flonoen Skrevet November 29, 2011 Share Skrevet November 29, 2011 Snuser på vinterbil/bruksbil, og tenkte stikke se på denne på torsdag: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=31956516 Har jo hatt noen turer til bensinstasjonen den der, med 300k km under beltet. Er dette en risikabel bil med så høy kilometer? At alt skal fungere og være fryd og gammen forventer jeg ikke, men er motor/gir solide greier som tåler såpass med fornuftig vedlikehold? Selger tok oljeskift årlig sa han, og kjørte rundt 8-10k km årlig. Noe spesielt jeg må tenke på når jeg ser på den? Rust, slark osb? Edit: Takk skal du ha Kai-P.! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kai-P. Skrevet November 29, 2011 Share Skrevet November 29, 2011 Link som fungerer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TheEspenK Skrevet November 29, 2011 Share Skrevet November 29, 2011 Fikk til linken jeg Ja uten å være noen guru på modellen slynger jeg ivei noen tips. Rust: på innsiden av kanaler bakover. Bremserør bakover har jeg selv erfart men den er EU ok så du slipper det med en gang, hender de får gravrust. Jeg bruker bestandig nevne for selger at bil bør være kald når jeg kommer, da sjekker du innsprøitning/kaldstartsyklus og evt tikking fra motoren, tikker den litt med en gang tenker du ikke på det og noe tikking kan du tilate deg tilmed på varm motor. Prøv den med motstand, ikke fullgass men jevnt pådrag, jukser den eller henger igjen da er kan det i verste fall være kamaksel men det kan også være bensinfilter så hør på motoren, motorene er pålitelig mener jeg så lenge de er vedlikeholdt og ikke gasset ihjel før de er varme. 211hk og manuell, sjekk synkronringer, det er Getrag girkasse i den så den er presis og kan føles noe tyngre enn feks Zf-kassen i de små motorene men det skal ikke skrape. Tenkte på de evige priuettene vi driver med når bilen har over 150hk, ihvertafll virker det sånn på meg. Sjekk for evt olje-svetting ut av bakkant av girkassen, dette er lett å fikse men kan gjøre litt med prisen . Førestol pleier å være slitt på v-side men det er normalt i hvertfall ved 300t, det er dårlig stoff i de! Sjekk styresnekke for slark, dødgang på rattet, er det ikke mye kan den strammes, vet du litt om biler ser du hvor langt strammeskruen på styresnekken står inne. Som alle andre biltestere kjører du litt slalom og svinger, bilen skal være retningstabil, kjenner du e34 bør du kjenne deg igjen, 100km på 4gir gjennom slake svinger bør gi deg en trygg følelse, ikke ei rumpe som skjener i alle retninger Ellers ville jeg tenkt slitasje deler som du mulig ikke kommer utenom, en riktig service selsagt, kanskje noen hjullager/bremseklosser. Bilen så jo mistenklig ryddig ut så er den ikke gasset ihjel av idioter ville jeg selv kikket på den Prisen 20t, nei hva får du får tyve store i dette landet.....................for den prisen ser jeg vanskelig for meg du blir lurt om den går over vinteren. Er du dr...lei den da sender du PM til meg og spør om jeg vil kjøpe den Jeg venter på penger serdu Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flonoen Skrevet November 29, 2011 Forfatter Share Skrevet November 29, 2011 Takk EspenK, virker jo som du har rimelig kontroll på det meste. Kan nok ikke nok til biler at jeg vet hvor strammeskrue på styresnekken er, men å sjekke slark i ratt og rust og slikt skal jo en tulling som meg tilogmed klare! Slitedeler som bremser og lignende må en jo nesten alltid rekne med, bil koster uansett kroner. Selger har ikke nevnt noe om pris annet enn det som står i annonsen, men jeg føler ikke det nødvendigvis er noe upris. Får kanskje annen oppfatning om interiør er slit, ulyder i motor/drivverk og lignende. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e30 tic Skrevet November 29, 2011 Share Skrevet November 29, 2011 Ennå den står ganske så nærme meg har jeg faktisk aldri sett den på veien.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TheEspenK Skrevet November 29, 2011 Share Skrevet November 29, 2011 ulyder i motor/drivverk og lignende. Jeg ville lagt konsentrasjonen her. Ta med eg en liten lommelykt og ta på deg det skeptisk fjeset mens du lyser rundt i motorrommet. En gammel motor vil altid ha olje rundt seg men det ringer hos deg hvis det er frisk/fuktig olje! Fra toppdekslet (øverste deksel, det med BMWmerke) tar du ikke som noen krise, den bytter du lett! Tomgangen bør også være jevn men ikke uro deg om den "jager" noe før varm motor. Belgen mellom luftmengdemeteret og innsuget kan sprekke på de og denne inspiserer du bare, vet ikke til 535 men koster ca250 til en 525.Siden jeg sikler litt nå, jada budsjettet er ikke så stort men håpet om at min e34 ruller er større Men jeg tenker, karroseriet ser "bulkfritt" ut på bilder, om bilen virker som den ser ut ville jeg ikke latt intreør stoppe meg, men det var min mening, du handler selv bil men som sagt ville jeg lagt vekt på mekanikk og drivverk samt at ting virker, vinduer, evt luke. Har du pixel-feil i instumentet (eks svak kilometer-teller) på den behøver det ikke bety at den er tuklet med, det finnes ettermarked service-nullstillere som ødelegger displayet. La gennrell tilstand være med i betraktningen Ennå den står ganske så nærme meg har jeg faktisk aldri sett den på veien.. Enig med dette tipset, det står også i annonsen at bilen selges som den står Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flonoen Skrevet November 29, 2011 Forfatter Share Skrevet November 29, 2011 Er generell skeptisk til annonser der det kun står "selges som den står", men får da gi den en sjanse, og ta en titt på den! Takk for all hjelp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TheEspenK Skrevet November 30, 2011 Share Skrevet November 30, 2011 Takk for all Bare hyggelig, gi oss gjerne en tilbake meld Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thewiz Skrevet November 30, 2011 Share Skrevet November 30, 2011 Bare ta en titt etter vanlige feil og mangler. Rust i hjulbuer, dører og kanaler er kjent problem. Bagasjeluke også. Sjekk også etter slark i girkasse, clutch og understell. Ulyder er også greit å høre etter. Jeg merker ihvertfall fort når en bil er i dårlig forfatning kjøremessig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flonoen Skrevet Desember 1, 2011 Forfatter Share Skrevet Desember 1, 2011 Takk for all Bare hyggelig, gi oss gjerne en tilbake meld Nye fine bilen! Nei, noe perle er den ikke, litt dårlig lakk på panser og venstre framskjerm, litt fargeforskjell på en stripe i bakluka. Ellers småplukk som dårlig lås i bakluke, venstre bakdør låser seg ikke alltid på første forsøk med sentrallåsen, ettermonterte xenonlys tenner ikke alltid, vm i advarsler i check-kontroll (kan ikke tysk, tenk om noe av det betyr "selvdestrueringsfunksjon iverksettes om 4 dager"), og ellers bærer den utvendig preg av å være en brukt bil. Inni er det ikke så ille, setene ser ikke ut som de har vert i gamet så lenge, og generelt ser det bra ut. En god vask så er man kommet langt på vei. Motor går greit, tikker litt, men høres ikke ille ut. Svetter litt olje i bakkant av motor, ved innsprøytinga ser det ut som. Noen blad på vifta som er gåen. Vannpumpe bytta for ikke så altfor lenge siden mente selger. Eksosanlegget er vel greit gjennomrusta, mye lekkasje under bilen. Girkasse kjennes grei ut, om enn noe tung/seig. Men ingen ulyder, legger seg fint i gir. Bra med tanke på rust så vidt jeg kan se iallefall. Herlig bil! Fin lyd, greit drag, god komfort, hinsides all fornuft bensinforbruk! Høgt bensinforbruk = høy morrofaktor! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TheEspenK Skrevet Desember 2, 2011 Share Skrevet Desember 2, 2011 Grattis med ny bil flonoen, satt akk på finn og så de hang "solgt" skiltet på annonsen Bra med tanke på rust så vidt jeg kan se iallefall. Høres ut som utgangspunktet er bra da!Høgt bensinforbruk = høy morrofaktor ed innsprøytinga ser det ut som Eksosanlegget er vel greit gjennomrusta Disse tingene henger nok greit i sammen, ikke bekymr deg før du har tettet lekk og byttet tenningsdeler. Uten å ha hatt modellen selv mener jeg den bør ligge på rundt litern........andre erf?selvdestrueringsfunksjon iverksettes om 4 dager "selbst destrueren am vier tagen" Mitt råd på kjørekomputer: Kast den og plugg hullet med noe annet En god vask så er man kommet langt på vei. Det er veien å gå. Lykke til!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flonoen Skrevet Desember 2, 2011 Forfatter Share Skrevet Desember 2, 2011 Grattis med ny bil flonoen, satt akk på finn og så de hang "solgt" skiltet på annonsen Takk for det! Disse tingene henger nok greit i sammen, ikke bekymr deg før du har tettet lekk og byttet tenningsdeler. Uten å ha hatt modellen selv mener jeg den bør ligge på rundt litern........andre erf? Ja, de henger vel kanskje litt sammen som du sier. Forbruk hjem igjen ca 1.2, men en miljøfantast hadde nok med rette kunne argumentert med at det går an å kjøre mer miljøvennlig. Mitt råd på kjørekomputer: Kast den og plugg hullet med noe annet Er vel sant det, mye sensorer som er gåen og slikt etter 20 år. Forstår iallefall bremsebelegg (helt ok bremser, om noe ullen respons) samt kjølevæskenivå, men det er helt ok også. Så er det to til jeg ikke forstår, og ene gangen jeg startet den kom det opp oildrück eller noe sånt, som jeg ressonerte meg fram til var "oljetrykk". Er vel kanskje ikke helt heldig, men ingen varsellamper kom på. Om det var skikkelig alvorlig burde vel det gå rett til en varsellampe, og ikke komme som advarsel nr 5 på check-kontrollen. Var forøvrig kun den ene gangen det lyste. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TheEspenK Skrevet Desember 2, 2011 Share Skrevet Desember 2, 2011 Er vel sant det, mye sensorer som er gåen og slikt etter 20 år Jeg tror de regnes for å være pålitelige men jeg ser ærlig talt ikke poenget hvis den begynner å tulle.oildrück eller noe sånt, som jeg ressonerte meg fram til var "oljetrykk". Tysken ser ut til å bedre seg, riktig det Ja om du ikke har oljetrykk skal oljelampen tenne! Sjekk oljenivå og om det er riktig kan det bare være bilen har stått en stund og trenger å kjøres litt med. Gi f... i "miljøforkjemperne" og ta en god tur etter du sjekker oljen! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
joggis Skrevet Desember 2, 2011 Share Skrevet Desember 2, 2011 Hei, jeg har ny vifte til deg visst du trenger det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hauso Skrevet Desember 2, 2011 Share Skrevet Desember 2, 2011 Bare gi bilen en real service/overhaling, og prøv å kvitte deg med de fleste lampene. sjekk frostvæskenivå feks. Bytt bremsevæske, olje, gi den gjerne en sånn motorrens, plugger, div filtre, gå over bremser, slanger, rør, forstilling, så er du vel godt i gang! Grattis med bil, Den så jo fin ut på bildene:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå