JonasFB Skrevet November 27, 2011 Share Skrevet November 27, 2011 Da jeg gikk ut av bilen idag oppdaget jeg at kjørlevifta gikk for fullt! Hørtes ut som et jagerfly på tomgang, motorlampa lyser også. Hva har skjedd, og er det forsvarlig å kjøre med bilen når det er slik? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JonasFB Skrevet November 27, 2011 Forfatter Share Skrevet November 27, 2011 Bump Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flonoen Skrevet November 27, 2011 Share Skrevet November 27, 2011 Hvordan er motortemp? Regner med den er høy, siden vifta gikk? Gåen termostat kanskje, eller gåen vannpumpe. Så lenge motoren holder grei driftstemperatur ser jeg ikke at det skal være noe stort problem å kjøre med den, men er jo gjerne en grunn til at vifta går, dårlig sirkulasjon i kjølesystemet f.eks. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JonasFB Skrevet November 27, 2011 Forfatter Share Skrevet November 27, 2011 Motortemperatur står der den skal, kl 12. Hva koster det å skifte vannpumpe eller termostat? Bilen kom akkurat var verksted, så kjipt med nye kostnader allerede... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flonoen Skrevet November 27, 2011 Share Skrevet November 27, 2011 Termostat (aner ikke hvilken motor du har, N42?) koster 650 ca, vannpumpe 1200. Dette hos GS bildeler. http://nettbutikk.gsbildeler.no Når motoren står lenge på tomgang da, holder den temperaturen rett opp da også? Da er det vel neppe vannpumpa som er sliten, ei heller termostat (tror jeg). Kjør diagnose på den hos et verksted, kanskje de får noe lurt ut av det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JonasFB Skrevet November 27, 2011 Forfatter Share Skrevet November 27, 2011 Ja, temperaturen står på 90 grader uansett. Sjekket akkurat kjølevæskebeholderen og den var helt tom. Rart med tanke på at bilen kom fra service for bare noen uker siden! Håper for all del det ikke er snakk om lekasje. Har ikke lagt merke til noe, men får en dårlig følelse når ting er slik etter at den nettopp har vært på service. Vifta går fortsatt som et uvær.. Vet ikke om det er rød eller blå kjørlevæske på bilen heller, så tørr ikke fylle. Sykt irriterende at ting ikke er som det skal, da jeg nettopp har kjøpt bilen! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flonoen Skrevet November 27, 2011 Share Skrevet November 27, 2011 Sjekk i instruksjonsbok om det står hvilken væske som skal på. Eventuelt om det står på lokket der du fyller. Vet ikke hvordan temperaturen er der du er, men om den er godt over 0 grader selv om nettene, kan du jo fylle på litt ekstra vann midlertidig. Ta tak i vannpumpa og kjenn etter om det er slark i den, og om det lekker ut derfra når du beveger den. Eventuelt sett fra deg bilen på en tørr plass, fyll på vann/kjølevæske og sjekk etter noen timer om det ligger vann/kjølevæske under bilen. Om bilen holder seg greit på 90 grader vil jeg tro termostaten er i orden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JonasFB Skrevet November 27, 2011 Forfatter Share Skrevet November 27, 2011 Hmm, har ikke lagt merke til noen lekasje. Har også sjekket dette før. Takk for svar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå