har vi nå havnet på en 93mod BMW E31 850-4998ccm M70 som skal få gjennomgå en "restaurering" og i den anledning så håpet jeg att det muligens kunne være litt kompetanse på diverse angående denne bilmodellen på dette forumet. Kort om bilen-ble kjøpt i tyskland nylig, mer eller mindre ett impulskjøp (Prisen var rett). Bilen har stått lagret i en lengre periode i Tyskland av ukjent grunn, bilen gikk fint når den ble satt bort og 6år senere når den skulle frem i dagens lys igjen så var det litt forskjellige el-feil som dukket opp. Status på bilen er att det meste fungererer bortsett ifra bensinpumpe,vindusheiser,sentrallås og gassrespons(elektrisk som kjent). Vi har fått ett tips om att dette kan knyttes opp til startsperre som er montert i bilen, sitter på nøkkelknippet til bilen-ettermontert? Bilen har blitt startet og motor sviver fint uten ulyder og går pent på tomgang(tvangskjørte bensinpumper med egen pluss fra batteri.) Om noen har noen tips, så kom gjerne med dem-all hjelpende respons mottas med takk. Ellers så er det en lang vei å gå for att den skal bli bra igjen, men ett prosjekt i vintertiden er jo ikke å forakte! /Ekis
S.Hafsmo Skrevet November 17, 2011 Skrevet November 17, 2011 Skulle du mot formodning få dårlig respons på dette, kan du kontakte "egil s" eller "Huldra66" på PM. Dem har ihvertfall god innsikt når det kommer til E31 (du finner begge her: viewtopic.php?f=6&t=121381&start=210) Vedr. starsperreteorien, så går vel denne på mere enn bensinpumpa? Er det dobbel bensinpumpe på disse?
Ekis Skrevet November 19, 2011 Forfatter Skrevet November 19, 2011 Hei igjen og takk for svar. Skal sende en PM til disse gutta, har også vært i kontakt med en BMW-tekniker og han var ganske klar på att dette var knyttet opp til startsperren på bilen,og att det skulle la seg greie ut forholdsvis raskt. Så da er det jo lov å håpe på att det bare var en bagatell. En annen ting er dette med gasspjeldene som "brummer" etter att batterispenningen har vært borte en stund. Men har lest att dette er normalt og fjernes ved en justering/gjennomgang av spjeldhusene. Som sagt-bilen har ett stykke å gå for å bli bra, men målet er å få den 100%. Ellers om det er andre som har innspill, kom gjerne med dem. Og ja, det er 2stk bensinpumper på denne. 1 til Syl 1-6/2 til 7-12.
rolfi Skrevet November 19, 2011 Skrevet November 19, 2011 Motormessig er disse like E32 750i, som det finnes lassevis med info om. Her er E32 delen på bimmerforums. Mye står der, mange linker osv. http://forums.bimmerforums.com/forum/fo ... .php?f=299 De har også en E31 del, den er her: http://forums.bimmerforums.com/forum/fo ... y.php?f=55 Ellers vil jeg bare ønske deg lykke til. Jeg vet godt hvordan det er å skru og prøve å finne feil på disse motorene... Det anbefales forresten iallefall på 750i å bytte begge bensinpumpene, etter at bilen har stått lenge. De kan plutselig finne ut at de skal slutte og fungere, uten noe forvarsel overhodet. En vanlig oppgradering er pumper fra TRE-Performance. De er mye billigere, bråker mindre og er mer til å stole på enn de originale Walbro-pumpene.
egil s Skrevet November 19, 2011 Skrevet November 19, 2011 Den er ikke helt lik E32 750i, motorstyringen er forskjellig. e31 bruker Motronic 3.X, mens alle e31 bruker motronic 7.1. Mange Tyske e31 kom med en ekstern startsperre, dette er en sak på nøkkelknippen som må settes i en plugg i midtkonsollen for å få start. Gasspjeldene på synkroniseres etter at bilen har vært uten strøm i en lengre periode, man kan da f.eks oppleve at bilen bare går på 6 sylindre. Det finnes en prosedyre for å fikse dette kjapt og enkelt og jeg mener det var snakk om å sette bilen i 1 gir, så kjøre opp til 5000rpm og rulle ned til tomgang 3 ganger, så la bilen stå på tomgang i 5 minutter før man stopper og starte igjen. Dersom man ikke orker å gjøre dette vil den justere seg inn ved bruk, men det tar da lengre tid, fort noen dager og flere start stopp før bilen går skikkelig. Tenningsystemet er lurt å sjekke, spesiellt rotor og fordelerlokk. finnes også en guide på hvordan du skal rense opp motorene på gasspjeldene (DK-motorene) om disse henger.
Ekis Skrevet November 20, 2011 Forfatter Skrevet November 20, 2011 Hei, og takker for svarene. Veldig bra med slike tilbakemeldinger, man blir straks litt klokere på systemet i denne bilen. Denne bilen har den ettermonterte startsperren som du beskriver her, denne skal nå kobles ut/bort av en BMW-tekniker til uken mest sannsynlig avhengig av været. Ellers så står gassspjeldene og prøver å justere seg inn ved oppstart, dette stemmer. Vi startet jo som sagt bilen med en egen pluss fra batteriet til bensinpumpene, ettersom tilførsler til pumpene er døde som følge av att startsperren er aktiv. Vi flushet bensinsystemet med ren, ny bensin(koblet bort felles retur fra begge railsene og kjørte denne i en kanne på utsiden. Bilen ble så startet etter att retur var oppkoblet og bilen startet rett opp, gikk fint på tomgang og gjorde noen antydninger til å ruse seg opp og ned via gasspjeldene etter en liten stund, bilen ble skrudd av på tenningen og startet igjen, den gikk da helt strøkent på tomgang i 3min før vi skrudde den av. Dette ble gjort pga vi ikke hadde hørt motoren går før handel, som sagt er dette ett prosjekt for å ha noe å pusle med i vinter, og hvis resultatet er en strøken "søndagsbil" etter den er avsluttet så blir den beholdt for en god stund fremover. Motoren ga ingen nye bekymringer, så etter att startsperren er fjernet så er det bare å montere sammen og klargjøre for en hellakk på sikt, lakken er det kjedeligste ved denne bilen. Forrige eier har tydeligvis mistet interessen helt for bilen på sisten og lakken ser ikke ut desverre. Men dette er jo overkommelige utfordringer.
S.Hafsmo Skrevet November 20, 2011 Skrevet November 20, 2011 Du må gjerne legge ut en prosjekttråd her på forumet, med litt bilder, så vi kan følge med på prosjektet ditt. Det er alt for lite E31 her på forumet.
huldra66 Skrevet November 20, 2011 Skrevet November 20, 2011 Linker til litt 8er lesestoff her på forumet Ellers så er det ett par linker til forum osv som er ett must for en 8er eier, spesielt 8er.org international klubb/forum der jeg og Egil representerer Norge. http://www.8er.org http://www.e31.org http://www.8coupe.com viewtopic.php?f=6&t=207831 viewtopic.php?f=6&t=121381 viewtopic.php?f=9&t=151958 viewtopic.php?f=6&t=188541 viewtopic.php?f=9&t=183997
Ekis Skrevet November 20, 2011 Forfatter Skrevet November 20, 2011 Takker for fine tilbakemeldinger! Og ikke minst alt lesestoffet, skal sette meg ned en dag og kikke igjennom rubbel og bit! Mulig det blir noen bilder og en liten prosjekttråd, først så må bilen til BMW for å fjerne startsperren.
Ekis Skrevet November 24, 2011 Forfatter Skrevet November 24, 2011 Hei igjen. Er det noen 8-serie folket som har en el. oversikt på releene kontra deres fysiske plassering i bilen? Har det meste av manualer Rep/El og dele katalog tilgjengelig, men skulle veldig gjerne ha hatt en oversikt over alle rele-sokler og releer i bilen, primært releene som sitter på venstre side i baggasjerommet sett bakfra. Noen som har noe sånt? Hvis ikke får en stålsette seg og sammenligne elskjemaer og tenke logisk over hva som er hva bak der.
Ekis Skrevet November 24, 2011 Forfatter Skrevet November 24, 2011 Til alle som har ett eller annet problem med 8-serien sin så fant jeg denne nå, meget kjekk side med masse nyttig info: http://www.meeknet.co.uk/E31/ Tydeligvis en entusiast som virkelig har laget ett nyttig oppslagsverk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå