Gå til innhold

Hvitt på peilepinne.


Madde
 Share

Anbefalte innlegg

prøver meg på nytt. hadde et innlegg hvor jeg nevnte startproblemer og hvitt på peilepinne. startproblemene er nå fikset håper jeg. men har fortsatt hvite flekker på peilepinnen. har lest at dette kan komme av toppakning eller evt kondens. da jeg hadde bilen inne på verksted fikk jeg de til å ta en motorrens og bytte olje og plugger. de sjekket også eksosen for å se om det var noe galt med avgasser? de sa det kunne avdekke like bra om det var en gåen topp, som en trykktest.

videre lurer jeg veldig på om hvorfor det fortsatt er hvite flekker på peilepinnen, merk at det ikke er skum i oljelokk eller mørke stygge flekker i kjølevannsekspansjonstanken. og selve oljen ser jo helt lys og gjennomsiktig ut.

er det noen her ute som kan gi meg et svar :P tenker å ta en lengre tur i dag etter jobb for å se om det blir borte. men plis gi en lyd hvis dette også kan være alvorlig. det kan da ikke være bra å kjøre med kondens i motor, hvis det skulle vise seg å kun være det?

plis gi meg råd om hvordan jeg kan bli kvitt dette problemet :) har akkurat kjøpt bilen og er eller strålende fornøyd med min første BMW :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe 'sjokolademelk' på oljepåfyllingslokket er helt normalt, spesielt på biler som småkjøres mye.

Hvis du virkelig får en lekkasje vil du ikke være i tvil lenger.

Regner med du også har sjekket kjølevæsken og funnet den blå/grønn/rød og lett gjennomsiktig uten uklarheter.

Har lånt et bilde fra www.calibra.no som viser hvordan denne IKKE skal se ut:)

41psqw2rdodneepo68l9.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt normalt. Jeg har min 2. 316 fra 02 nå, begge med N42 motor.

De som skjer er at det dannes kondens i veivhusventilasjonen som blandes med oljedamp ved mye småkjøring. Dette ser ut som hvitt/gult smør.

Dette sees både i påfyllingslokk og på peilepinne. Grunnen til at du ser det på peilepinnen er at veivhusventilasjonen som er oljedamp, går fra toppdekselet, og til en oljeseparator. Derfra går "flytende" olje til pilepinnerøret, mens dampen går inn i innsugsmanifolden.

Derfor går da den kondensere olja ned i peilepinnen.

Det eneste som får dette vekk er en virkelig langtur på motorvei eller lignende. Og da mener jeg over 2 timer eller mer. Når motoren er god og varm over tid, vil normal oje vaske vekk det som er hvitt/gult.

Jeg har også erfart at noen andre oljetyper lager mer "smør" en det Castrol Edge/SLX 0-40 BMW LL04 gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt normalt. Jeg har min 2. 316 fra 02 nå, begge med N42 motor.

De som skjer er at det dannes kondens i veivhusventilasjonen som blandes med oljedamp ved mye småkjøring. Dette ser ut som hvitt/gult smør.

Dette sees både i påfyllingslokk og på peilepinne. Grunnen til at du ser det på peilepinnen er at veivhusventilasjonen som er oljedamp, går fra toppdekselet, og til en oljeseparator. Derfra går "flytende" olje til pilepinnerøret, mens dampen går inn i innsugsmanifolden.

Derfor går da den kondensere olja ned i peilepinnen.

Det eneste som får dette vekk er en virkelig langtur på motorvei eller lignende. Og da mener jeg over 2 timer eller mer. Når motoren er god og varm over tid, vil normal oje vaske vekk det som er hvitt/gult.

Jeg har også erfart at noen andre oljetyper lager mer "smør" en det Castrol Edge/SLX 0-40 BMW LL04 gir.

Hei

Jeg likte ikke helt at det du skriver at dette skummet er helt normalt, men beklageligvis så har du rett, det er veldig mange som kjører rundt med dette uten å ane at man har det. Det som er helt sikkert er at dette skummet skal IKKE være der.

Skummet indikerer at motoren ikke har det bra. Som det nevnes over så kan dette komme av en kombinasjon av dårlig utlufting av motoren med en kombinasjon av dårlig motorolje og mye småkjøring.

Jeg har hatt dette problemet med noen biler, men da kjørte jeg på SHELL olje, men jeg har fått bukt med dette problemet i dag, først og fremst velger jeg den beste oljen for min motor (hvilken olje er det) samt så bruker jeg elektrisk motorvarmer. Varmen av motorvarmeren forhindrer dette skummet og kondensen forsvinner.

Å kjøre en tur på 2 timer er etter min mening ikke så veldig lurt ift kjørte km og drivstoff forbruk.

Nei, bytt til en olje som er av høy kvalitet, sjekk at veivhusventilasjonen virker og få montert elektrisk motorvatrmer - vips så er problemet borte.

Folk er forundret over at man får motorhavari, ikke rart motoren går føyken når man ikke passer på den. :roll:

Snart helg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt normalt. Jeg har min 2. 316 fra 02 nå, begge med N42 motor.

De som skjer er at det dannes kondens i veivhusventilasjonen som blandes med oljedamp ved mye småkjøring. Dette ser ut som hvitt/gult smør.

Dette sees både i påfyllingslokk og på peilepinne. Grunnen til at du ser det på peilepinnen er at veivhusventilasjonen som er oljedamp, går fra toppdekselet, og til en oljeseparator. Derfra går "flytende" olje til pilepinnerøret, mens dampen går inn i innsugsmanifolden.

Derfor går da den kondensere olja ned i peilepinnen.

Det eneste som får dette vekk er en virkelig langtur på motorvei eller lignende. Og da mener jeg over 2 timer eller mer. Når motoren er god og varm over tid, vil normal oje vaske vekk det som er hvitt/gult.

Jeg har også erfart at noen andre oljetyper lager mer "smør" en det Castrol Edge/SLX 0-40 BMW LL04 gir.

Hei

Jeg likte ikke helt at det du skriver at dette skummet er helt normalt, men beklageligvis så har du rett, det er veldig mange som kjører rundt med dette uten å ane at man har det. Det som er helt sikkert er at dette skummet skal IKKE være der.

Skummet indikerer at motoren ikke har det bra. Som det nevnes over så kan dette komme av en kombinasjon av dårlig utlufting av motoren med en kombinasjon av dårlig motorolje og mye småkjøring.

Jeg har hatt dette problemet med noen biler, men da kjørte jeg på SHELL olje, men jeg har fått bukt med dette problemet i dag, først og fremst velger jeg den beste oljen for min motor (hvilken olje er det) samt så bruker jeg elektrisk motorvarmer. Varmen av motorvarmeren forhindrer dette skummet og kondensen forsvinner.

Å kjøre en tur på 2 timer er etter min mening ikke så veldig lurt ift kjørte km og drivstoff forbruk.

Nei, bytt til en olje som er av høy kvalitet, sjekk at veivhusventilasjonen virker og få montert elektrisk motorvatrmer - vips så er problemet borte.

Folk er forundret over at man får motorhavari, ikke rart motoren går føyken når man ikke passer på den. :roll:

Snart helg :lol:

Jeg har biltema olje på min bmw, og den fungerer utmerket. har hatt litt hvitt under påfyllingslokket til oljen da jeg brukte bilen lite, men det er helt vekke nå [-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Takk for meget fine svar. men prøver meg med ny info.. sjekket bilen i dag. og det ser ut som det blir mer hvitt på pinnen. motoren tikker en del mer etter oljeskift.. og det hvite ser ikke ut til å forsvinne.

rett etter oljeskift lyste motorlampen, jeg fikk det sjekket og fikk som svar at det var katalysator som hadde utslag ved diagnose.. mekaniker sa det ikke var farlig og sa at jeg burde sjekke det hvis lampen begynte å lyse igjen.

snakket med en annen bekjent av meg som nevnte at det kunne være åndingen på bilen.. dere nevner veivhus ventilasjonen, er det det samme? og kan det føre til at man får hvitt i oljen?

og er forresten åndingen noe man kan bytte samtidig ved bytte av toppakning? og burde man bytte reg kjede samtidig med toppakning?

hehe sikkert mange håpløse spørsmål og mange kommer til å dævve av.. men takker på forhånd for evt svar :)

kort oppsummert:

-det hvite i oljen forsvinner ikke (mer på peilepinne og bittelitt på oljelokk)

-motorlampe lyst, katalysator som fikk utslag, en bekjent sa det mest sannsynlig var ånding?? (aldri hørt om det engang)

-mistenker at det har kommet litt mer grums i kjøleveske... (kanskje tidlig stadium????)

-motor tikker mer enn vanlig etter oljebytte og motorrens (lest at det kan være defekte ventiler, men rart at det kom nå som jeg merket resten)

-og sist og størst... kan man og bør man bytte åndesystem samtidig med kjede og/eller topp?

takker igjen hvis noen kan gjøre meg litt klokere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ånding er samme som veivhus vent.. helt tett veivhusvent kan føre til for høyt trykk men da vil sannynligvis olja piple ut av toppdekselpakning å den må byttes.. om det kan forårsake blanding med kjøleveske er jeg usikker på..

er ikke uvanlig at det kommer opp varsellampe på motorstyring heller iflg mekanikere jeg har hørt med.. no dritt det der altså.. jeg fikk selv litt gult\hvitt skum under oljelokket etter noe småkjøring men ikke på peilepinne..

veivhus vent og kjede\topp er ikke relaterte jobber til hverandre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ånding er samme som veivhus vent.. helt tett veivhusvent kan føre til for høyt trykk men da vil sannynligvis olja piple ut av toppdekselpakning å den må byttes.. om det kan forårsake blanding med kjøleveske er jeg usikker på..

er ikke uvanlig at det kommer opp varsellampe på motorstyring heller iflg mekanikere jeg har hørt med.. no dritt det der altså.. jeg fikk selv litt gult\hvitt skum under oljelokket etter noe småkjøring men ikke på peilepinne..

veivhus vent og kjede\topp er ikke relaterte jobber til hverandre..

Veivhusvent ville jeg ha byttet hvis toppen måtte av, koster 12-1400 i deler og du må uansett av med innsuget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for meget fine svar. men prøver meg med ny info.. sjekket bilen i dag. og det ser ut som det blir mer hvitt på pinnen. motoren tikker en del mer etter oljeskift.. og det hvite ser ikke ut til å forsvinne.

rett etter oljeskift lyste motorlampen, jeg fikk det sjekket og fikk som svar at det var katalysator som hadde utslag ved diagnose.. mekaniker sa det ikke var farlig og sa at jeg burde sjekke det hvis lampen begynte å lyse igjen.

snakket med en annen bekjent av meg som nevnte at det kunne være åndingen på bilen.. dere nevner veivhus ventilasjonen, er det det samme? og kan det føre til at man får hvitt i oljen?

og er forresten åndingen noe man kan bytte samtidig ved bytte av toppakning? og burde man bytte reg kjede samtidig med toppakning?

hehe sikkert mange håpløse spørsmål og mange kommer til å dævve av.. men takker på forhånd for evt svar :)

kort oppsummert:

-det hvite i oljen forsvinner ikke (mer på peilepinne og bittelitt på oljelokk)

-motorlampe lyst, katalysator som fikk utslag, en bekjent sa det mest sannsynlig var ånding?? (aldri hørt om det engang)

-mistenker at det har kommet litt mer grums i kjøleveske... (kanskje tidlig stadium????)

-motor tikker mer enn vanlig etter oljebytte og motorrens (lest at det kan være defekte ventiler, men rart at det kom nå som jeg merket resten)

-og sist og størst... kan man og bør man bytte åndesystem samtidig med kjede og/eller topp?

takker igjen hvis noen kan gjøre meg litt klokere :)

Enten må du stole på mekanikeren du har brukt, eller finne deg ett nytt verksted å få en ny vurdering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...