RoaldJ Skrevet November 19, 2011 Share Skrevet November 19, 2011 Fikk tak i ett sett med orginale ZKW Bi-xenon hovedlykter (facelift) til dama sin E46. Problemet med disse var at det var ELENDIG lys-styrke og lys-bilde på xenonlysa. (eksempel bilde) Jeg søkte litt rundt på internett og fant litt grei info. Her er problemet: Reflektoren inni xenon-prosjektoren brenner seg, og det blir det dårlig lys av. Begynte å demontere den ene lykta, og som internett siden opplyste om, fant jeg dette :-/ På sida jeg fant: http://www.auto-electronic.net/BMW-E46- ... ectors.htm så selger dem "retrofit" prosjektorer som man kan montere i lyktene. Her er prosjektorene. Disse passer selvfølgelig ikke rett i de orginale festene, så jeg tengte jeg kunne lage en DIY om hvordan jeg gjorde det Begynn med å demontere lyktene av bilen og åpne lyktene. Her er glasset demontert og det sorte (noen er sølv) dekselet fjernet. Demonter dekslene på baksida og koble av pærene og stikket til bi-xenon "spjeldet". Juster så justeringene helt ut for å få reflektoren lettere ut. Løys så klipset øverst på justerings-glideren og klipset nederst som går til aut.høydejustering. Reflektoren kan nå bøyes ut av lyktehuset. Demonter det sorte plastikk "staget" som vender reflektoren fra venstre-styrt til høyre-styrt. Demonter så xenon-reflektoren. Her er ett litt nærmere bilde av min reflektor. Slik ser det ut nå. Den nye prosjektoren passer ikke akoratt på den orginale plasseringen, så da måtte tillpassinga begynne. Her er forskjelden på dem. Og siden den orginale er skrudd fra baksiden, mådde den nye monteres fra framsiden etter crome-dekselet og linsa er demontert. Leppa på oppsida måtte kappes bort for å få den langt nok inn. Måtte skjære spor for å få den til å passe sjikkelig. Her er hull borret til å feste den med M6 bolter med låsemuttre (ikke på bildet). Ferdig skrudd fast vill den se slik ut. Så er det bare å lime crome-dekslene på, siden de orginale klipsa ikke passer. Noe sliping på prosjektoren måtte til, men glemte å ta bilde av dette. Diameteren måte også utvides ca 1.5mm med fil. Slik ser det da ut. (ikke montert 100%) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RoaldJ Skrevet November 20, 2011 Forfatter Share Skrevet November 20, 2011 Våtslipte og polerte opp lykteglassa med det samme siden det var brukt is-skrape på dem :/ Den til venstre er våtslipt, og den til høyre er det ikke gjort noe med. Her er det 50/50 våtslipt og rubbet/polert. Håper at denne DIY kan hjelpe noen der ute Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RoaldJ Skrevet November 25, 2011 Forfatter Share Skrevet November 25, 2011 Fikk også flytta over ae-ringene fra de orginale lyktene. Disse måtte limes fast rundt xenonprosjektoren siden linsa stikker noe lenger ut. Korta inn pæreholderen til park.lyspæra og lodda inn to kabler slik at jeg kan montere "ballasten" til ringene inni lykta og at den ser mest mulig orginal ut fra utsida/motorommet. Slik ble det Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå