Gå til innhold

Multifunksjonratt fungerer ikke (E39) [LØST]


Bjornhbjelland
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Som topic prøver å få fram, så fungerer ikke hornet mitt, ingen ting skjer når eg trykker på på Volume + -, opp og ned, telefon, cruise controll av/på/+ - og det er ikke lys i knappene.

Hadde originalt bussratt med multifunksjon m/varme men bytta til M-tech ratt for litt over 2mnd siden og alt fungerte helt fint, helt fram til nå.

Er litt bekymra over at airbag ikke fungerer heller.

Problemet kom plutselig over natten. La merke til det først i går. Prøvde ved tilfeldighet å trykke på hornet, men det fungerer heller ikke.

Har prøvd å sitt på følgende kjapt:

- Sikringer i hanskerom (ingen gåen)

- Sikringer i bagasjerom (ingen gåen)

- Tatt av strøm på batteriet og latt det stå i 2-5 minutter. (forsatt ikke lys eller funksjon i ratt)

Hadde et "litt" lignende problem for 2 år tilbake, da svikta multifunksjon knappene og cruise controll totalt, og MID display viste bare svart og da viste seg det at sluttstykke/tenningskontakt ved rattet hadde tatt kveld. Enaste er at stereo fungerer helt bra no i forhold til den gang.

Kan det ver dette denna gangen og?

Alle tips og innspill vil bli satt STOR pris på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan det være mulig at den boksen bak tenninga er gåen igjen da? Jeg har hatt helt lignende problemer på bilen min nylig. og omtrent alle symtomene var like.. om du ikke finner ut av det kan du jo ta deg en tur innom en lokal hogger og se om de har en brukt en på en av bilene sine bare for å utelokke problemer.

les kjapt imellom min link, så kan du se om det hjeler noe :)

viewtopic.php?f=1&t=205523

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Prøvd å demontert rattet og sjekka kabler? Jeg fikk også det problemet, årsaken var at jeg glemte å sentrere kabelremsa i sleperingen, slik at når jeg la helt over en dag så dro jeg ledningene i filler.

Hvordan sentrerer eg sleperingen da? Må rattet stå helt beint når eg skrur det av og på? Er jo litt kinkig med tanke på skruene på baksiden.

Har mine mistanker at eg og har reve i stykker noe ledninger på baksiden. Når eg legger om høgre og venstre nå så klikker det å rasler noe fælt baki rattet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På e46 jeg hadde så drev jeg å småkjørte innpå bensinstasjonen også hørte jeg plutselig et lite knepp i rattet når jeg svingte også ble lys i knappene borte, tuta fungerte ikke og heller ikke mulitifunksjonsknappene. Airbag lampa begynte å lyse også... Da hadde sleperingen gått til hælvette! Det skjedd helt av seg selv uten videre.. ikke demontert noe på forhånd!

Jeg fikk også den raslelyden når jeg svingte etterpå ;)

Ny slepering så var alt i orden igjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd å demontert rattet og sjekka kabler? Jeg fikk også det problemet, årsaken var at jeg glemte å sentrere kabelremsa i sleperingen, slik at når jeg la helt over en dag så dro jeg ledningene i filler.

Hvordan sentrerer eg sleperingen da? Må rattet stå helt beint når eg skrur det av og på? Er jo litt kinkig med tanke på skruene på baksiden.

Har mine mistanker at eg og har reve i stykker noe ledninger på baksiden. Når eg legger om høgre og venstre nå så klikker det å rasler noe fælt baki rattet!

Ja den er litt kinkig å justere, jeg bruker bare å ta den helt av rattet, skru helt over og ca halvveis (2,5 runder) tilbake, så skrur jeg den på rattet med minst mulig justering underveis slik at den er 98-99% sentrert :)

Om du er usikker på om den er riktig sentrert kan du bare sette rattet på navet uten å skru fast bolten, og dreie helt over begge veier for å sjekke om det møter motstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Fekk ny slepering fra GS idag og byttet med engang! Alt fungerer og ingen problem!

Såg litt på den gamle sleperingen og den hadde fått skikkelig bank. 100% fordi den ikkje var sentrert når eg byttet ratt forrige gang. Brukte metoden din SDW og den fungerte heilt ypperlig. Ikkje klakking, klirring eller rassling i rattet nå!

Takk for alle tilbakemeldinger og tips! :D

Ja den er litt kinkig å justere, jeg bruker bare å ta den helt av rattet, skru helt over og ca halvveis (2,5 runder) tilbake, så skrur jeg den på rattet med minst mulig justering underveis slik at den er 98-99% sentrert :)

Om du er usikker på om den er riktig sentrert kan du bare sette rattet på navet uten å skru fast bolten, og dreie helt over begge veier for å sjekke om det møter motstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...