Gå til innhold

Bygge om fra Automat til Manuel e36

Hankook
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal bygge min 325ia cab til manuel.

Delene jeg trenger er: ?

Diffresial ( annen utveksling )

Mellomaksling ( annen lengde )

Girkasse

Trykkplate

Clutch

Svinghjul

Svinghjuls lager

Pedalboks

dette er det jeg er rimelig sikker på. Men jeg må vel ha noe bremserør for og koble girkassa og clutchpedalen til bremseveska?

Er det noen her som har gjort dette og kan lage en beskivende liste over hva som trengs?

Jeg har søkt her på forumet, men er så uryddige tråder, men litt forskjellig informasjon.

Setter pris på tilbake melding.

Passer alle delene fra sedan over i min som er cab / coupe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Diffresial ( annen utveksling )

Mellomaksling ( annen lengde )

Girkasse

Trykkplate

Clutch

Svinghjul

Svinghjuls lager

Pedalboks

dette er det jeg er rimelig sikker på. Men jeg må vel ha noe bremserør for og koble girkassa og clutchpedalen til bremseveska?

Er det noen her som har gjort dette og kan lage en beskivende liste over hva som trengs?

Jeg har søkt her på forumet, men er så uryddige tråder, men litt forskjellig informasjon.

Setter pris på tilbake melding.

Og

Gjorde denne jobben på min i år og kan rapportere om at det ikke var "bare-bare".

Du har ramset opp det du trenger av deler her. Jeg brukte en ZF girkasse og mellomaksel fra 328i/m3 på den originale diffen i bilen. For å koble sammen slavesylinder, pedalsett og bremsevæskebeholderen plukker du alt dette fra en delebil og sparer deg selv for mye tid og arbeid. Svinghjul, clutch og trykkplate ble tatt fra m50. Til slutt må du finne en løsning på "park/nøytral-sperren" for å få start på motoren igjen. Jeg målte meg frem og kortsluttet riktige ledninger på kontakten til girvelgeren. Mange velger å fjerne ledningsnettet til automaten, men det gjorde ikke jeg. Jeg tok dette som et langtidsprosjekt så jeg brukte ganske lang tid på dette. Men sett av en hel helg om du bruker bilen til vanlig. Er en ganske omfattende jobb.

Kostnadsmessig endte jeg på godt under 5000kr da jeg hadde mange av delene på en delebil jeg hadde liggende. Trengte bare girkasse, mellomaksling og clutch/trykkplate.

Lykke til med ombyggingen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Diffresial ( annen ut.............

Og

Gjorde denne jobben på min i år og kan rapportere om at det ikke var "bare-bare".

Du har ramset opp det du trenger av deler her. Jeg brukte en ZF girkasse og mellomaksel fra 328i/m3 på den originale diffen i bilen. For å koble sammen slavesylinder, pedalsett og bremsevæskebeholderen plukker du alt dette fra en delebil og sparer deg selv for mye tid og arbeid. Svinghjul, clutch og trykkplate ble tatt fra m50. Til slutt må du finne en løsning på "park/nøytral-sperren" for å få start på motoren igjen. Jeg målte meg frem og kortsluttet riktige ledninger på kontakten til girvelgeren. Mange velger å fjerne ledningsnettet til automaten, men det gjorde ikke jeg. Jeg tok dette som et langtidsprosjekt så jeg brukte ganske lang tid på dette. Men sett av en hel helg om du bruker bilen til vanlig. Er en ganske omfattende jobb.

Kostnadsmessig endte jeg på godt under 5000kr da jeg hadde mange av delene på en delebil jeg hadde liggende. Trengte bare girkasse, mellomaksling og clutch/trykkplate.

Lykke til med ombyggingen. :)

Jeg tenker litt på og skaffe meg en delebil som er kollisjonskadet eller med gåen topppakning.

Da vil jeg ha alle deler tilgjengeligt, gikk igjennom finn.no og autodb.no nå, og er vel heller ett dårlig utvalg blant coupeer, men sedan derimot er det flere av.

Vil sedan deler passe over?

vet at girkasse-clutch-svinghjul etc. er likt, men pedalboks, mellomaksling osv. er dette likt?

Regner med og bruke 2-3 kvelder, muligens litt optimistisk men det er nå så.

Er ikke krise om jeg bruker lenger tid.

Satser på og få gjort dette innen april 2012.

Begynner og fylle opp kalenderen men prosjekter nå ( til konas frustrasjon ) :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...