Gå til innhold

Varm E46 (klima / varmeapparat)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle.

Min 2003 BMW 318iT med N42-maskin og digital klima er veldig varm. Jeg snakker altså ikke om motor / kjølevannstemperaturen (denne er normal) men temperaturen på luften som kommer fra varmeapparatet. Selv om det er kaldt ute (mangfoldige minusgrader) må jeg sette klimaanlegget på 16,5 grader, og selv DA blir det for varmt i kupéen. (Setter jeg temperaturen på 16 grader, som er det laveste det går an å stille, blåser det helt kaldt så vidt jeg har klart å finne ut.) Tilsvarende om sommeren, ved bruk av AC, blir ikke bilen tilstrekkelig kald.

Noen tips? Jeg mistenker temperatursensor i styringspanelet til klimaanlegget. Noen som har erfart at denne kan kødde? Er det mulig å kjøpe og bytte bare tempsensoren, eller må hele enheten i så fall byttes?

Evt. andre teorier mottas med takk.

Skrevet

Hvis det er noe lunde det samme patentet som på en e39 klimapanel, kan du prøve å splitte panelet så se om viften inni panelet roterer fint, og en liten rengjøring. Se om dette kan hjelpe.

Hvis ikke, så må nok ett nytt panel innkjøpes.

Skrevet

Jepp, will do. Har sprayet trykkluft på boks inn i rillene foran der, og det ble kanskje en ørliten forbedring etter det. Skal ta ut panelet og rengjøre grundigere / sjekke den lille viften.

Skrevet

I min bil sitter det en kombi varmeventil / sirkulasjonspumpe. Jeg vet at pumpen ikke fungerer, da varmeapparatet slutter å blåse varmt på tomgang når det er veldig kaldt ute. Ved å ruse motoren til 1500 RPM kommer varmen tilbake. Denne er planlagt byttet snarlig.

Jeg kjenner ikke tilstanden til varmeventil-delen av denne "kladden", MEN; dersom denne er kranglete, kan dette også være årsaken til at det blir for VARMT i bilen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...