Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

De siste månedene har eg slitt med at min 96 mod 318 i blir tappet for strøm. Den er helt tom, det ekkje engang antydning til lys i displayene innvendig. Kor fort den tappes veit eg ikkje. Men vertfall når den har stått over 2 uker. Det er original alarm på den, har mistanke om at det er denne som tapper. Er det noen som har erfaring med dette?

Mvh

Ole-Martin

Skrevet

Alarmen skal ikke tappe mye.

Lad opp batteriet fult. (Hvis du ikke har, lån eller kjøp et multimeter.)

Ta multimeteret, sett det i stilling mA områdedet og koble det mellom (-)polen på batteriet og jordledningen (som normalt kobles til -polen).

Hvor mange mA trekkes?

Normalt skal det ligger mellom 0-200mA Litt etter hvor mye ekstrautstyr det er på bilen.

Er vedien 400mA eller over, så har du mer en normalt og du kan ha et problem med noen av strøm-"forbrukerne".

OBS! ikke prøv å start bilen mens multimeteret er tilkoblet for strømmåling, da ryker multimeteret!

Sjekk og kom med verdien her.

Hvis den er ok, er det nok mest sansynlig batteriet ditt.

Skrevet

Ta multimeteret, sett det i stilling mA områdedet og koble det mellom (-)polen på batteriet og jordledningen (som normalt kobles til -polen).

Skjønte ikke helt den jeg ? :/ hvorfår mellm (-) polen å jordledningen ?

Skrevet

Skjønte ikke helt den jeg ? :/ hvorfår mellm (-) polen å jordledningen ?

Du tenker kanskje på spenningsmåling du, da måler man paralellt over det man måler, men skal du måle strøm må du koble deg inn i serie.

(Altså i dette tilfelle, du kutter kretsen i bilen, og kobler deg inn i serie med multimeteret)

Normalt skal det ligge mellom 0 og 200mA? lol

Det skal ligge på 0, når alt er avslått for å kontrollere om det er strømtap

Det vil aldri være 0, ettersom minnefunksjoner i "forbrukerene" trekker strøm.

Eks. En radio vil trekke sin del, for å holde på bruker-innstillinger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...