Gå til innhold

Fortsatt problemer med vindusviskerene på min e36!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et problem med vindusviskerene på min bmw e36 318i!

Før så gikk vindusviskerene bare på det øverste hakket, som viste seg da å være et interval rele.

Nå går den på alle hakka, men stopper opp på ruta og hakker seg nedover, sånn går det hele tida.

Har byttet interval rele og vindusviskermotor.

Noen som veit hva dette kan være? Kan det være selve staget til vindusviskerene?

Skrevet
Går den slik også når vindusviskerne er hevet? (uten friksjon)

Hva er det du mener med hevet?, altså når jeg har den på interval, eller alle hakka bortsett fra det øverste, så stopper den midt på ruta, og visker videre, hakker liksom når den kommer på et visst punkt.

Skrevet

Hva er det du mener med hevet?

Tenker på når du har viskerne rett oppover, altså når de ikke er nær ruta.

Er det slik at den begynner midt på ruta, for så å stoppe igjen midt på?

Skrevet

Hva er det du mener med hevet?

Tenker på når du har viskerne rett oppover, altså når de ikke er nær ruta.

Er det slik at den begynner midt på ruta, for så å stoppe igjen midt på?

Det har jeg faktisk ikke testa, men har en mistanke om at det kan være staget som det er noe galt med, kan ikke skjønne noe annet.

Skrevet
staget eller motor.

Har bilen vært sånn siden du kjøpte den? eller har du rotet med staget?

Et helvete å komme til staget, men sjekk om den er montert rett.

Når jeg byttet vindusvisker motoren, så tok jeg ut hele staget, så kan hende jeg ikke har fått satt den ordentlig, men er det mulig å sette den feil? I såfall hvordan?:P Motoren er kjøpt ny, så den kan det ikke være.

Skrevet

det går absolutt an å¨sette den feil på staget ja.

Motoren er montert rett, det er jeg sikker på, men staget har en kobling som skal gå rundt og rundt, og motoren vet ikke hvor viskeren er når den starter, den har bare en oppgave den, å snurre koblingen rundt, som igjen er festet til staget, som igjen er festet til viskeren.

hvis du ser på staget der koblingen er kan du se en "skive" rundt hullet, der er det en lite opphøyning, staget skal monteres i den stillingen såvidt jeg husker, du kan gjerne ta staget ut og snurre på det fra den stillingen og se hva som skjer med viskerene da.

Hadde samme problemet sist gang jeg fikset staget, han som hjalp meg påstod at motoren sørget for at viskerene alltid stoppet nede, men etter en del diskusjon bestemte jeg meg for å dobbelsjekke, det viste seg at staget må monteres på motor i en spesiell posisjon for at den skal begynne nede og stoppe nede. hvis man moneterer feil kan man risikere at viskeren går ned før den går halvveis opp igjen og stopper i midten osv...

Prøv det du, er et helvette å fikse på staget men det må nok gjøres

Skrevet
det går absolutt an å¨sette den feil på staget ja.

Motoren er montert rett, det er jeg sikker på, men staget har en kobling som skal gå rundt og rundt, og motoren vet ikke hvor viskeren er når den starter, den har bare en oppgave den, å snurre koblingen rundt, som igjen er festet til staget, som igjen er festet til viskeren.

hvis du ser på staget der koblingen er kan du se en "skive" rundt hullet, der er det en lite opphøyning, staget skal monteres i den stillingen såvidt jeg husker, du kan gjerne ta staget ut og snurre på det fra den stillingen og se hva som skjer med viskerene da.

Hadde samme problemet sist gang jeg fikset staget, han som hjalp meg påstod at motoren sørget for at viskerene alltid stoppet nede, men etter en del diskusjon bestemte jeg meg for å dobbelsjekke, det viste seg at staget må monteres på motor i en spesiell posisjon for at den skal begynne nede og stoppe nede. hvis man moneterer feil kan man risikere at viskeren går ned før den går halvveis opp igjen og stopper i midten osv...

Prøv det du, er et helvette å fikse på staget men det må nok gjøres

Takker for en veldig god forklaring med svar:) Regner med at jeg må ut med staget igjen ja, så får bare demontere og montere på igjen, og teste ut forskjellige posisjoner. Må være det som er feilen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...