Stian Børresen Skrevet Desember 23, 2011 Share Skrevet Desember 23, 2011 Jeg sitter å ser igjennom annonser ganske ofte i løpet av en uke her inne på bimmers.no, og noe av det som jeg føler er mest frustrerende er når folk skal selge ting men ikke har en pris på det de selger. Jeg har vært mye inne på VACN.no da jeg har hatt noen Audi S biler og der stenger de salgstrådene om folk ikke har prisantydning på det som skal selges. Hvorfor er det ikke sånn her? Jeg renger med flere sitter her å ikke aner hva de skal by når folk skriver "Bud" på en bil som er gjort litt ymse med. Ikke alle vet hva en bil er verdt, og ikke alle mener en bil er verdt det samme som kanskje trådstarter/selger mener. Så for å slippe alle disse tull-budene så burde kanskje noe slikt vært ordnet? For min egen del så klikker jeg fort videre til neste selger om jeg ikke finner noen som helst pris på den/de delene eller biln jeg leter etter. Dette vil da være et potensielt tap for selger da han ikke får solgt varen. En seriøs annonse der man faktisk vil selge noe burde inneholde pris slik at det er lettere for folk å handle. Vet man ikke hva man skal ta for ting så bruk forumet å se hva samme del/bil har blitt solgt for tidligere osv. Finn.no og Autodb kan også brukes samt opphuggere (disse er dog ikke av de rimeligste så prisene blir noe kunstig.) Kunne tenkt meg å høre andre sine meninger om temaet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmer327tic Skrevet Desember 23, 2011 Share Skrevet Desember 23, 2011 Vil si meg enig i dette. Skalan selge noe så vet man jo hva man ønsker og få for det. Hvis man er veldig usikker så går det jo an og sjekke litt priser selv på forhånd før man lager en annonse. Jeg gjør det samme som deg. Står det bare bud så hopper jeg videre til neste annonse. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dirty Skrevet Desember 23, 2011 Share Skrevet Desember 23, 2011 Ikke enig, det er muligheter for å gjøre en god handel når det ikke står pris. Har sikkert kjøpt og solgt 1000 ting her på bimmers opp igjennom årene. Fult navn og telefon nummer burde heller være obligatoriskt. Tar somregel alt slikt på PM og blir somregel enig med selger ang. pris Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Børresen Skrevet Desember 23, 2011 Forfatter Share Skrevet Desember 23, 2011 Jeg tenker mer på et utgangspunkt. Varen er aldri verdt mer enn kjøper er villig til å betale;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TheEspenK Skrevet Desember 28, 2011 Share Skrevet Desember 28, 2011 Jeg tenker mer på et utgangspunkt. Varen er aldri verdt mer enn kjøper er villig til å betale;) Godt poeng spør du meg, lettere å ringe om man vet prisen passer til lommeboka.Og ærlig sagt vet vel de fleste hva de kunne tenkt seg for det de skal selge Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pedi Skrevet Desember 29, 2011 Share Skrevet Desember 29, 2011 Erfaringsmessig så har selger somregel en minstepris i bakhodet når han legger ut en del for salg. Hvis selger ikke vet hva pris en del ligger på, og heller ikke har en minstepris - så må selger også være forberedt på skambud. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clerion Skrevet Desember 29, 2011 Share Skrevet Desember 29, 2011 Støtter ønsket. Somregel leser man at man ønsker bud, så har selger fått bud på PM som er høyere enn budet man legger inn. Hvordan vet man egentlig det? Burde ihvertfall være åpenhet om prisen i annonsen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Elliott Skrevet Desember 29, 2011 Share Skrevet Desember 29, 2011 Å skrive at man ønsker bud på PM er utrolig irriterende, man må jo ha åpenhet rundt en eventuel budrunde! Som tidligere nevn så vet somregel folk hva dem tenker seg for ting så minstepris/prisanntydning kan man godt skrive, burde være klare regler på det. Opplevde en gang at jeg ga bud på 1500kr for noen deler, nei da hadde selger bud på 2400kr på pm og stor interesse på pm. Selger skrev "bump" sikkert 10 ganger den neste uken å såvidt jeg kan se er ikke dele solgt enda (dette er 2mnd siden jeg ga bud på). Tror mange blir "lurt" på dette viset til å gi høyere bud enn markedsverdi. -åpenhet (når budrunde er over kan man ta kontonr/adresser osv på pm) -minstepris/prisanntydning (som tidligere nevnt, dette har folk en viss aning på) -å skikkelig info, at man kan skrive hvilken årsmodell, karrosseri, tilstand++ så slipper man unødvendige spørsmål fram og tilbake... Bra at noen tar dette opp, har irritert meg meget lenge! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R Andersen Skrevet Desember 29, 2011 Share Skrevet Desember 29, 2011 Jeg er enig i at man bør, så langt det er mulig, få satt en pris på bilen/delen man skal selge. Som trådstarter er inne på, så har de aller fleste en viss formening om hva de ønsker for delen. Vi har regler for salgsforumene, men det virker som det ikke er så mange som leser dem....; -Emne: Skriv en tydelig og ryddig overskrift. Store bokstaver og masse !!!!!! er ikke tillatt. Husk også å legge annonsen i rett forumdel, og kun en gang. -Annonsetekst: Her er det kun en ting som gjelder, masse informasjon! En eventuell kjøper setter pris på at mest mulig informasjon kommer fram i første innlegget. Ved salg av en bil bør følgende være med; årsmodell, modellnavn, kilometerstand, girsystem, motorstørrelse, karosseritype, eventuelle defekter, og tilstand på karosseri/motor/generelt. Ved salg av deler bør det beskrives så detaljert som mulig hva delen passer på, tilstand, osv.. -Pris: De aller fleste har en anelse om hvilken pris de ønsker for det de selger. Ved budgivning; oppgi en minstepris, så slipper du såkalte skambud som er langt under det du ønsker for delen. Er du ikke sikker på hvilken pris som er riktig anbefaler vi å bruke søkefunksjonen, finn.no, og autodb.no for å få en pekepinn før du legger ut ting for salg. Finner du ikke delen andre steder til salgs, og er usikker på hvilken pris som gjelder, så kan du selvfølgelig begrunne dette i tråden, men da må du også akseptere bud som ligger langt lavere enn hva du selv tror du kan få for delen. Vi har ikke gått så langt at vi stenger tråder uten pris, men det er kanskje noe vi burde vurdere.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Børresen Skrevet Desember 29, 2011 Forfatter Share Skrevet Desember 29, 2011 Det ville jo ryddet opp i forumets salgsdel rimelig effektivt vil jeg tro. Det vil jo såklart gjøre at dere som er admin får noe mere jobb, men jeg mener det ville gjort mye for salgsdelen på forumet. De er også inne å stenger tråder på VACN forumet om det ikke er skikkelige overskrifter (topics). Det er ikke store grepene som skal til, men det er meget effektivt inne på VW-Audi forumet og brukere hjelper hverandre med påminnelser om man glemmer seg bort litt;) Dette er jo et tilbud for alle så kanskje vi som er her inne burde hjelpe hverandre til å få til bedre salgstråder med god info og bilder samt pris. Det er jo ikke til å stikke under en stol at en godt skrevet annonse med mye/all info + gode bilder med en pris er mye lettere å selge enn en halvgod en med lavere pris for eks. Godt inntrykk av salgstråd sier også gjerne litt om selger i mange tilfeller så det kan være noe flere burde tenke over når de lager tråder her inne. En annen ting er noe som er blitt lagt merke til, folk selger en del til en bil - "Jeg legger ikke ut bilder da alle vet hva dette dreier seg om" . Ikke alle er like oppegående på bil og dens tekniske side. Vil tro det er mange som er inne å ser på salgstråder her inne som kanskje trenger noe til bilen sin men kanskje ikke vet helt hva de ser etter, og uten bilder vil det bare gjøre dette enda vanskeligere - Dette kan også ødelegge et salg for trådstarter i noen tilfeller. Det siste der er kanskje ikke noe de fleste her inne tenker så mye over da den tekniske innsikten på jevnt over mange her inne er veldig god. Dette er bare litt observasjoner jeg har bitt meg merke i, som kan være med på å gjøre forumet bedre - eller dårligere for den del. Det er i hvertfall litt info å tenke på Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clerion Skrevet Januar 2, 2012 Share Skrevet Januar 2, 2012 Og om det ikke er en pris der, ihvertfall en åpen budrunde. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Januar 2, 2012 Share Skrevet Januar 2, 2012 Det er et interessant forslag, men jeg syns det virker som typisk noe som også skaper mye misnøye - mange ønsker nok å legge det ut både "anonymt" og prisløst, men hvor mange salg det faktisk blir på slike annonser er jo uvisst. Det får legges i tenkeboksen. Når det gjelder generell ryddighet/sletting/stenging - Ingen unnskyldning, men verdt å merke seg, er at VACN er en klubb med betalt medlemsskap. Det gir litt større muligheter! Det går greit å få tak i strålende moderatorer her, men det er meg alt henger på, siden jeg har begrenset med kapasitet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Elliott Skrevet Januar 2, 2012 Share Skrevet Januar 2, 2012 Hva om man lager underkategorier på delesalg forumet også? Akkurat som på bilsalg forumet, da er det enda letter å lete etter deler da det blir lagt ut en godt del. God ide? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mcgyver Skrevet Januar 2, 2012 Share Skrevet Januar 2, 2012 Dette er jo ikke nytt på forum, samme på Detailersclub.no Er det ikke pris på varen, stenges tråden. Jeg støtter pris fullt ut, er bare irriterende når det for tiende gang står bumb og bud på pm er x antall hundre over markedspris.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå