sindre_savage Skrevet November 18, 2011 Skrevet November 18, 2011 Radiatoren min har slått hull og lurer på hvordan jeg bytter den? Noen som har en side på norsk med bra forståelse på hvordan man gjør det? Og må radiatoren luftes når jeg skal fylle på væske igjen osv?? hvordan gjør man det?
Howrd Skrevet November 18, 2011 Skrevet November 18, 2011 Er rimelig smal sak å bytte radiator. - Tapp den for veske på blå tappeskru i bunn - Skru av slanger - Fjærn vifte, sitter fast kun i toppen med non klips tror jeg, så er det bare å dra den opp Jeg bruker "dele-sider" om det er noe jeg lurer på hvordan sitter: (her er det i ditt tilfelle) http://www.realoem.com/bmw/partgrp.do?m ... g=17&fg=05 Etter du har skiftet, fyller du den til det nesten renner over og starter motoren, la den gå på tomgang mens du etterfyller. Skru ut lufte-skrue innimellom til det kommer kjøleveske ut av den, da stenger du lufteskrue. Når du føler at nivået stabiliserer seg skrur du igjen radiatoren. La den bli driftsvarm og skru ut lufteskruen en siste gang for å få ut luft, og steng igjen når det kommer konstant kjøleveske. Fyll deretter etter hvis nødvendig. Lufteskruen befinner seg rett ved lokket på radiatoren. Sikkert mange som har forskjellige metoder for å lufte ut her inne, men jeg gjør det på denne måten, og har aldri hatt noen dårlige erfaringer med det. Et godt tips nå som det blir vinter er å bytte termostat hvis du er usikker på når denne er skiftet, så slipper du en halvvarm motor og en kjørlig coupe.
sindre_savage Skrevet November 19, 2011 Forfatter Skrevet November 19, 2011 Er rimelig smal sak å bytte radiator.- Tapp den for veske på blå tappeskru i bunn - Skru av slanger - Fjærn vifte, sitter fast kun i toppen med non klips tror jeg, så er det bare å dra den opp Jeg bruker "dele-sider" om det er noe jeg lurer på hvordan sitter: (her er det i ditt tilfelle) http://www.realoem.com/bmw/partgrp.do?m ... g=17&fg=05 Etter du har skiftet, fyller du den til det nesten renner over og starter motoren, la den gå på tomgang mens du etterfyller. Skru ut lufte-skrue innimellom til det kommer kjøleveske ut av den, da stenger du lufteskrue. Når du føler at nivået stabiliserer seg skrur du igjen radiatoren. La den bli driftsvarm og skru ut lufteskruen en siste gang for å få ut luft, og steng igjen når det kommer konstant kjøleveske. Fyll deretter etter hvis nødvendig. Lufteskruen befinner seg rett ved lokket på radiatoren. Sikkert mange som har forskjellige metoder for å lufte ut her inne, men jeg gjør det på denne måten, og har aldri hatt noen dårlige erfaringer med det. Et godt tips nå som det blir vinter er å bytte termostat hvis du er usikker på når denne er skiftet, så slipper du en halvvarm motor og en kjørlig coupe. Det der hjalp meg mye Kjempe flott skrevet og takk for raskt svar! men lufteskruen har jeg ikke finne enda ;(
Howrd Skrevet November 19, 2011 Skrevet November 19, 2011 Det der hjalp meg mye Kjempe flott skrevet og takk for raskt svar! men lufteskruen har jeg ikke finne enda ;( Har ikke hatt E46 med firer, så mulig du har radiator uten reservoar. Så da blir jeg litt usikker på hvor du skal lufte.. Men en kompis av meg har firer på sin, og har samme radiator som sekserene, med lufteskru på toppen av radiatoren..
sindre_savage Skrevet November 19, 2011 Forfatter Skrevet November 19, 2011 Det der hjalp meg mye Kjempe flott skrevet og takk for raskt svar! men lufteskruen har jeg ikke finne enda ;( Har ikke hatt E46 med firer, så mulig du har radiator uten reservoar. Så da blir jeg litt usikker på hvor du skal lufte.. Men en kompis av meg har firer på sin, og har samme radiator som sekserene, med lufteskru på toppen av radiatoren.. Yess, fant lufteskruen og fikk byttet radiatoren i dag, var egentelig skremmende lett når jeg fikk vite hvor ting satt Men en ting er at jeg tok av de hurtigkoblingene på høyre side (sett forfra) Å den ene går til tanken til servopumpa og og andre til servo. (trur jeg) Ihvertfall tanken er tom, MEN Når jeg startet opp så lagde den en skikkelig ulyd, hørtes ut som et lager eller noe. vis jeg fyller på ny olje vil den lyden da bli borte?
Howrd Skrevet November 20, 2011 Skrevet November 20, 2011 Lyden vil mest sannsynlig bli borte ja, servo har en tendens til å skrike i ganske mye hvis det er mangel på olje.
sindre_savage Skrevet November 20, 2011 Forfatter Skrevet November 20, 2011 Lyden vil mest sannsynlig bli borte ja, servo har en tendens til å skrike i ganske mye hvis det er mangel på olje. Ja det var derfor, fylte opp med automat olje så funka det Takk for hjelpen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå