TorErik Skrevet November 27, 2011 Skrevet November 27, 2011 Min bror kjøpte en bmw 324td 1992mod for noen mnd siden. Først startet den kun på starteren når bilen var kald. Måtte trilles igang når den var blitt varm. Så etter ei lita stund ville den ikke starte på starteren når den var kald eller varm. Kun ved trillstart. Starter til gjenngjeld med en gang den blir tatt på gir. Fant ut at dieselpumpa stod ei tann feil, så byttet regreim og stillte inn registeret på nytt. Dette gjorde at bilen gikk bedre men ville fortsatt ikke starte ved hjelp av starteren. Er det noen som vet hvordan dieselen kommer fram til pumpa fra tanken? Er det egen fødepumpe i tank eller er det dieselpumpa på motoren som suger dette fram ved hjelp av vakum? Hva er det i pumpa som bestemmer hva som skal åpne når dieselen skal ut til dysene? jeg prøvde å ta av røret på dyse nr 1 når jeg kjinna, men det kom ikke en dråpe diesel ut.. Nå har jeg montert den mekaniske pumpa. Men hva er det som skal bygges om egentlig? gasswire og ny pedal har jeg funnet ut av. Men får ikke start på den nå heller. Det kommer ikke en dråpe diesel ut av rørene nå når jeg kjinner. Kan det være noe annet en selve pumpa som lager problemer for meg? Siden det er likt med begge pumpene? Den elektriske pumpa har jo en magnetventil som er koblet til, denne ledningen er jo ikke koblet til i bilen nå. Skal denne kobles en plass på den nye pumpa? på bilde så lurer jeg også på hva nr 9 er for noe, og hvor skal jeg koble denne til? denne er jo lik som nr 8. skal det en ledning mellom disse eller? den nr 8 er jo lik som den på den elektriske pumpa så den koblet jeg bare likt. Så det jeg er ute etter for og oppsumere litt er om noen som har bygd om fra elektrisk til mekansik pumpe på denne motoren kan si meg hva jeg skal gjøre, om jeg har gjort noe feil og evt om det er noe jeg ikke har gjort i det hele tatt det første jeg burde få orden på er jo å få diesel fram til dysene, og om det er dieselpumpa som gjør dette eller om problemet ligger en annen plass. Håper noen hadde tatt seg tid til å sett litt på dette da det har stoppet helt opp her for meg. Mvh Tor Erik Meland
TorErik Skrevet November 28, 2011 Forfatter Skrevet November 28, 2011 Idag koblet jeg en ledning mellom bryter 8 og 9 på bildet over her, og da startet bilen. Men den stoppet igjen etter 1-2 sekunder. Kunne så starte den igjen men stoppa bare.. Hva er det som bestemmer på denne pumpa om motoren skal få diesel eller ikke? det virker som om den får diesel helt til den er startet også kutter den tilførselen?
F10 Skrevet November 28, 2011 Skrevet November 28, 2011 Har forøvrig en 2,4 motor med mekanisk pumpe og turbo liggende. Ukjent årgang, men defekt toppakning eller topp.
TorErik Skrevet Desember 1, 2011 Forfatter Skrevet Desember 1, 2011 Tror motoren skal være grei om den bare starter.. Ingen som har vært borti denne motoren før altså?
Forbiss Skrevet Desember 1, 2011 Skrevet Desember 1, 2011 Du skal ha strøm inn på nr 8 for at pumpa skal få diesel. Nr 9 er "kaldstartsventil". Prøv å sett egen strøm på nr 8 så tenker eg den starter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå