VassFEITEN Skrevet Januar 8, 2012 Skrevet Januar 8, 2012 Hei, Jeg satt i bilen i garasjen da jeg koblet noe elektrisk i forbindelse med bilstereoen, med motoren i gang for få varme inni bilen mens jeg satt der. Porten var åpen osv, men med tanke på at endel eksos fortsatt kom inn i garasjen skrudde jeg av motoren når jeg hadde oppnådd god temperatur i bilen. I det jeg skrudde av motoren hørte jeg en rar lyd fra panseret, det hørtes ut som en kaffetrakter eller noe som pumpet væske (en slags pumpelyd med bobler på en måte..) Dette hørtes altså da tenningen var AV, mulig lyden var der når motoren var i gang, men det hørte jeg ikke. Jeg åpnet panseret og kunne ikke se noe galt ved første øyekast. Jeg kjente litt rundt på motoren, og den var veldig varm i front, jeg kunne holde hånden på den, men det var nesten så varmt at jeg brant meg. Radiatoren var omtrendt som i drifttemperatur. Når jeg kikket litt rundt meg så jeg det var noe væske på gulvet. Jeg kjente med fingeren og det var olje. Hva kan ha skjedd her?
John Kr Skrevet Januar 8, 2012 Skrevet Januar 8, 2012 Du må bare se ordentlig etter hvor det kommer i fra, egentlig vanskelig å si, men en mulig årsak kan være tilkoblingen til oljekjøleren som har løsnet, sprekk i oljekjøleren eller at oljefilteret har løsnet. Må bare se og lokalisert, bruk gjerne godt med lys og bruk speil.
VassFEITEN Skrevet Januar 8, 2012 Forfatter Skrevet Januar 8, 2012 Takk for raskt svar. Det hørtes lovende ut, altså at det ikke var så omfattende. Får håpe det ikke er det heller.. Jeg tok noen bilder, men ikke så lett å komme under da bilen er noe senket etter forrige eier. De to røde ringene på det første bilde er noen punkter bilen var spesielt varm.
bmw328ci Skrevet Januar 8, 2012 Skrevet Januar 8, 2012 Var det kaldt? Hender veivhusventilasjon fryser. vært ute for det, og da boblet oljen opp peilepinne hullet når jeg løfta pinnen. Blir overtrykk inne i motor.
VassFEITEN Skrevet Januar 8, 2012 Forfatter Skrevet Januar 8, 2012 Ja det var vel relativt kaldt, kan tenke meg temperaturen var rundtom 0 grader. Jeg gikk ut og kjente etter olje rundtom peilepinnen, men var tørt og fint der. Kan dette overtrykket komme ut andre steder?
bmw328ci Skrevet Januar 8, 2012 Skrevet Januar 8, 2012 Okay. Eg ville tatt en kikk på veivhus ventilasjon. ja kan nok komme ut andre plasser. trykket finner vell letteste vei ut. Prøv å ta av olje lokket, legg hånda over og tett påfyllingen, kjenn om det bygger seg opp trykk. Veivhus ventilasjonen er det røret som går ut fremme på toppdekselet og går videre under innsuget. like ved den rundingen du tegna på bildet over her.
VassFEITEN Skrevet Januar 8, 2012 Forfatter Skrevet Januar 8, 2012 Okay. Eg ville tatt en kikk på veivhus ventilasjon. ja kan nok komme ut andre plasser. trykket finner vell letteste vei ut. Prøv å ta av olje lokket, legg hånda over og tett påfyllingen, kjenn om det bygger seg opp trykk. Veivhus ventilasjonen er det røret som går ut fremme på toppdekselet og går videre under innsuget. like ved den rundingen du tegna på bildet over her. Takk for rådet. Jeg vet heller lite om hvordan veivhusventilasjonen funger, hvordan det ser ut osv. Omtrent hvor lenge skal motoren svive før jeg prøver å holde forann? Er det mulig jeg har mistet såpass mye olje at det er fare for havari?
rekorden Skrevet Januar 8, 2012 Skrevet Januar 8, 2012 Er det mulig jeg har mistet såpass mye olje at det er fare for havari? Det ser du på peilepinnen
Silverboy Skrevet Januar 8, 2012 Skrevet Januar 8, 2012 Sikker på at det ikke er Servo olje fra tannstang f.eks?
John Kr Skrevet Januar 8, 2012 Skrevet Januar 8, 2012 Men hvorfor kan du ikke ta en skikkelig inspeksjon i motorrommet for å se hvor oljen kommer fra da, ift bildene så ser det ut som om det har vært lekarsje en stund. Anbefaler samtidlig å ta en skikkelig motorvask for å finne feilen. Behøver ikke teste noe eller starte motoren, det er jo bare å se .
Margido Skrevet Januar 8, 2012 Skrevet Januar 8, 2012 Kom deg opp på en bukk å se. Oljelekkasje kan komme fra hvor som helst så det blir bare vill gjetting her.
Anbefalte innlegg