Gå til innhold

Hjelp til godkjenning av 97 M3, ombygget fra 320i.


mrgaier
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Eg har komt opp i eit kjempe problem,då eg er blitt lurt i ein handel,eg bytta inn ei porsche 911 mot ein ombygd bmw m3 1997 mod,der eigar av bmwen sa at alle nødvendige papir var med for å få den godkjent som ein m3,den er ombygd frå ein 320.Noken der ute som veit korleis eg kan få godkjent ein sånn bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ombygd bmw m3 1997 mod,der eigar av bmwen sa at alle nødvendige papir var med for å få den godkjent som ein m3,

Noken der ute som veit korleis eg kan få godkjent ein sånn bil?

Du kan vel starte med å levere de papirene du har fått ettersom du visstnok skal ha fått alle nødvendige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:mrgreen:

Hei mrgaier123

Dagens tips: Still spmål FØR byttehandel [-X

Sjekk om nødvendige ombygginger er gjort; bremser, evt karroseri-forsterkinger.

Bruk delekataloger og samenlign selv, hør med noen av de mange dele-firmaene, selv bruker jeg GS-bil. Hvis forandringer er i orden er det ikke nødvendigvis påkrevd med papirer fra donor-bil men en kvittering som viser at du ikke har stjålet delene. Har du kjøpt deler på huggeri spesifiserer de motor/gir nummer, ikke chassisnr på bilen de kom fra.

Hør også rundt etter tilsvarende oppbygde biler her og se om disse kan hjelpe.

Et faktum er at en godkjenning i henhold til lov-verket skal bare bevise at som i dette tilfellet bilen er som en tilsvarende fabrikk-utgave. Probl du møter er i form av misunnelige biltilsyn "som aldri hadde råd til sånn" og mange direkte ukyndige som rett å slett ikke tør skrive under. Din bil skal også godkjennes for større belastninger og det i et land som gjennomsnitt motorn er 100hk. Mange biltilsyn tror det staten sier og du er på vei til å regge en "dødsmaskin". Regn med motsand i form av uvitende byråkrtater for et faktum for deg er at så lenge bilen er riktig endret til M3 og delene ikke er tusket til seg så er bilen automatisk godkjendt. Et enkelt argument er at det gjorde BMW den dagen bilen kom ut så er du god på lov-verk og liker en god diskusjon får du bilen godkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker for svar,Det som er mitt problem er at eg tok dinna bilen som innbytte,pga tenkte det var enklare å selge den,so fekk eg bytta den inn til ein bilforhandlar i Askim,der eg fekk ei campingvogn mot bmw,en.Eg trudde alt var fryd og gammen,men etter ca 2 månar ringer bedrifta og seier at papira som følgte med bmw,en er ubruklige,og krever meg for 40tusen kroner.Eg hadde jo skreve i annonsa at alle nødvendige papir følgte med(Det var jo det han sa han eg kjøpte den av)Eg synst det var litt merkelig att ikkje ei profisjonell bedrift sjekka opp ditta før dei tok den i innbytte,då kunne eg gått vidre til han eg kjøpte bilen av,og fått tilbake porscha.So det beste hadde vore å fått bmw,en godkjent som m3,uten at det kosta skjorta.Er jo drit både for meg og bedrifta i Askim,eg føler meg ikkje helt vell med ditta,og synst det er ekkelt at det skal gå utover bedrifta i Askim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:mrgreen:

Skjønner probl ja, sur den der.

Uten å være no guru på e36 mener jeg forskjellen ligger i karroseriforsterkinger, sterkere for/bakstilling og selvf motor med gir. Kan du dokumentere at din bil er i lik utførelse som en M3 skal den godkjennes. Selv ville jeg tatt en tlf til et verksted som evt ved en gjennomgang av bilen kan bekrefet at den er endret som den skal. Skaffer du selv dokumentasjon på forskkjeller vil enkelt et verksted kunne sammenligne!

Skjønner jeg rett vil kravet mot deg frafalle om bilen er slik du mente ved levering. Loven gir de mistenklig medhold så du får begynne en ringerunde for å prøve å hente inn papirer, hvor vet jeg ikke. Du kan begynne på BMW men etter som det sies på denne siden har de sluttet og lev ut papirer til ombygging. Det sier oss vel at de ikke vil ha oss som kunder men det er opp til hver enkelt. TUV-papirer ville gjort susen men da begynner det å bli søkt for ringer du de vil de mest sannsynlig anbefale kjøp av M3. Eneste grunn til at du møter motstand er igjen tanklegangen til staten, nå fyller du ikke kassen med så mye du burde!

Konsentrasjon din bør ligge rundt og dokumentere ombyggingene, ikke godkjenning i første hand! Prøv de mange ettermarked-forhandlerne!

Unødvendig å si at jeg ikke er fan av NOrWAY og følger ivrig med, legg gjerne ut noen oppdat så setter vi pris på det, ja og lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gjort det jeg kunne for å spore opp de gjeldende papirer som må til. Du har vel enda konktaktinformasjon til han fyren du fikk bilen fra i utgangspunktet? Kjøpslova er relativt streng og veldig omfattende og hvis du har skrevet at alle papirer for godkjenning følger med, og disse viser seg å være ugyldige, har kjøper rett til kompensasjon for manglende "deler" og ikke minst feilaktig informasjon. Jeg regner med at denne bilen ble solgt noe dyrere enn en vanlig 320, men det er noen tidsrammer her som må legges til grunn også.

Hvis det stemmer at papirene som fulgte med bilen ikke tillater godkjenning til m3 har kjøper rett til kompensasjon eller heving av kjøp på grunnlag av et kontraktsbrudd (kan være både muntlig og skriftlig), men en autorisert bilforhandler skal jo ha kompetanse til å sjekke ut dette FØR de tar innbytte på den. Nokså uproft spør du meg!

Kjedelig situasjon du har kommet opp, men jeg håper det lar seg ordne på best mulig hvis for din del. Du var tydeligvis uvitende i forhold til papirene for godkjenningen, jeg håper du får tak i han som hadde bilen før deg. Har han tatt bryet med å bytte deler fra en importert donorbil, har han garantert tatt seg bryet til å sette seg inn i hvordan dette skal godkjennes.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

du bør ha søkt biltilsynet om ombygging i forrkant av ombygginga og, viss dei papira du fikk med va moms papirer el dokumentasjon på donor bil er det overhode ikkje feil papirer, men du må og ha dokumentasjon fra bmw att dei delene som er på din bil er det som er der og att alt som er forsjell på 320 kontra m3 er byttet, og sende ein søknad til biltilsynet,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...