Concep Skrevet Desember 13, 2011 Skrevet Desember 13, 2011 Morn, har ett problem med min 525i M50b25 non vanos. Da jeg kjøpte bilen gikk den meget friskt, men nå har den mistet enormt mye kraft i mellomregisteret, kjennes ut som en 520 eller 518. På topp turtall kjennes den nogenlunde lik, men ikke før etter 5500rpm. Har sjekket att den går på alle sylindere, har koblet av LMM og prøvd og TPS og prøvd men begge disse later til å fungere som de skal. Hva kan være feil ? Gassresponsen på lavt og middels turtall har forsvunnet helt. MULIG den har tapt litt på topp også da jeg kan bli litt lurt av att den går som en dass på bånn og den FØLES sterkere enn den egentlig er på høye turtall.
Concep Skrevet Desember 14, 2011 Forfatter Skrevet Desember 14, 2011 Det føles sånn her : Når jeg gir bare såvidt gass, altså cruising/vanlig kjøring går den som den skal, når du gir litt mer gass så kjenner man somregel momentet godt og den drar jevnt og sterkt videre, men nå så er det ikke noe forskjell når jeg gir mer gass, kjennes ut som den holdes igjen og den drar seg meget effektsvakt oppover til jeg kommer på 5500rpm+.
bmwe30fire Skrevet Desember 14, 2011 Skrevet Desember 14, 2011 har den blitt sånn over lengre tid eller bare plutselig skjedde det?
Concep Skrevet Desember 14, 2011 Forfatter Skrevet Desember 14, 2011 Den ble sånn plutselig ! Og det kommer og går litt, i noen sekunder typ 1-2 sek, så fungerer den som den skal, men pluttselig blir den slapp igjen !
kje Skrevet Desember 14, 2011 Skrevet Desember 14, 2011 Du kan jo prøve å kople av eksosen og gjøre et nytt forsøk Mulig den er mer eller mindre tett en plass (kat)?
Concep Skrevet Desember 14, 2011 Forfatter Skrevet Desember 14, 2011 Tror ikke det er eksosen, da ville tapet av effekt vært mer eller mindre konstant tror jeg. Ingen andre ? Er ett annet problem også, etter att den hadde stått stille i en ukes tid så har ALL elektronikk i bilen blitt helt merkelig. Sentral låsen fungerer litt som den selv vill, og står å skrur seg av og på selv etter jeg har tatt nøkkelen ut av låsen, vindusviskerne fungerer kun noen ganger og når jeg drar ned brytern så skrur radioen seg av, samtidig som taklyset begynner å blinke. det samme skjer noen ganger når jeg skrur på fjernlys Pluttselig ville heller ikke el vinduene fungere, og heller ikke høydejusteringene til nærlyset. Noen ganger begynner lade lampa å lyse samtidig som håndbrekklyset skur seg på. Dette lyser dog ikke like kraftig som når det lyser før jeg vrir tenningen til siste posisjon... Er det ett rele eller noe som kan forårsake ALT dette, for nekter å tro att det f.eks kun er 1 sikring på alt dette ?
bmwe30fire Skrevet Desember 14, 2011 Skrevet Desember 14, 2011 hmm, hadde det vært eksos så ville det nok vært konstant ja.. vanskelig å si hvis det bare kommer å går, høres hvertfall ut som at det er noe elektrisk, hva vet jeg desverre ikke..
jorg1s1 Skrevet Desember 14, 2011 Skrevet Desember 14, 2011 På E39 kan defekt tenningsrelè fucke opp det meste av elektronikken, med masse merkelige feil. Vet ikke om det gjelder E34 også - noen som vet?
Concep Skrevet Desember 14, 2011 Forfatter Skrevet Desember 14, 2011 På E39 kan defekt tenningsrelè fucke opp det meste av elektronikken, med masse merkelige feil. Vet ikke om det gjelder E34 også - noen som vet? Godt tips Fredrik ! Er ett stor avlangt rele i motorrommet som det står BMW 12v check controll på eller no, og dette virket ganske løst når jeg prøvde å feilsøke litt istad. !?! Har også glemt å nevne dette, men det skjedde engang att hele tenningen slo seg av mens bilen kjørte i 1-2 sekunder også !
hao Skrevet Desember 14, 2011 Skrevet Desember 14, 2011 Som du forklarer det så tenker jeg på for lite bensin. Skift filter eller sjekk trykk. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilre ... LT-523003/
kje Skrevet Desember 14, 2011 Skrevet Desember 14, 2011 Nei, eksos er det nok ikke da. Må være noe i forbindelse med motorstyringen. Sjekket etter falskluft forresten? Angående elektronikken: ta en visuell sjekk av "the fusable link". Det er en sikring som ligger foran alt av komfortstyring, taklys, vindusviskere etc. Det er også et vanlig problem på e34 at denne korroderer og det oppstår dårlig kontakt. Følg hovedkabelen (pluss) fra batteriet etter hovedsikringen (80A). På biler med batteriet under baksetet er den midt i bilen under setet, innpakket i krympestrømpe eller lignende.
Concep Skrevet Desember 14, 2011 Forfatter Skrevet Desember 14, 2011 Hvordan forklarer det att den går bedre på topp da ? Øker bensintrykket progressivt med turtallet slik att det muligens ''løsner'' litt når bensintrykket blir høyt nok da ? Kje, takk for den skal sjekke det, batteriet ligger foran, noen ide om hvor den kan være da ? Hovedskikringen på 80A er jo en sånn ''boks'' sikring, hvordan ser denne fusable linken ut ?
kje Skrevet Desember 14, 2011 Skrevet Desember 14, 2011 Du må egentlig bare følge hovedkabelen fra batteriet. Den er surret godt inn og ligner igrunn ikke på noen sikring... Fant en beskrivelse her: http://www.bmwe34.net/E34main/Maintenan ... e_link.htm
Concep Skrevet Desember 14, 2011 Forfatter Skrevet Desember 14, 2011 Hørtes jo AKKURATT ut som problemet med bilen ! Skal prøve dette imorgen, og er 98% sikker på att det er den ! Tusen takk for hjelp
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå