[P][M][H] Skrevet November 24, 2011 Skrevet November 24, 2011 Hei, har kjøpt en e61 for noen uker tilbake. Jeg er meget fornøyd med bilen. Den er utrolig fin å se på samt har bra kjøre egenskaper Men så er det noen få negative ting som jeg kunne virkelig trengt hjelp med. Bilen lager noen ulyder som det har vært litt vanskelig å finne om Har vært innom 2 verksteder, ingen av dem har skjønt hva det kunne være ettersom disse ulydene ikke er der alltid og har heller ikke vært der når bilen var inne på verksted. 1) Grom ulyd: Det kommer en ganske fin og dyp gromlyd fra bilen på lavt turtall(kun på turtall fra 1 til 2). Det høres ut som om det er montert noe effektpotter på bilen, men det er det ikke. Denne ulyden kommer kun etter langkjøringen i 80-100-sone. Men det er ikke alltid at den ulyden kommer etter langkjøringen. Sammen med denne ulyden så luktes det alltid sviddgummi og nei det er ikke på grunn av dekka. F.eks Så kommer denne ulyden etter at jeg har kjørt på E6 i en stund. Det hender også at ene dagen så kommer denne ulyden mens andre dagen gjør den ikke selvom jeg har kjørt samme strekning med samme kjørestil. Denne ulyden forsvinner enten selv etter en viss tid eller så kan man slå av og på motoren og da er den borte. 2) Plystre ulyd: Iblant så kommer det en ganske høy plystre-/fløytelyd fra bilen på veldig lav fart eller når jeg slipper bremsen og bilen triller(automatkasse). Lyden er ganske lik bremseskrikingen fra slitte bremser bortsett fra at på bilen min kommer de uten at jeg bremser Denne ulyden forsvinner med det samme man gir på. 3) EL-ulyd: Når man starter bilen så kommer det en veldig rar ulyd som varer i ca 4-5 sek. Vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive den. Det jeg vet hvertfall er at den kommer fra helt bak på høyreside. (Altså der det ligger sikringer osv). Denne ulyden høres høyre utvendig ved H.S. Bakskjerm enn inne i bilen. Lyden er annerledes enn de vanlige typiske ulydene. Den er mer som om det kommer fra noen el-drevet ting. Den kan sammenliknes med lyden som kommer når man vrir på lysbryteren for å slå dem på imens bilen er av, på disse årsmodellene av BMW. 4) Vannlekkasje: Det lekker vann inn i de oppbevaringsboksene som er på høyre og venstre siden i baggasjerommet. Skjønner ikke helt når og hvor det kommer fra siden ingenting rundt dem er vått Det er kun inn i disse svarteplastene som er i disse oppbevaringsboksene det samler seg vann. Har sjekket der etter at jeg har vasket bilen og etter at jeg har kjørt i regnværet, men det har ikke kommet noen vann der. Mens en annen gang når jeg skal legge noe der så er det plutselig vann der inne Er det noe som er vanlig med disse bilene Bilens info: 2005 BMW 525D automatkasse, stasjonsvogn
[P][M][H] Skrevet November 24, 2011 Forfatter Skrevet November 24, 2011 Noen som har peiling på dette?
morkan Skrevet November 24, 2011 Skrevet November 24, 2011 Gratulerer med ny bil. 1) Grom ulyd er nok bare diesel partikkel filteret (dpf) ditt som brennes rent, dette er helt normalt. 4) Vannlekkasje-Hvis du har takluke så er det sannsynelig at dreneringene ifra takluken er tett, har vært skrevet masse om dette på forumet så det er bare å søke så finner du ut hvordan du skal få åpnet dem igjen. Lykke til
[P][M][H] Skrevet November 25, 2011 Forfatter Skrevet November 25, 2011 Takker:) Hva menes med helt normalt? Den skal være sånn eller trengs det å bytte den? Ja har panorama. Skal prøve å finne litt ut om det. Takk for hjelpen:)
morkan Skrevet November 25, 2011 Skrevet November 25, 2011 Ved att det er helt normalt så menes det att det er sånn filteret skal fungere, når det gjelder el ulyden- har du fått utelukket att det er kompressoren til nivåreguleringen? den ligger jo nettopp der du beskriver under høyre bakskjerm
[P][M][H] Skrevet November 25, 2011 Forfatter Skrevet November 25, 2011 Men er det noe som kan gjøres for å bli kvitt denne grommelyden siden har ikke hørt den på andre biler. Hatt to X5 3.0D men ingen av dem lagde noe sånt gromlyd Hmm har ikke nivåregulering på bilen men luftfjæring har jeg bak, som ble byttet på h.s. bak faktisk for ikke så lenge siden. Kan den være årsaken at jobben ikke ble gjort riktig eller noe?
HMW Skrevet November 27, 2011 Skrevet November 27, 2011 Luftfjæring er nivåreg og omvendt... X5 som du har hatt var sikkert uten partikkelfilter og vil da ikke lage samme lyd. Pipelyden er værre... Hvor kommer den fra? Km på bilen?
[P][M][H] Skrevet November 28, 2011 Forfatter Skrevet November 28, 2011 Daså men den nivåreg lyden kommer kun fra høyre bak og ikke fra venstre side. Kan det stemme? Skal den være sånn? Bilen er kjørt bare 93000km. Litt vanskelig å si hvor lyden kommer fra når man sitter inne i bilen og hører den. Men ganske silker på at det ikke kommer fra motorrommet. Kanskje fra bak evt. Fikk vite på en av trådene at det kunne være vibrasjonsdemper elr strammehjulet? Det er ikke ofte den ulyden konmer. En gang i blant bare. Kanskje maks 1-2 ganger i uka. Forresten i den siste uka har det kommey mlding i displayet "PDC Failure" imens jg har parksensorer på. Når dn mldingen kommer så slår alle p-sensorer seg av i en liten stund (ca5sek) så er de på igjen og fungerer helt normalt igjen. Noe peiling på det?
HMW Skrevet November 28, 2011 Skrevet November 28, 2011 Kompressoren sitter bak det høyre bakhjulet ditt. Derfor kommer lyden fra kun høyre side. PDC, sikkert dårlig kontakt noe sted, evt. om en sensor tar kvelden. Har noen hatt av fangeren på bilen i det siste kan det komme av det.
[P][M][H] Skrevet November 28, 2011 Forfatter Skrevet November 28, 2011 Takker så mye for info:) Kan vannlekkasje bak ha noe md PDC å gjøre også? Og du vet ikke noe om pipelyden evt?
HMW Skrevet November 28, 2011 Skrevet November 28, 2011 Kanskje du har fått vann i PDC enheten. Jeg husker ikke hvor den sitter på disse. På e39 mener jeg den var på ene siden bak. Har byttet en men lenge siden Pipelyden må nok beskrives noe mer nøye..
[P][M][H] Skrevet November 28, 2011 Forfatter Skrevet November 28, 2011 Ganske høy pipelyd fra bilen på veldig lav fart eller når jeg slipper bremsen og bilen triller(automatkasse). Lyden er ganske lik bremseskrikingen fra slitte bremser bortsett fra at på bilen min kommer de uten at jeg bremser. Denne ulyden forsvinner med det samme man gir på. Problemet har vært at hver gang jeg er på verkstedet så er jo ikke den lyden der ettersom den kommer ganske sjelden pluss så forsvinner den når man begynner å kjøre i f.eks 30km/t og opp over og etter det som kommer den ikke tilbake. itillegg så finner de verkstedfolka heller ikke noe feil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå