Gå til innhold

Slakke viftereim, s50b30

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sliter som fy med å slakke reima på s50b30. Setter 8mm umbrako i det grønne hjulet, og prøver å løsne opp med å dra til mot klokka. Men den sitter som aldri før, står og drar til med 30cm arm ca, ikke faen om den gir etter. Er jo redd for å dra rundt noe, gjenger eller hode på bolten.

Det hjulet med den røde pila er jo eksentrisk, går det an å slakke reima med å løsne på den bolten?

d6e1czw1q061ff1wqm3t.jpg

Skrevet

Litt 5-56 hjalp mye på, fikk den løs med litt makt til slutt. Nå er umbrakoen som står på hjulet med den grønne helt løs, men hjulet står i samme posisjon, så reima er ikke blitt noe slakkere. Noe jeg har oversett?

Skrevet

Høres ut som vibrasjons demperen din kan ha satt seg gadd fast. Du kan jo bare løsne hele hjulet og den bolten som er rett over hjulet så får du reima av. Eller så kan du bare klippe reima...

Hva er det du skal gjøre forresten?

Skrevet

Skal bytte vannpumpe. Var litt retard, skrudde feil vei på den umbrakoen, så nå har jeg løsnet den. Snakket med jæger nettopp, forsto det slik at man skal ikke løsne umbrakoen, man skal vri med klokka og vri hele hjulet mot en fjær eller lignende, så den løser opp reima.

Skrevet

Da har eg endelig fått slakka viftereima og fått den av hjulet ved vannpumpa. Har også fått ut disse fire små skruene i bakkant. Da er det bare å få skrudd av termostathuset i overkant, og få ut pumpa?

Skrevet

Stemmer! Vannpumpa kan sitte litt, men det er bare å rugge att og fram på den til den løsner. Kan lønne seg å legge noe over reimhjulene så ikke de drukner i frostvæske. :wink:

Skrevet

Har løsnet fire skruer som står inn på reimhjulet, samt tre skruer som står ned fra toppen. Da gjenstår vel disse som står bak reimhjulet inn på blokka? Men får ikke av reimhjulet, må ha det bort for å komme til de som er bak der. Noen triks? Kanskje noe jeg har glemt i forbifarten? Har jo aldri gjort dette før, verken på fillemotor eller s-motor.

Skrevet

Må man forresten helt av med termostathuset? Løsne av disse to slangene inn og fjerne det totalt? Nå har jeg bare skrudd ut skruene, og termostathuset ligger løst oppå. Men må vel av med hele skiten for å få pakningen på rett plass etterpå?

Skrevet

Stramminga har eg fått på stell, har fått reima av hjulet til vannpumpa, men nå er det selve hjulet eg må få av pumpa, slik at eg kommer til desse skruene på baksida.

Har fjerna dei fire skruene som står inn mot pumpa ifra framkant av reimhjul, trudde det skulle gå an å ta vekk då. Men sitter ganske fast, til resten av pumpa virker det som.

Skrevet

Oki, skal prøve det i morgen/neste anledning. Har gitt meg for kvelden. Fint når det er sommerbil, slipper å ha tidspress på seg med å bli ferdig med ting! Og når man har så lite peiling som meg, tar selv sånne "lette" operasjoner lang tid! Planen er å bli ferdig før minusgradene kommer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...