Gå til innhold

Helvetes forbruk bensin 320ia se bilde! nytt bilde nederst!

Anbefalte innlegg

• Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

setter pengene mine på katalysator, holder på å skifte den selv pga dårlig drag, spesiellt i oppoverbakker, høyere bensinforbruk og daffere drag.

har forhørt meg med diverse verksteder og alle påstår det kan være det

Skrevet

Er det en E46 320iA vi snakker om her ? M52TUB20 ?

Føleren du tok bilde av er nok tempsensoren i innsuget.

Jeg tenker det er tempsensoren i toppen til motorstyreenheten som er defekt, ihvertfall om bilen føles tålig normal bortsett fra forbruket.

Skrevet

Jeg tenker det er tempsensoren i toppen til motorstyreenheten som er defekt, ihvertfall om bilen føles tålig normal bortsett fra forbruket.

så du mener den kan forårsake høyt forbruk?? hvorfor?

Skrevet
Ja, den linken var fin :P

Åja, var det noe galt med den ? Funker hos meg. Er vell fordi jeg har leita fram delen på denne pc'en.

Det mener jeg ja. Den sender signal til motorstyreenheten(DME) om temperaturen på kjølevæska/motoren, om motoren er kald gir DME lengre åpningstid på dysene, altså mer bensin. Det erstatter det det gamle prinsippet med choke fra forgasserens tid. Dette blir gjort fordi når motoren er kald vil den kalde bensinen ha problemer med å forstøve og vil kondensere og sette seg på de kalde metallveggene i innsugskanaler og sylindre, når motoren blir varmere og varmere vil bensinen mye lettere forstøves og man trenger ikke den overdrevne mengden.

Om tempsensoren er defekt og sender signal om at motoren er småkald hele tiden så vil motoren få for mye bensin og dermed bruke mye.

Skrevet

hmmm dette høres fornuftig ut.... fordi jeg merka ingen forskjell når den var plugget inn eller ut.

dette er snakk om en BMW E36 320ia 91 mod non vanos.

Skrevet
Ja, den linken var fin :P

Åja, var det noe galt med den ? Funker hos meg. Er vell fordi jeg har leita fram delen på denne pc'en.

Det mener jeg ja. Den sender signal til motorstyreenheten(DME) om temperaturen på kjølevæska/motoren, om motoren er kald gir DME lengre åpningstid på dysene, altså mer bensin. Det erstatter det det gamle prinsippet med choke fra forgasserens tid. Dette blir gjort fordi når motoren er kald vil den kalde bensinen ha problemer med å forstøve og vil kondensere og sette seg på de kalde metallveggene i innsugskanaler og sylindre, når motoren blir varmere og varmere vil bensinen mye lettere forstøves og man trenger ikke den overdrevne mengden.

Om tempsensoren er defekt og sender signal om at motoren er småkald hele tiden så vil motoren få for mye bensin og dermed bruke mye.

jojo greit forklart..:) skal ikke protestere.. men er det ikke vanlig å få en varsellampe om sensoren ryker..? trådstarter: har noe høyt forbruk jeg og pluss en forbruksmåler som lever sitt eget liv så derfor hiver jeg meg litt på tråden her...:)

Skrevet

jojo greit forklart..:) skal ikke protestere.. men er det ikke vanlig å få en varsellampe om sensoren ryker..? trådstarter: har noe høyt forbruk jeg og pluss en forbruksmåler som lever sitt eget liv så derfor hiver jeg meg litt på tråden her...:)

Nei føler det er sjeldent at tempsensor gjør at motorlampa lyser, da må blandinga i tilfelle være ille nok til at lambdaverdiene blir gale nok til at lampa lyser, kan godt tenke meg at det er problemet ditt.

badsha:

Jeg leste nå hele tråden og fikk med meg der du ytterligere beskriver symptomene, slikt lønner seg å få med helt fra starten, desto nøyere beskrevet jo bedre.

Jeg tror ikke din tempsensor er defekt når bilen går så dårlig som du beskriver ! Jeg tenker det er katalysatoren eller tett bensinfilter. Å jekke opp bilen og dunke litt på katalysatoren og lytte etter løs innmat kan ofte avdekke om den er defekt. Om du ikke vet når bensinfilteret er bytta så ville jeg bytta det uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...