Gå til innhold

Riktig valg av sikring?

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat bestilt en sub og en forsterker (1100W) til min bmw

Men jeg har ikke peiling på hvor mye ampere sikringen fra batteriet til forsterkeren skal/bør være på.

Kjøpte noe kabelsett som skal inkulere en sikrings holder, men det vil vel ikke si at det

følger med en sikring?

Takk for svar : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... id=&vn=736

Denne pakken bestilte jeg, der det står max effekt på subwooferen er på 1100 Watt.

Mens forsterkeren som følger med pakken har en total effekt på 240 watt, jeg vil vel få lang ifra max effekten på sub'en? og dermed kan kanskje bruke en sikring som er lavere?

Frister og bare slenge på en 60amp sikring jeg har liggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikringen er ikke en motstand :P

Selvfølgelig er det motstand i en sikring, men skal du tenke slik er kabelen også en motstand, og hver eneste ringkabelsko er en motstand.

Sikringen er maks 3cm lang, og det vil ikke være merkbar forskjell på motstanden i en 30 og 100A sikring..

Men det er korrekt at sikringen er der for å beskytte kabelen. Størrelsen på sikring avhenger av størrelse på kabel.

Trekker anlegget så mye strøm at sikringen ryker, så er svaret større kabel :P

Kort sagt:

Ib≤ In≤ Iz

Belastningstrømmen "Ib"(i ditt tilfelle hvor mye forsterkern trekker) må være mindre eller lik "In"(som er størrelsen på sikringen du bruker) som igjen må være mindre enn strømføringsevnen på kabelen"iz".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...