Gå til innhold

Vannpumpe/termostat ol. lignende M3 s50b30

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei godtfolk!

Driver og bytter vannpumpe på M3'en min, fått av pumpa etter mye om og men. Måtte skjære av slangen som går fra pumpa og bakover. Se bilde. Finner ikke denne på gsbildeler, noen som vet hvor jeg finner denne på etk-tegningene deres?

Sto lenge og så på termostaten da det virket som den var åpen, men fant til slutt ut at termostaten drar opp et stempel som i normal (kald) tilstand stenger for ene kanalen som går til radiatoren. Termostaten fungerte fint når jeg parkerte bilen for vinteren, men tenkte det kanskje er greit å ta den når man bytter vannpumpe uansett? Samtidig koster den jo noen kroner og er ikke så ille å komme til, skal jeg vente med denne til den eventuelt går?

Til slutt, er det noen lure teknikker for bytte av vannpumpe på disse motorene? Har aldri gjort det før, så stusset mange ganger på hvordan komme til og slikt. Nederste skrua på vannpumpa inn i blokka måtte vi f.eks av med braketten til strammerhjulet for å komme til, er dette vanlig framgangsmåte? Umulig å komme til med fastnøkkel eller pipe uten å fjerne braketten virket det, da den skrua ligger bak triggerhjulet. Og slangestubben jeg spurte om over her, den var jo også rimelig vrien å få av. Vi endte derfor opp med å skjære den opp. Noe teknikk på dette?

1heix4rg2xgg7pyz5ha1.gif

Skrevet

Har svar på dette også jeg vet du ;)

Delenummer på slangestubben: 11531318404

Jeg hadde byttet thermostaten med det samme jeg balte på der, den koster jo som du nevner en del. Jeg kjøpte den på Mekonomen husker jeg, for jeg trodde den var ødlagt. Da sa han i kassen; "Ja...det var jo også en pris for en termostat" hehe

Når det gjelder bolten du ikke kommer til, så kan du vri motoren rundt til det kommer utsparring i trigger hjulet. Da kommer du til med skralle. Husker jeg også tok av en haug med dritt for å komme til den nederste, men jeg hadde av hele oljefilterhuset for å bytte det samtidig. Men den bak trigger hjulet var jo like kuk å komme til.

Fant ut når jeg monterte pompa igjen at om jeg vridde motoren så kom jeg til i en utsparing på triggerhjulet.

Skrevet

Så det hadde ikke vert verre nei, enn å dratt motoren litt rundt! Jaja, så vet jeg det til neste gang! Tusen takk for hjelpen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...