Gå til innhold

E36 elektriske problemer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Da må jeg lage meg en liten tråd for å få litt klarheter i enkelte elektriske spørsmål jeg lurer på :)

Har en E36 318is som i dag stoppet helt opp under kjøring. Det første som skjedde var at cdspiller gikk svart, derheter instrumentmålere, så begynte bilen og hoste / rykke litt for derheter å stoppe. Fikk starta bilen igjen med startkabler da den ikke ga tegn til liv når jeg dro i tenninga (bare cd spiller og målere som reagerte). Kjørte den inn på parkeringsplass. Rakk akkurat dette før den døde igjen. Henta meg et nytt batteri og da fyrte den igjen. Etter jeg hadde kjørt 10-15 minutter fungerte bilen greit. Målte spenning på batteri og det var akkurat 12 V. Så dette betyr vel at dynamoen min ikke lader, da skal det vel være 13-14 V.

(Gjerne kommenter dette hvis dere mener jeg har feil her). PS: batterilampe lyser i bilen.

Så, til spørsmålet. Må finne meg en dynamo. Kan jeg bruke dynamo fra en 316? Altså M40 motor? Hva slags motorer kan jeg plukke dynamo fra, slik at det passer i min M42B18?

Da er det neste spørsmål: Før dette med dynamoen skjedde hadde jeg mistet et blinklys under kjøring, når dette skjedde hadde hele blinklyset med feste til pære forsvunnet. Det eneste som hang igjen i bilen var to avrevet blinklys ledninger (synlig kobbertråd). Revet ut av festekontakt som plugges i blinklysholder. Jeg har nå kjøpt nytt blinklysglass, fester til blinklys og ledninger fra koed. Når jeg bestilte var det eneste ledningene jeg fant til noe som lignet på blinklyskontakt og ledninger var opprinnelig til tåkelys. Kan jeg bruke disse ledningene? Det er 2 ledninger som er grønne.

Vel, noen som kan hjelpe meg litt her? :)

Mvh

thewiz

Skrevet

Ladespenning skal normalt ligge på ca 14,4V.

Du kan nok bruke dynamoen fra en M40, se på ladestrømmen denne gir kontra den gamle.

Ang. blinklyset. Er det ikke bare å bruke de gamle ledningene og skjøte disse inn på nytt blinklys?

Skjønte ikke helt hva du mente :)

Skrevet

Ok, dynamo er nå skrudd ut og har ringt litt rundt. Skal opp til et bildemonteringsfirma i morra for å finne en ny dynamo. Ser de har mange fra 1,6 litere. Men er vel bare biler før 1994 som har M40, resten har vel M43?

Skrevet
Ok, dynamo er nå skrudd ut og har ringt litt rundt. Skal opp til et bildemonteringsfirma i morra for å finne en ny dynamo. Ser de har mange fra 1,6 litere. Men er vel bare biler før 1994 som har M40, resten har vel M43?

Det stemmer ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...